Gå til innhold

:( dritt lege...!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

eg har valgt å gå til sv.kontroller hos min fastlege.

Hadde aldri trodd at han skulle "slurve" noengang, men det har han da gjort med meg :(

Jeg måtte ha en "haste-kontroll", for har jobbet altfor mye i det siste og rett og slett trengte en 50% sykmelding og har en nyestein som ikke vil ut.

Da jeg ringte å skulle bestille time var jo selvfølgelig legen min på ferie, så jeg måtte til en annen lege. Greit nok.

Alt gikk bra, men stusset litt over hvorfor jeg måtte ta så mange flere prøver enn jeg hadde gjort før..! Fikk beskjed om at blodsukkeret mitt var litt høyt (11,7), så skulle tilbake neste uke for å ta en diabetes prøve.

Legen spurte meg også om hvorfor jeg ikke hadde tatt noe bs prøve før, for det skulle man ta på hver eneste sv.kontroll. Jeg vet jo ikke alt som skal gjøres på hver kontroll, for det regner jeg med at legen skal kunne..(??)

Da jeg kom uken etter for å ta denne diabetesprøven, så spør min fastlege meg om hvorfor jeg hadde blitt satt opp til å ta denne testen!!? Kunne sprukket av sinne der jeg satt.. Herreguuuud, snakker ikke legene sammen??? Han skjønte ikke vitsen med at jeg skulle ta denne testen, før jeg faktisk fikk svar på diabetestesten at den var positiv.

Oi, sa han..! Så ble han litt rar og sa bare at han skulle sende inn en hendvendelse til Rikshospitalet for meg..! Mer info fikk jeg ikke, for han visste ikke noe om sv.diabetes.!!!

Kjente jeg ble skikkelig sint, for jeg er 32 uker på vei og først NÅ tar de bs prøve?? WTF, kunne jo hende jeg hadde sluppet å få dette hadde de bare gjort jobben sin!!!. Er ikke enden på livet akkurat, men er mest sur fordi legen, min faslege, ikke har tatt de prøvene som man SKAL ta en gang i mnd.

Hva syns dere jeg skal gjøre?? Burde jeg rapportere han eller noe?? Tenk på alle andre gravide som kanskje går på sv.kontroll hos han:(

Jeg skal på riksen neste uke, men er livredd for at jeg spiser eller drikker noe jeg ikke skal.!!

Noen som vet noe om dette kanskje??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel...-Jeg forstår du er frustrert, men det stemmer ikke at denne prøven skal taes hver mnd. Det er i alle fall ikke normal praksis her. Jeg har heller aldri hørt noen andre har sagt det.

Her blir en slik prøve tatt ved evt behov.

Man leser jo av bt, tar urinprøver og sjekker generell almentilstand.

Spis og drikk som vanlig du, men hold deg unna de største sukkerbombene. Om du ikke føler deg syk, så er ikke dette noe problem å hanskes med.

Skrevet

Jeg har heller aldri hørt om at det er vanlig, å sjekke blodsukkeret så ofte, med mindre du har diabetes fra før eller sånne ting. Det som er vanlig er å ta en blodsukkerbelastning i uke 26-28 hvis man har en BMI på over et visst antall (husker ikke helt). Og den får man svar på rimelig fort hvis den avviker fra normalen.

Skrevet

Tror nok ikke det er vanlig,nei. Er i mitt 5.svangerskap nå. Jeg har gått hos forskjellige jordmødre og leger og har aldri noen gang målt blodsukkeret. Så det tror jeg bare er noe som gjøres om det er spesiell grunn til det...

Skrevet

jeg ble heller ikke sjekka før rundt uke 31-32.... kjipt, men jordmor misstengte ikke diabetes så.... men hadde det jeg. min låg på 9,5 etter testen, hva lå din på?

spis grovt brød eller knekkebrød, salat, grønnsaker, sunn normal kost, kjøtt fisk. Man kan spise frukt, men ikke mer enn 2 pr dag, f.eks 2 epler. drikke: vann, om man vil ha noe ekstra av og til, funn light eller litt pepsi max, men ikke mye. melk skal man heller ikke drikke mye av, et lite glass til maten. ikke drikk juce, er mye sukker i som slår høyt på blodsukker.

Du skal få resept på blodsukker måle apparat, nåler osv hos legen din for og kunne starte måling hjemme til du skal på sykehuset på kontroll. Du kan gi beskjed om dette til han, det måtte jeg med legen min, er visst nye regler som sier at dette har du karv på i følge legen min som måtte sjekke dette selv for han heller ikke visste no sæli om det. Så skal man måle om morgen før man spiser, så skal man måle 2 timer etter man har spist. man skal måle ca 5 ganger for dag, altså: morgen før mat, så 2 timer etter frokost, lunch, middag, kvelds.

om det er noe mer du lurer på så er det bare og spørre. lykke til, går sikker fint :) jeg er inne på kontroll nå hvær uke de 4 siste ukene i svangerskapet hvor baby legger mest på seg. En liten trøst er jo at pg av diabetesen så slipper du å gå over tia med mer enn max et par dager.

Skrevet

Jeg har vel ikke tatt denne prøven hver måned, jeg heller, men jeg tok da langtidsblodsukker da jeg tok den første runden med blodprøver, og den gir vel en indikasjon. Og ettersom jeg er overvektig har jeg også vært på glukosebelastning.

Lykke til på Riksen! Dette kommer jo til å gå kjempebra. Forstår du blir oppgitt, men nå får man vel bare se fremover.

Skrevet

De har aldri målt blodsukkeret på meg heller, så tror det er normal praksis her...

Skrevet

Hei hei. Det er ikke vanlig å ta bl.s. hver kontroll, så mangt man ikke allerede har Diabetes (som jeg). Men du leverer jo en urinprøve med morgenurin hver sv. ktrl. og denne blir det sjekket flere forskjellige ting på; som Proteiner, Erytrocytter, Leukocytter, Ketoner, Kreatinin, pH og ikke minst GLUKOSE. Hvis det er utslag på Glukose, vil de nok ta en sjekk av HbA1c-som er langtidsbl.s., samt bl.s. der og da. Dette for å se om du kan ha utviklet en Sv.skap diabetes...Dersom det ikke har vært utslag på Glukose i urinen, vil de ikke sjekke noe mer- da urin ofte er første indikator på diabetes.

Legen din har nok ikke gjort noe feil :) Han har bare ikke sett glukose i urinen din før :)

Skrevet

De sjekker jo urinen for sukker på hver kontroll da.

Skrevet

dersom man har sukker i urinen bruker man sjekke ytterligere med en blodprøve, ellers gjør man det kun dersom BMI er over ca. 26-28. svarene på urinstixen står på helsekortet så du kanjo sjekke om det er notert ned der, er det det er det jo ikke så mye å rapportere..

Skrevet

ok, tydeligvis så vet jeg ikke nok om dette.

Men ble litt betenkt når den andre legen sa jeg skulle ha tatt tidligere bs prøver. Er nok fordi min bestefar har diabetes og det ligger i familien. Uansett så skal jeg få byttet fastlege, for er ikke første gang han slurver med meg :) Skal til jm på torsdag for første gang, så blir nok der videre ut svangerskapet!!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...