Gå til innhold

Noen som har erfaring med å gjenoppta amming etter langt opphold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt en tøff start og hadde ikke overskudd til å amme/pumpe lengre, så nå er det 4 uker siden sist.

Men jeg har fremdeles litt melk i brystene når jeg klemmer på de.

Har nå vurdert å prøve å gjenoppta ammingen og melkeproduksjonen og lurer på om noen har erfaring med dette/tips?!

Har lest litt på ammehjelpen og diverse, men greit med personlige erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg ammet til gutten min var seks uker. Da var det plutselig nok. Jeg var fullstendig utslitt både fysis og psykisk på grunn av ammingen og min opplevelse av å være mamma var nesten bare negativ. Jeg slet veldig mye med såre brystvorter, tette melkeganger og brystbetennelse. Det som til slutt gjorde at nok var nok var at det ble mer og mer vanskelig å få gutten til å ta puppen. Han hylte, fektet med armer og bein og stod i bue i rundt ti minutter før jeg i det hele tatt fikk han til å ta puppen. Sammen med såre brystvorter og en gutt som aldri ble mett var ikke det noe kjekt...

Da jeg sluttet å amme begynte jeg å pumpe tre ganger om dagen. Etter vel to uker kom vi til fysioterapaut som konstaterte at han hadde KISS. En av tingene hun gjorde på den første behandlingen av å behandle han i munnen. Mot slutten av time tilbydde hun seg å hjelpe meg med amming. Jeg var skikkelig redd for å amme, men forstod at det var nå eller aldri. Jeg ga det en sjanse og det er jeg veldig glad for. Det gikk så utrolig mye bedre og jeg kunne nesten ikke forstå at amming kunne være så fredfullt og smertefritt. I ukene som kom ammet jeg mer og mer. Produksjonen min var angt fra stor nok til å dekke guttens næringsbehov, så jeg ammet og ga flaske om hverandre. Hadde økedøgn i ukesvis. Mange ganger hylte gutten fordi han hadde tømt begge brystene og var mer sulten. Da måtte vi lage flaske til han.

Du kan jo begynne med å amme en gang om dagen og ha flaske klar til å dekke opp det du ikke klarer å gi han. Jeg er ihvertfall utrolig glad for å kunne amme. Nå er gutten min seks mnd, og jeg har nådd målet mitt. All amming utover dette ser jeg på som en bonus. Det har vært viktig for meg å gi han morsmelk, men jeg forstod fort da jeg pumpet at jeg ikke kom til å klare å fortsette slik i lang tid. Hele dagen ble styrt av pumpingen. Det er veldig kjekt med amming når du først får det til.

Skrevet

Hei,

jeg ammet jenta mi til hun var 1,5 uker og måtte da gi meg pga såre brystvorter, brystbetennelse, mini gikk ned i vekt og jeg ble fryktelig sliten av alle problemene... Jeg pumpet hele veien, men mistet mye av melkeproduksjonen. Tror bare jeg pumpet ut 20-40 ml til slutt. Jeg begynte å amme igjen da jenta var litt over en mnd. Jeg begynte forsiktig med to-tre amminger på dagen, hvor jeg ammet først og ga flaske etterpå. Dette gjorde jeg i en uke ca. Så gikk jeg over til å amme alle måltider på dagen i ca en uke, før jeg også ammet på natta. Da jenta var 8 uker kunne jeg slutte å gi tillegg. Det var forholdsvis slitsomt å begynne ammingen igjen, med mye skriking når hun fortsatt var sulten etter amming og ventet på flaska, men det tok "bare" ca 2 uker før jeg hadde nok melk på dagtid, og hun bare trengte flaske på kvelden og natta. Og når jeg begynte å amme på natta så trengte hun bare flaske på kvelden. (Jeg utsatte å begynne med nattamming fordi hun var/er litt sånn at når hun er sulten skal hun ha mat NÅ, så det ble mye skriking i denne perioden, så orket rett og slett ikke.. Men tipper at det er lettere å få opp produksjonen hvis du også ammer om natta, det var i alle fall rådet jeg fikk fra helsesøster)

Jeg vil anbefale deg å prøve, jeg synes det er helt fantastisk å kunne amme og slippe disse flaskene, gulping og magevondt..

Lykke til!

Skrevet

Har ikke hatt nok melk i starten med baby nr. 1 og baby nr. 2. Det jeg gjorde var å gi bryst først og så ga jeg morsmelkerstatning etterpå til hvert måltid. Ammet også om natten + flaske. Etter hvert ble det til at jeg trengte mindre morsmelkerstaning og jeg fullammet når de var ca 2 1/2 måned. Ganske så likt.

Med nr. 3 har jeg ammet veldig ofte og denne gangen har jeg heldigvis hatt nok. Viktig å amme ofte for å få igang produksjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...