Gå til innhold

Middagsforslag til baby på 10 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke noe spesiellt flink til å lage mat så om det kommer noen gode middagstips som ikke krever så mye kokkeferdigheter så er det godt!

Tror også at vi lager mye halvfabrikata også. Jeg måtte google ordet for så om det ble riktig skrevet for så lite peiling har jeg når det gjelder ALT som har med kjøkkenet å gjøre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun liker ikke middagsglass! Det skjønner jeg GODT!

Skrevet

Vi har så smått begynt å gi mini av vår egen middag nå, dvs han får det samme som oss. Mini er 10 mnd. Er tilbakeholden med salt, og salter heller vår egen mat etter vi har forsynt oss selv. Han spiser altså f.eks. laks m/ris, kylling m/ris, kjøttkaker m/potet og grønnsaker, pannekaker, pasta m/kjøttsaus. Deler det opp i bittesmå biter, siden han egentlig ikke har noen tenner, oppdaget den første for 3 dager siden.... =)

Vil helst at begge gutta våre skal spise den samme maten som oss, vil ikke lage to forskjellige retter hver dag, og lar derfor mini begynne med vanlig mat allerede nå. HS har gitt meg klarsignal.....

Skrevet

Snuppa mi har 4 tenner, men jeg vet ikke om hun bruker de noe særlig. For hun smatter og suger på maten som andre uten tenner. Så mitt inntrykk av dette med tennene er at det har ikke så mye å si om de er der eller ikke.

Skrevet

Det kommer jo an på hva slags mat dere voksne liker og synes er godt. Babyen skal jo venne seg til den maten dere spiser.

Hvis dere pleier å bruke halvfabrikata bør dere finne ut om dere kan lage den samme maten fra bunnen. Et annet alternativ er å gi han deler av middagen (feks kjøtt, grønnsaker og potet, men ikke saus dersom det er posesaus) og kanskje supplere med noe eget til han som passer bedre.

Han kan feks godt spise taco med dere hvis dere tar av litt kjøttdeig fra stekepanna før dere hiver i tacokrydderet.

Skrevet

Jenta mi får samme middag som oss. Har vi kjøttkake til middag, så får hun også det. lager egen saus til henne uten salt og med nan som basiss.

Fiskeboller i hvitsaus er også en slager.

Lasagne med revet gulrot og eple, kjøttsaus og makaroni, laks med grønnsaker, fiskegrateng, biff, svinefilet.

Det er bare å hive det i en blender eller lignende. Jeg lager som regel hvitsaus til jenta mi. Varierer krydret jeg bruker til. Fryser det i isbitbrett.

Men nå er ikke jeg fanatisk når det gjelder salt. Det hender faktisk at jenta mi får samme posebrunsausen som oss. Det er kanskje snakk om 2 ts.

Noe salt blir det, men jeg har snakket med mange om dette og hører det er flere som er i samme båt og at deres barn er friske og sunne. Dessuten er jo barnet ditt 10mnd. Da skal de jo tross alt snart lære seg og spise det samme som oss og i større biter.

Skrevet

Jeg må vel ærlig innrømme at jeg ikke er så fanatisk over dette med saltet jeg heller. Men i følge familie/slektninger så er jeg fanatisk når det gjelder alt! Dette er mitt første barn og tror nok at jeg trenger å finne ut at ting ikke er så farlig som jeg tror selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...