KmammaK Skrevet 12. november 2010 #1 Skrevet 12. november 2010 Vi har kjøpt brukt bilsete, ser veldig bra ut og ser ut til å være pent holdt. Maxi Codi med base. Er ikke fra mennesker vi kjenner, men vetbitte litt om de. Kan ikke tenke meg at de ville ha solgt et bilsete som hadde vært utsatt for kræsj! Men så blir jeg liksom så usikker når det er så mange som sier at en aldeles ikke burde kjøpe brukt bilsete.. ? At selv med en liten kollisjon i lav fart så har det innvirkning... Kan en gå å få testet sete noe sted? På biltilsynet eller noe? Noen som har gjort dette og hva koster det eventuelt?
kjersti83 Skrevet 12. november 2010 #2 Skrevet 12. november 2010 Vi har handlet et brukt maxi cosi cabriofix som var ca 1 år gammelt. Det så veldig bra ut og vi stolte på hun vi handlet det av. En må bare følge magefølelsen tror jeg. Fikk også kjøpt med en nesten ubrukt Queeny vogn for å bilsetet på ved korte turer. Vet ikke av noen tester dessverre men det skader ikke å ta en liten ringerunde hvis du er bekymret.
unge2011*har født* Skrevet 12. november 2010 #3 Skrevet 12. november 2010 har også kjøpt brukt bilsete og valgte å stole på de eg kjøpte av.. De har jo småunger selv og hvorfor skal de ville sette andres unger i fare ved å lyge om noe sånt??! Eg er vel generelt godtroende til folk...
desembermamma2010 Skrevet 12. november 2010 #4 Skrevet 12. november 2010 hei. vi har også kjøpt et brukt maxi cosi sete med tilhørende base. Det ser bra ut, og vi fikk det en god del billigere enn ny-pris. kjøpte det av en kollega av min samboer. er trygg på at ikke han hadde solgt oss et krasjet sete. dessuten er maxi cosi best i test flere steder, så uansette er trygt valg (selv om det skulle være litt brukt) :-)
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 12. november 2010 #5 Skrevet 12. november 2010 Har også hørt dette. Det sies at plasten eldes og etter 5 år bør en bytte det ut. Jeg er av de som tenker at dersom en ulykke først er ute så tror jeg ikke bilsetet utgjør den store forskjell, så lenge det er et bra bilsete. Har også kjøpt brukt, samme merke, mitt er 2 år gammelt.( for alt jeg vet da, det kan jo ha ligget lengre tid på lager.) Her i norge er vi også bare ekstreme når det kommer til sikkerhet. Bilen har mye mer å si enn om et bilsete er " gått ut på dato". Dersom bilsetet tydelig ikke er tatt vare på er det en annen sak. Tror du kan slappe av jeg. Mitt ser helt nytt ut og, og klarer ikke tro at et helt nytt et gjør en bedre jobb.
Gulljentene Skrevet 12. november 2010 #6 Skrevet 12. november 2010 Har kjøpt Maxi cosi som er fra 2008 av en kollega. Er også godtroende nok til å tro at hun ikke lurer meg Har også BeSafe sete nr 2 og 3 som datteren min (nå 4 år) har brukt/bruker. Vi kommer til å bruke de til minstejenta også, selv om det da akkurat vil bikke over 5-årsgrensa som ble nevnt av noen her...Vet jo med oss selv at det er pent brukt av kun oss og ikke vært med i kollisjon.
Puppemamma Skrevet 12. november 2010 #7 Skrevet 12. november 2010 hei muligens jeg som surrer litt - men syns å ha fått med meg at man kan ta med bilsetet til et vanlig bilverksted og få hjelp til å vurdere setets stand? de hjelper hvertfall til med å sette det inn rikitg veit jeg har selv kjøpt brukt sete, men dette er fra nær familie og vet at setet ikke har vært i krasj - men har hørt at setet kan være ubrukelig om det bare er mistet i bakken. så vet ikke helt jeg altså - men å miste det i bakken syns jeg høres rart ut om det da skal være ubrukelig etterpå. men de sier jo det samme om hjelmer. vet ikke jeg.
Denishil Skrevet 12. november 2010 #8 Skrevet 12. november 2010 Hvis man ser på statestikken over kollisjoner i Norge og på hvor mange biler som valfarter våre veier så er sjansen liten for at man er så uheldig å ende opp med ett sete som har vært utsatt for noe. Dessuten så velger jeg å tro at de fleste faktisk tar det på alvor og kaster det utsatte setet når de faktisk får ett nytt helt gratis etter en kræsj. MEN dessverre er det jo noen mennesker der ute som ser sitt snitt til å få noen kroner i lomma og dermes spekulere i andre sine barns sikkerhet. Det som blir sagt over her at bilen har mer å si enn setet er dessverre helt feil, etterhvert som sikkerheten til oss voksne har blitt tatt mer og mer hensyn til, medfører dette dessverre en større påkjenning for våre baren. En ny bil utsetter faktisk barnet for en mye større påkjenning enn en eldre bil gjør i en kolliskjon. Dette har å gjøre med at karrosseri på nye biler er mye stivere for å få en mindre grad av innklemming, dette medfører at påkjenningene på kroppene inne i bilen blir større, vi må ta en større trøkk av smellen enn om karosseriet gir etter noe mer og dermed demper noe for trøkket. Dessverre finnes det ingen mulghet til å finne ut om setet har vært utsatt for noe, men det man kan gjøre selv er å fjerne trekket og sjekke at alle deler er intakte, ikke er sprekt osv. Hva gjeder alder på setet er det anbefalt at seter som er over 5 år ikke brukes, dette har med levetiden på materialet i setet å gjøre, materialet inne i setet er en type isopor som virker støtdempende, det er den denne isoporen som med årenes forringes og ett eldre sete vil ikke gi barnet så god støtdemping og beskyttelse som ett nytt sete vil ved en eventuell smell.
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 12. november 2010 #9 Skrevet 12. november 2010 har selv kjøpt brukt, kjente ikke han vi kjøpte av, men virka som en skikkelig fyr å setet ser bra ut av det man kan se selv i allefall. så da håper jeg det er ok. så følger magefølelsen på at det går bra
juliogjuleprinsesse Skrevet 12. november 2010 #10 Skrevet 12. november 2010 Jeg har ikke kjøpt brukt, men vi bruker sete etter storesøster. Det ble kjøpt nytt til henne og er 2 år. Tror ikke du får testet om setet har vært utsatt for støt etc.
KmammaK Skrevet 15. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 15. november 2010 Takk for svar alle sammen. Jeg tenker at jeg da skal prøve å ta av alle deler for å se om jeg kan se sprekker eller lignende i allefall, så får jeg bare håpe at de er gode mennesker.. !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå