Gå til innhold

Missbrukes ordet ADHD?

Anbefalte innlegg

I det siste så synes at hver og annenhvert barn får diagnosen ADHD, også barn som jeg opplever som kun aktive. Ibland slår følelsen meg, at kanskje mange får diagnosen for lett? Hvordan opplever dere det?

Mennesker er jo ikke A4, noen er late og noen er aktive for alle må jo ikke være der emellom eller? Setter man diagnose for lett, før man tilrettelegger for barna tror dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142549188-missbrukes-ordet-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre er det slik at tilrettelegging sjelden kommer før diagnose. Hvertfall ikke i like stor grad som man oftere får med diagnose. Men jeg tror likevel ikke at man setter diagnose for lett. De som hadde fått tilrettelegging uten diagnose som barn, hadde antakelig krasjet i veggen som voksne når tilretteleggingen plutselig forsvinner og de skal klare seg selv. Så hadde de muligens fått diagnose da istedet.

Jeg syns forresten heller ikke at jeg treffer på særlig mange barn med diagnose. Mitt barn har autisme, og jeg har fortsatt til gode å treffe noen med autisme eller adhd. Så på de skolene sønnen har gått virker det ikk som "annethvert barn" har adhd.

HI her:-)

Jeg kjenner tilfeldigvis 3 barn med autisme, men der er det jo selvfølgelig ikk noen tvil om at diagnosene er riktige.

Men i forhold til ADHD så kjenner jeg veldig mange. Tror absolutt at mange har riktig diagnose men får noen gang opplevelsen av at noen barn kun er aktive barn som vill trengt større utfordringer.

Jeg synes man ikke på noen måte skal være redd for utredning av barn der man misstenker en diagnose men jeg vil tro at ikke alle barn med ADHD hadde fått diagnosen hvis man prøvd tilretteleggning først.

Å for eks gi et barn med "mark i beina" større fysiske utfordringer, tilrettelegge undervisning i skolen fordi som har problemer med å holde konsentrasjonen sittendes timesvis på en stol. Men dette er kun mine tanker og ikke fra en fagperson;-)

Synes kun det er interessant å se om andre deler min følelse:-)

Tror neppe de som misbruker ordet, er her inne......

Jeg ser ikke det du mener, i mine omgivelser. De har reelle diagnoser, de jeg vet har diagnosen.

Nei, mennesker er ikke A4, men når de har så store problemer at det går ut over evner og livskvalitet, så er det ikke lenger normal variasjon. Da er det klasifisert som handikap.

Ja, skulle ønske tilrettelegging i alle tilfeller var så enkelt. Men prøv når du har barn med alvorlig grad av ADHD, tourette's og en del annet.... Tilrettelegge? Hahaha... det koster penger selv med STORE problemer. Hvordan venter du da at en skal tilrettelegge for de med minimale problemer, som f eks "bare litt mye lopper i blodet"? I hjemmet klarer en selv å tilrettelegge for alvorlige grader av problemer, men det er SÅ mange ganger verre og mindre gjennomførbart i samfunnet ellers(andre arenaer).

Og så lurer jeg på hvordan du vet at ikke alle med ADHD-diagnose, faktisk har ADHD? En ting er nemlig å "kjenne til noen". En helt annen ting er å leve med det enten selv, eller å ha barn med det. Min familie har ikke sett det samme som meg, eller kjempet alle kampene både med barnet og det offentlige. Selv med mer enn ukentlig kontakt, og også inkl overnattinger osv. Kun jeg som har sett alt, om du forstår.

Husk det at så mange som opptil en i hvert klasserom har ADHD i ulik grad(sånn prosentvis). Det er mange det, og ikke si at alt er feil eller mange er feil diagnostisert. Det er ikke DU som har deres hverdag. Det er det de som har......

Og en ting til slutt - hyperaktivitet i seg selv er ikke ADHD, som det virker som du tror........

Oi, nå følte jeg at du går i forsvar og attack.

Jeg spør jo fordi jeg ikke vet, og jeg sier at jeg ikke er noen pedagog.

De barna jeg kjenner, kjenner jeg ikke bare til. Jeg kjenner dem meget godt. Jeg vet nemlig at to av mine fadderbarn har diagnose, at nevøen til samboern min har diagnose. At to av nabogutta har diagnose, at tre i klassen til sønnen min har diagnose osv.

Jeg vet faktisk ikke hvordan du har det med ditt/dine barn men....du vet ikke hvordan andre har det heller uansett om barna deres har samme diagnose. Men jeg prøver så godt det går å forstå. Og jeg spør heller her på et forum enn diskuterer dette med veninner som er forelder til ADHD barn.

Sen snakker jeg ikke om tourettes eller noe annet, det jeg spør om er ADHD. Mest sannsynligvis har jeg feil men jeg opplever uansett at det blir litt lettvindt å sette en ADHDdiagnose på et urolig barn.

Når det kommer til det også så finnes lovverk for barnas tilrettelegging. Jeg vet at det er et stort problem å få igjennom men man bør kanskje prøve det?

HI

hehehe. jeg var ikke i forsvar, men lurer reelt på om du virkelig tror du forstår hva ADHD innebærer for familier med en eller flere med diagnosen? :) En forskjell der, som kommer av kunnskap om andres kunnskap om ADHD, uten at de har ansvaret og alt det bringer med seg. Som bekjente, venner, lærere... ja, alle RUNDT en familie med ADHD "i seg".

MANGE(de fleste) med ADHD har tilleggsdiagnoser. Som Tourette's, Aspergers, Dysleksi, Narkolepsi osv. Sjelden en finner ren ADHD alene.

Et kun urolig barn får ikke ADHD-diagnosen, for som jeg sa så er hyperaktivitet bare en liten del av det hele.

Jada, det finnes lovverk, men det er ikke detaljert nok, og i de fleste tilfeller får en bare litt hjelp i f eks skolen. Noe som er nok for skolen til å si de innfrir loven... Hva skal en prøve? Gå til retten? Tror du ikke de fleste foreldre med barn som har et handikap, har nok med det daglige? Tror du overskudd finnes hos de fleste. Stat og kommune er et stort system å kjempe mot når en i tillegg har det daglige..... Kanskje der finnes andre som klarer å kjempe slike kamper, og ikke de foreldrene som har mer enn nok i sin hverdag?

Annonse

Nei, jeg gjør faktisk ikke det, og jeg tror ikke man kan forstå helt hva det innebærer uten å ha vært der selv. Jeg har slitt med andre ting i forhold til barna mine som de aller fleste heldigvis aldrig trenger å gjennomgå. Og jeg forstår at andre ikke kan sette seg inn i min situasjon, og jeg forventer det heller ikke.

Jeg visste ikke at de fleste hadde tilleggsdiagnoser, har hørt 1/4 men det er mulig det er feil. Av de jeg har rundt meg er det kun det ene fadderbarnet mitt med tourettes, det kanskje er tilfeldig.

Men det er akkurat det jeg mener, at det ikke burde være nok med overaktivitetet for å sette diagnose hvilket jeg opplever i en del tilfelder. En del barn av de jeg tenker på har full impulskontroll, men gjør "gale" ting fordi at de ikke blir stimulert nok. Jeg kan langt ifra masse om diagnosen men har såpass mange rundt meg at jeg ikke er helt uvitende rundt det heller.

HI

Det er ganske riktig at det nok finnes mange feildaignoserte AD/HD barn.

Det har blitt en debatt i statene om nettopp dette, og mange leger i norge er enige.

Det er oftest skolen som presser på, i fjor var 6000 barn til utredning i Norge. Det var under en tredjedel som fikk diagnosen.

Så jeg opplever at det er riktig at mange skriker AD/HD så fort det er et urlig barn.

Så skal det i tillegg sies at det finnes noe som kalles påført AD/HD. Der det mere handler om barns miljø enn en medfødt ting.

Vel, heller at de får diagnosen AD/HD og får midler påsatt seg via PPT. I skolehverdagen blir ALT kuttet ned på, fra lærere til asistenter, så de barna som kanskje ikke har en "ekte" AD/HD diagnose, men som trenger en del tilretteleggning som ikke er mulig uten 2 lærer system og/eller asistent får dette lettere med en diagnose.

Så kjør på med hele alfabetet, da får skolene de midlene de trenger til å tilrettelegge for alle barna :D

har DU et barn med diagnose? Vi opplever at diagnosen er skambelagt for barnet, og at det OVERHODET ikke hjelper ham å ha den merkelappen på seg. man prøver bare å dysse ned symptomer, i stedet for å finne ÅRSAKEN til problemene, og jebbe med det. det finnes MANGE årsaker til inadekvat atferd eller såkalt "AD /HD". Det er ikke ikke alltid det skyldes en kjemisk ubalanse i hjernen, som mange later til å tro. ALLE (ikke bare folk med diagnose) vil bli mer skjerpet og "oppføre seg mer ordentlig" av sentralstimulerende midler.

Ikke nnødvendigvis, men diagnose, ja. Med "såkalt" ADHD mener jeg at diagnosen er en sekkebetegnelse på mange som har avvikende atferd, uten at det nødvendigvis er en diagnose som er helt reell for alle. At mennensker uten ADHD ikke reagerer på medisinen er tull. Det er sentralstimulerende, populært kalt speed, makka, pepper eller you name it! Narkiser på gata bruker ritalin hvis de får tak i det. Selvsagt snakker vi andre doser, men det er det samme stoffet. At det virker, vet jeg helt sikkert

Det er forskjell på ADHD og det som heter ADHD-lignende symptom.

Ja, alle kjenner en virkning av Methylphenidat(amfetaminlignende, men ikke amfetamin), men hos de uten ADHD så er det oppkvikkende sånn utenpå også. De blir hypre.

For de med ADHD, så virker det på en annen måte. De blir rolige utenpå OG inni, fordi hjernen blir vekket fra en sløvere tilstand. Dette vet jeg høres merkelig ut, men sånn er det nå.

Og å bruke f eks Ritalin til rus, er noe helt annet enn terapeutiske doser.

ADHD er ikke en sekkebetegnelse.

At du nn21:33 har en slik oppfatning, gjør det ikke til en sannhet, forstår du. Høres ikke ut som om du har så alt for mye peiling på annet en det som har med rusen å gjøre.....

Annonse

Anno 21:33.

Du har virkelig ikke peiling..Ritalin blir IKKE kalt speed og alt det andre du nevner.Det er andre ting,som amfetamin.

Men du har rett i at "vanlige" folk reagerer på ritali og andre adhd-medisiner,men på en annen måte enn de med adhd.Vi med diagnosen blir rolig av den,vi blir mer konsentrert,vi klarer bedre å henge med i hverdagen++

Ang hovedinnlegget,så skal jeg ikke uttale me så veldig mye,men det er jo ikke slik at leger bare slenger ut en adhd-diagnose om personen er aktiv eller på andre måter avviker fra "normalen".ADHD er jo mye mer enn bare å være hyperaktiv.

I mitt stille sinn så syns jeg at folk ikke skal uttale seg om emner de ikke har kunnskap om,dette gjelder både diagnoser og andre ting.

jeg tror ikke adhd blir misbrukt mer enn noe annet egentlig.

adhd er en sykdom som alltid har vært der men ikke fått et navn. det er eks flere sykdommer nå som heter et navn som ikke hadde et navn før i tiden. nå har de med adhd fått dette diagnosenavnet så dem kan hjelpe både barn og voksne mye letter enn før dem hadde noe navn på det...tror jeg da.

medisinene til adhd som ritalin osv er ikke et narkotikum for å få adhd barn og voksne til å bli "dopet", medisinen er til å balansere hjernen slik at hjernen kan fungere som"normalt". De sentralstimulerende midlene, som blant annet Ritalin, virker ved å øke signaloverføringen

jeg har et barn på 6 år som er under utredning og jeg vet han sliter med noe. han har alle symtomene på adhd og asberger men får likevel ingen diagnose. det er vanskelig å få en diagnose. flere jeg kjenner har ike fått diagnosen før ungdomskolen eller i voksen alder, da dem med adhd har lettere for å forklarre hvordan dem har det osv osv

• 2 år senere...

har DU et barn med diagnose? Vi opplever at diagnosen er skambelagt for barnet, og at det OVERHODET ikke hjelper ham å ha den merkelappen på seg. man prøver bare å dysse ned symptomer, i stedet for å finne ÅRSAKEN til problemene, og jebbe med det. det finnes MANGE årsaker til inadekvat atferd eller såkalt "AD /HD". Det er ikke ikke alltid det skyldes en kjemisk ubalanse i hjernen, som mange later til å tro. ALLE (ikke bare folk med diagnose) vil bli mer skjerpet og "oppføre seg mer ordentlig" av sentralstimulerende midler.

Dette stemmer rett og slett ikke. 60% av mennesker tåler rett og slett ikke sentralstimulerende midler. De blir paranoide, urolige og får angst. Mange tåler nesten ikke en liten kopp kaffe, og kan f.eks ikke drikke det etter 15-16 på dagen, om de vil sove til natta.

Neo, men Ritalin INNEHOLDER et stoff som virker på samme måte som speed, og gir omtrent samme rus. Gjesp!...

Hva så? Det betyr ikke at ritalin er livsfarlig, det betyr vel heller at amfetamin ikke er fullt så farlig som mange tror. Vel og merke ren amfetamin, det som selges på det svarte markedet er skitten amfetamin laget i et badekar i Russland.

Bivirkningene av ritalin, og amfetamin for den saks skyld, er relativt små for de aller, aller fleste. Langtidsvirkningene er nærmest ikke-eksisterende, noe som er ganske utrolig. Vi har gitt ut medisin for denne lidelsen i snart 70 år, så vi har nå et godt grunnlag for å uttale oss om det.

Interessant og verdt å nevne at det er lite til ingen kontrovers om hverken ADHD som lidelse eller medisiner blant de som forsker på ADHD.

Endret av Hicksville

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...