FruFrydmedtotette Skrevet 12. november 2010 #1 Skrevet 12. november 2010 Trodde selv jeg var 7+ et eller annet da jeg hadde siste mens 21 september. Dro til legen for å sjekke,han har ul apparat. Tok bare utvendig ul hvor han ikke kunne se noen ting:( Så enten så er jeg kortere på vei en antatt eller så er jeg gravid utenfor livmora Skulle komme tilbake om en uke for å se om han kunne se noe da,men kjenner at den uka blir aaalt for lang tid å vente. Så ringte en privatklinikk å fikk time mandag morgen. Han sa at graviditet utenfor livmora medførte ofte sterke smerter o litt blødninger,noe jeg ikke har hatt noe av enda heldigvis. Men dum som jeg er så googlet jeg dette når jeg kom hjem,hvor det stod at man ofte ikke hadde noe særlige graviditetsymptomer om det var utenfor livmor,noe jeg ikke har:( Er det noen her som har opplevd dette,å være gravid utenfor livmora? Hvordan var i såfall det?...kjenner at dette blir en laaang helg. Kunne ønske det var mandag idag.
♡ Jersey ♡ Skrevet 12. november 2010 #2 Skrevet 12. november 2010 Jeg synes det høres rart ut med utvendig UL i uke 7. Selv har jeg hatt UL i uke 5, 8, og nå snart i uke 12. Sist gang hadde jeg i uke 11. Alle gangene innvendig. Doppler som gjør at de kan lytte etter hjertelyd, brukes utenfor magen. Min lege gjør ikke dette før tidligst uke 14, siden hun synes det er vanskelig å finne hjertelyden før og ikke ønsker å skremme pasienten. Håper du får innvendig UL på mandag! Det er det eneste som vil gi deg svaret! Om du ikke har blødninger , men graviditetssymptomer hadde jeg ikke stresset ennå! Å ikke finne hjertelyden i uke 7 utenfor magen, er helt vanlig!
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 12. november 2010 #3 Skrevet 12. november 2010 Jeg synes også det høres rart ut med utvendig ul så tidlig! Nå ligger jo fortsatt bebisen langt nedi bekkenet! Jeg skal ha ul i uke 12, og selv da var det visst vanlig med innvendig! Ikke bekymre deg så mye, får inntrykk av at det er utrolig mange inkompetente leger der ute, som skremmer vettet av en stakkar uten å tenke seg om! Lykke til!!
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 12. november 2010 #4 Skrevet 12. november 2010 Jeg synes også det høres rart ut med utvendig ul så tidlig! Nå ligger jo fortsatt bebisen langt nedi bekkenet! Jeg skal ha ul i uke 12, og selv da var det visst vanlig med innvendig! Ikke bekymre deg så mye, får inntrykk av at det er utrolig mange inkompetente leger der ute, som skremmer vettet av en stakkar uten å tenke seg om! Lykke til!!
Clementine Skrevet 12. november 2010 #5 Skrevet 12. november 2010 Beklager, men jeg synes ikke det høres rart ut med utvendig ul. Det kommer an på apparatet som legen bruker og om man er normalt slank. Jeg var til utvendig ul i uke 8, så "alt", plommesekken (eller hva det nå heter), fosteret med bankende hjerte, blodgjennomstrømningen i hjerte osv.. Det ul-jordmora sa var at om man var tjukk så var det vanskelig å komme gjennom å få ordentlig bilde, og da var det best å ta innvendig. Men for all del, forrige svangerskap tok jeg innvendig ul i uke 10, var på privat klinikk hvor de ikke hadde det mest avanserte utstyret.
Klara:-) Skrevet 12. november 2010 #6 Skrevet 12. november 2010 Hei Jeg opplevde i 2006 å ha et svangerskap utenfor livmoren. Da viste jeg ikke at jeg var gravid og hadde vanlig "mensen" med vanlig menssmerter, men jeg blødde i 3 uker og det var ikke normalt for meg. Kontaktet legen tok en tisseprøve og jaggu var jeg gravid. Tok en ul og så det er sagt, de legene på et legekontor er ikke eksperter på disse områdene. Fast legen sendte meg til sykehusets samme dagen hvor jeg først fikk en innvendig ul og der fant de ingenting, men blodprøven viste at jeg var gravid. Måtte komme igjen en uke senere (fortsatt blødde) og de så fortsatt ingen til på ul men en ny blodprøve viste at jeg hadde økt mengde hormoner og var gravid. Vi hadde prøvd i to år å bli gravid, men jeg var forberedt på at dette hadde gått galt da. Den dagen ble det kikkhull operasjon og de måtte fjerne ene eggstokken og egglederen min. Fordi pga egget hadde ikke klart å vandre ferdig og egglederne var blitt ødelagt. to mnd senere ble jeg raskt gravid på nytt (har jo bare en vei å svømme hehe) og har nå en sønn som er 3 år. Den gangen antok de at jeg var 4 til 5 uker på vei. Vet ikke om dette var noe til hjelp, men kjenner den følsen å ikke vite hva er det som skjer.
FruFrydmedtotette Skrevet 12. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 12. november 2010 Tusen takk for mange svar,fastlegen min er utdannet gynekolog og jeg er normalt slank av figur,så kanskje derfor han ikke tok invendig? Ikke vet jeg...synes bare det var så ille at han liksom bare "enten er du kortere på vei,eller så er det utenfor livmoren. Bestill time til neste fredag så ser vi det. Go´helg" Har fått ordnet meg time på privatklinikk på mandag morgenen halv ti. Håper så inderlig at jeg bare er kortere på vei enn antatt. Har bare hatt mensen en gang etter jeg fikk en sønn i sommer,og etter hva jeg har forstått så er det ikke unormalt at syklusen er litt uregelmessig i begynnelsen. Så når jeg har regnet 28 dagres syklus så har den kanskje egentlig vært på over 30? Men tok 2 tester forrige søndag,ene med ukesindikator hvor det stod 3+ uker. Dvs 5+ regnet ifh til siste mens. Grunnen til at jeg testet om søndagen var at jeg hadde begynt å få så mye utflod,hadde mye av det med minsten her også (beklager detaljer) Vet ikke om jeg hadde hatt det om det var utenfor livmor jeg? Kjenner jeg sitter med klump i halsen og håper indelig at dette går bra. Mannen min er heller ikke hjemme,kommer hjem i morgen. Får bare smøre meg med tålmodighet og vente til mandag...
2 gutter og 1 jente Skrevet 12. november 2010 #8 Skrevet 12. november 2010 jeg var på ultralyd i uke 10 forrige svangerskap, de prøvde først med utvendig, men så ingenting da, men ved innvendig ultralys så vi jo klart og tydelig den lille reka og hjertet som banket! jeg krysser fingre for deg! jeg syns det var rart du ikke ble henvist til sykehuset for å få innvendig ultralyd forresten. Det er jo så vondt å gå å være redd. Hold oss oppdatert etter neste undersøkelse da. Alt er helt sikkert i orden. Det er jo tross alt nesten ingen ting der inne enda så tidlig.
babybel Skrevet 12. november 2010 #9 Skrevet 12. november 2010 Hei. I starten er det ikke så mange som har noen graviditetssymptomer, hvis en ikke blir veldig kvalm eller lignende. Disse symptomen har ikke startet før i uke 6-7 for min del. Eneste symptom har vært uteblitt mens. Jeg har hatt svangerskap på utsiden av livmoren. Jeg hadde ikke spesielt vondt før i uke 9, det var da de oppdaget det. stikking i siden har jeg hatt i alle svangerskap så det var vanskelig å skille mellom om dette var normal stikking eller ikke. Søsteren min opplevde det samme men hun var kommet mye lengre i sitt svangerskap, uke 16. Hun fikk skikkelig vondt. Hun hadde hatt blødninger, det hadde ikke jeg. Siden jeg har mistet noen ganger har jeg de siste graviditetene vært på UL på sykehuset. Første ofte i uke seks. Jeg var på ul ca i uke 7 denne gangen og han kunne ikke se noen særlig, selv med innvendig ul. Eller det vil si, han kunne se et annlegg men ikke hjerteslag. Han sa da det samme til meg som til deg, at jeg var kommet kortere eller at det ikke var en intrauterin graviditet( altså ikke i livmor)jeg fikk ny time uka etter og da var den lille spiren der. Nå er jeg 18 uker på vei og veldig fornøyd.Jeg synes det var rart at han tok utvendig ul på deg.....i starten tar man jo bare innvendig, i alle fall har de gjort det på meg. Det er jo rett og slett fordi en ikke kan se det godt nok på utsiden. Jeg vet ikke om dette beroliget deg noe. Det er jo vanskelig å si, men du kan være noen dager kortere enn du tror. Jeg håper det. Lykke til.
Prinsesse2_på_vei*Fødeklar* Skrevet 12. november 2010 #10 Skrevet 12. november 2010 det trenger ikke være noe galt i det hele tatt=) ofte er det vanskelig å se noe utvendig så tidlig. jeg fikk se hjertet slå både utvendig og innvendig i uke 6, men nå er jeg veeldig slank, og jeg hadde ikk eblitt overraska om di ikke så noe. var også på ul et par dager før dette og da kunne de ikke se noe som helst utenfra..så kan være ul apparatet heller ikke er et av de beste:) ikke bekymre deg for mye:)
Prinsesse2_på_vei*Fødeklar* Skrevet 12. november 2010 #11 Skrevet 12. november 2010 vil også si at jeg og fikk 3+ på den testen, altså 5 uker..men da jeg kom til ul en uke etter.,.altså skulle vert 6, så viste ul kun 4-5 uker... så tror den testen kan vise litt feil ettersom vi produserer hcg forskjellig
FruFrydmedtotette Skrevet 12. november 2010 Forfatter #12 Skrevet 12. november 2010 Tuusen takk for så mange svar,det varmer... Ikke noe gøy å gå å være redd. Er uansett pent lite jeg får gjort til eller fra. Tror jo liksom inni hjertet mitt at jeg faktisk er gravid da,i forrige svangerskap så var jeg veldig varm. Og nå fryser jeg nesten baken av meg hele tida,mannen sier det er som å komme inn i en badstu når han kommer hjem (og ser i en annen tråd her at mange er kalde,det gir meg jo litt håp:) Når jeg googlet gravid utenfor livmor så så jeg på lommelegen eller et annet (seriøst?) sted at det var ca 1 av 200 graviditeter som var utenfor livmor,så må bare velge å tro at jeg ikke er så uheldig at jeg er en av de. Synes bare det er litt dumt å gå rundt med denne graviditeten om den er utenfor,det er jo kjempefarlig! Og mange som må fjerne ene egglederen og haste oppereres pga blødninger innvendig osv. Gir oppdatering på mandag når jeg er kommet hjem. *Krysser fingre og tær*
♀ RosaPåVei ♀ Skrevet 12. november 2010 #13 Skrevet 12. november 2010 Jeg hadde utvendig ul da jeg var 8+3,da så de babyen helt fint. Fikk med meg bilder og alt hjem. Håper det ordner seg for deg
FruFrydmedtotette Skrevet 15. november 2010 Forfatter #14 Skrevet 15. november 2010 Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering,da jeg har vært hos gynekolog med topp moderne utstyr idag. For det første syntes han det var hårreisende av fastlegen min å bare sende meg hjem slik han gjorde uten å måle (hcg?) i blodet mitt eller ta innvendig ul om han var usikker på om det var graviditet innenfor eller utenfor livmor. Og han hadde aldri vurdert utvendig ul uansett hvor slank jeg enn er så tidlig, for livmora ligger så langt ned i bekkenet såpass tidlig så han mente at tilogmed med hans fancy utstyr kunne det være vanskelig å se. Men enden på visa var hvertfall god,jeg er gravid og alt så fint ut. Dog 2 uker kortere på vei enn antatt (har bare hatt mensen en gang etter minsten ble født) og syklusen var ikke på 28 dager,men lenger. Så det lille hjertet slå,han mente jeg var 6 uker + i stedet for 8. Så er jo et stykke igjen til de magiske 12. Men det er ingenting jeg får gjort annet enn å krysse fingra og håpe på en liten søster eller bror til gutten min. Veeeldig glad og letta nå
DenTredje Skrevet 15. november 2010 #15 Skrevet 15. november 2010 Gratulerer og lykke til! Ble helt satt ut av han legen din. Å spekulere i graviditet utenfor livmora på den måten, helt upassende og hjerterått!! Kos deg med graviditeten, går nok veien det her.
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 15. november 2010 #16 Skrevet 15. november 2010 Så godt å høre! Har lurt på hvordan det gikk med deg!! Gkad på dine vegne! Lykke til videre!
Hjerteskatten<3 Skrevet 16. november 2010 #17 Skrevet 16. november 2010 Kjempe godt å høre! Gratulerer så mye - å lykke til! Jeg var også gravid, men da jeg skulle på ultralyd i uke 6 pga småblødninger, tok hu dama som utførte undersøkelsen bare den staven inn og inn, leita ikke engang.. Hu sa at her var det ikke noe tegn til svangerskap, men at det lå no rester der, sa jeg hadde hatt en sa. Så gikk det to uker, å jeg fikk så mye smerter at jeg trodde jeg skulle dø, pluss at jeg blødde noe helt sinnisykt. Vi råkjørte til legevakt, å tok ny g.test, den var positiv. Så jeg blei sendt i hui og hast til sykehuset der jeg blei operert med det samme for svangerskap utenfor livmora.. Var da i uke 8, å fosteret hadde satt seg fast i egglederen, så den hadde sprukket..Måtte fjerne egglederen min Har vært så sinna jeg, det er feilbehandling!! At man ikke får en grundig sjekk når man har en positiv test, men ikke ser noe foster, er helt UTROLIG spør du meg!! Men vi er igang igjen med prøvingen nå da, to mnd etter operasjonen.. Gratulerer igjen!!!))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå