Gå til innhold

Har noen opplevd at vektøkningen kan ha noe med kjønnet man bærer å gjøre?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært gravid med gutter fire ganger før, og har hver gang gått opp mellom 20 og 25 kg. Jeg er til vanlig normalvektig, og har det jeg vil kalle et normalt, norsk kosthold. Likevel har vekta alltid rast oppover, spesielt etter halvgått svangerskap.

Denne gangen har jeg jente i magen, og har allerede gått opp en del mer enn jeg har gjort ved uke 23(som jeg er i nå) de andre gangene. De andre gangene har jeg fått mage, litt pupper, og resten vann i kroppen. Denne gangen er det visst rumpe og sideflesk jeg får. Det er så fortvilende, for jeg gjør jo ingen ting annerledes enn de andre gangene. Likevel er jeg allerede "stor" i fjeset og...ja, overalt. Jeg har ikke direkte panikk nå, og jeg er ikke noe vektfanatiker hverken i graviditet eller ellers, men jeg er bekymret. Jeg har tidligere fått ganske ille bekkenløsning utover i svangerskapene, og jeg er også allerede ganske plaget av "åreknuter" og vondt trykk nedentil. Hvordan skal DET bli viss jeg fortsetter å sprenge min egen vektkurve slik som jeg gjør nå? Jeg kommer rett og slett til å bli invalid.

Jeg forstår ikke hvorfor kroppen så gjerne vil ese ut i alle retninger. Kan jeg skylde på at det er jente denne gang?

Noen som har erfaringer med ulik vektoppgang på ulikt kjønn?

Fortsetter under...

Jeg er gravid for andre gang med jente. Forrige gang hadde jeg gått opp 3-4 kg når jeg var så langt som nå(18 uker). men denne gangen har jeg fått ned 2 kilo. Så tror nok ikke det har noe med kjønnet å gjøre:) Men kan kanskje ha noe med mengden hormoner?

Har du et sundt kosthold? Ville kanskje pratet litt med jordmor hvis jeg var deg:) Kan jo hende du bare går opp mer i starten også jevner det seg ut, men hvis du har gått opp så mye som 20-25 kilo før så er det kjedelig om du går opp mer. Selv gikk jeg opp 22 kilo sist svangerskap, og det var TUNGT og ikke bra for helsa mi. Var normalvektig fra starten, men gikk bare ned 7 kilo etter fødselen.

Hei på deg! :)

Da jeg gikk gravid med jenta mi gikk jeg opp ca. 20-25 kg.

Men hadde også mye vann i kroppen, og delvis svangerskapsforgiftning på slutten.

Nå vet jeg ikke kjønnet, men har gått litt mer gradvis opp hitill. Er nå snart 17 uker på vei :)

i venninnegjengen vår synes vi det har vært en tendens til at vi som har vært gravide med jenter har lagt litt mer på oss, særlig på hoftene. kan selvfølgelig være tilfeldig, men også påfallende at de tre som har født gutter bare la på seg på magen, men to av tre som bar jenter ble bredere over hoftene.(den siste venninna som bar jente var mye syk i svangerskapet, så hun gikk ned i vekt). kan jo være kjekt å vite. jeg er gravid igjen nå, vet ikke kjønn, men har en sterk følelse på gutt og har ikke lagt på meg noe. er i uke 13. sist hadde jeg hvertfall lagt på meg 2-3 kg på denne tiden.

Annonse

Jeg har to gutter fra før, og gikk opp 11 kg. med førstemann, og 14 med andremann... De fleste av de kiloene kom mot slutten av svangerskapet..

Nå venter vi jente, og jeg har allerede gått opp 8(!!!!) kg. (uke 24).... Så her ser det ut til att jeg skal gå opp ganske mye mer denne gangen, enn jeg gjorde når vi ventet guttene...

Vil tro det er en myte det med at man slekter på sin mor. Vi er 3 søstre har hatt 2 svangerskap alle 3. hun eldste la lite på seg... 7-8kg med begge sine... gutt og jente. Hun mellomste la MYE på seg... 25kg+ hun har 2 jenter, og jeg som er yngst har hatt samme vekt ved start som når jeg har vert fullgått. Så jeg hat gått ned i graviditetene... og jeg hat fått 2 jenter :)

Så dette tror jeg kommer HELT ann på mennesket som bærer barna.

Det samme vil jeg si om strekkmerker... jeg og min mellomste søster ligner på noen trekkspill :P mens hun eldste å mamma ikke hat fått noen merker!

Så jeg tror ikke det har noen sammenheng med mors graviditet på verken kjønn, strekkmerker eller hvor mye man legger på seg :)

Forrige gang gikk jeg ikke opp noe som helst, og det var en gutt. Jeg er bare 24 uker så langt, men har ikke gått opp noe hittil og det er gutt denne gangen også. Jeg tror likevel ikke det har noe med kjønn å gjøre.

Hei,

be om å ta en "sukkerbelastingtest" hos legen. Du bør se om du kanskje ikke tåler sukker/karbohydrater like godt når du er gravid som ellers, da kan man være utsatt for svangerskapsdiabetes, og jeg tror man legger på seg mer og får større barn. Jeg går med tredjemann nå, og er normalvektig/slank til vanlig, men la på meg veldig mye under svangerskapene. Første mann veide rundt fire kilo, andremann 4,5. Det sies forsåvidt også at barna kan bli større for hvert svangerskap, og da er det vel naturlig at man legger litt mer på seg, men ikke vet jeg om det stemmer.....Jeg skal ta en sånn sukkertest denne gangen i uke 20, og legen sa at dersom man har nedsatt "motstandskraft" mot sukker i svnagerskaper bør man holde seg unna sukker og "bolle/loffmat". Vet ikke om det kan være aktuelt for deg, men kanskje??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...