Gå til innhold

Til alle dere med fødselsangst av noe som helst slag.

Anbefalte innlegg

Som mamma til 3 vet jeg godt at man kan ha angst for de rareste ting når man skal føde, alt fra selve fødselen til andre ting som at man skal bæsje så noen ser det til at man skal lage rare lyder.

Jeg har begynnt å jobbe som doula og jeg ser at det hjelper kvinnene og partneren veldig å ha med en doula. Man er tryggere, sikrere på seg selv og det man har snakket om og øvd på før fødselen. Får hjelp til hver rie og hver pause.

Doulaen kan hjelpe pappaen og se kvinnens behov og hjelpe han og hjelpe henne. Doulaen kan ta seg av det fysiske mens pappan sørger for drikke og kalde kluter på panna. Alt ettersom det passer best for de det gjelder.

Jeg vil anbefale dere å google ordet doula og doulaeffekten, ta en titt på Norsk Doulaforenings sider og vurdere å ha med dere en doula. Det er godt for alle fødende, i gamledager fødte de fleste med "kloke kvinner" rundt seg som kunne hjelpe, guide, trøste og oppmuntre. For kvinner eller partnere med fødselsangst er det spesielt gunstig.

Noen sier at "men jordmor er der jo og pappaen, holder ikke det da?"

På en vanlig fødeavdeling er det sjelden at Jordmor har tid til å være inne hos paret hele tiden og går mye inn og ut. Partneren kan jo være der hele tiden, men om det tar lang tid er det godt for han å kunne ta seg en pause uten at den fødende er igjen alene. Det er godt for partneren at det er en der som har deres beste som eneste intensjon og som kan overta når han føler seg hjelpeløs. En doula viser omtanke til begge, men holder hodet kaldt og blir ikke overvelda av følelser når mor har smerter. Hun hjelper til med stillinger, pusten, masserer, trøster, blir kjefta på, hjelper partner å hjelpe mor, eller hva nå enn dere måtte ha behov for. Hun er der for dere fra dere velger å ringe henne til dere vil hun skal gå. Kun for dere hele tiden.

Siden jeg jobber som doula selv kan dette kanskje oppfattes som reklame for det jeg driver med, men det er det ikke. Jeg skriver dette innlegget fordi doulaer er noe ganske nytt i Norge for de aller fleste, og mange vet ikke at tilbudet eksisterer.

Dette er ingen lukseriøs bransje og jeg driver med det kun fordi jeg ønsker at alle fødekvinner og partnerene skal ha best mulig sjanse for å få en god fødselsopplevelse.

Gå inn på www.norskdoulaforening.no og kontakt de doulaene du tror kunne passe for deg. Det finnes doulaer som jobber med det på fulltid, idealistisk, og "hobbybasis". Noe for alle :)

Ta en titt og send noen mail, kanskje det er en doula som skal til for at du skal tørre å føde?!

Lykke til alle sammen!

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...