Nynte Skrevet 11. november 2010 #1 Skrevet 11. november 2010 I det siste har minsten på 5 mnd vært helt i hundre når vi skal legge han. Han sparker med armer og bein og smågråter. Klarer ikke finne roen. Han var ikke sånn før. Da kunne vi legge han og si natta og gå ut. Vi gir Nestle sin havregrøt ris hvete, den fra 4 mnd på kvelden. Han spiser en porsjon ca 1 time før leggetid. Vi legger han ca 1 1/2 time etter siste dupp, det er da han begynner å gni seg i øynene og virker veldig trøtt. Vi gir han alltid melk rett før han skal legge seg, men i det siste nekter han å drikke melk. Antagelig for mett da kanskje.. Så lurte på om noen har erfaring med at grøt kan gi en sånn effekt? Prøver jo å finne alle mulige forklaringer på at han har blitt sånn her..
sthans Skrevet 11. november 2010 #2 Skrevet 11. november 2010 Jeg logget akkurat på for å "klage" over at gullet plutselig sover veldig urolig ettet å ha begynt med grøt. Virker som magen jobber på høygir og gjør det vanskelig med den rolige/dype søvnen. Hører gjerne om andres erfaring mht introduksjon av grøt og søvn :-)
ett til! Skrevet 11. november 2010 #3 Skrevet 11. november 2010 helsesøstre sa dette til meg,at noen babyer reagerer med å bli ville når de får kveldsgrøten,kanskje fordi kroppen jobber mye med å fordøye slik at de er full av energi og kanskje litt ubehaglige? hva med å gi grøt til middagstider istedet,så kan du gi melk og kanskje en fruktdessert før leggetid?
Canari Skrevet 11. november 2010 #4 Skrevet 11. november 2010 Dette har jeg ikke tenkt på, men mini her også kvikner veldig til på kvelden, og vi har økt grøtporsjonen nå i det siste. Han får grøt ca rn timr før leggetid, og er rimelig urolig i senga. Jeg må holde hendene hans i ro med en hånd og smokken på plass med den andre for at han skal klare å roe seg i senga. Mulig er de bare veldig tunge i magen, min spiser jo også veldig lite tidligere på dagen. Kan jo hende dette går seg til når de venner seg mere til fast føde.
Nynte Skrevet 11. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. november 2010 Så det kan faktisk ha noe å si!! Hvis jeg tenker etter, så er det etter vi begynte med den nestle grøten og gir så mye som en hel porsjon at han er sånn. Kan være tilfeldigheter, men.. Men "alle" gir jo grøt til kvelds, gjør de ikke? Er det sånn at det går seg til etterhvert da eller? Synes faktisk at grøt til kvelds er et bra kveldsmåltid etterfulgt av en flaske melk rett før senga. Har tenkt til å erstatte grøtmåltidet på morran med brød etterhvert når han begynner med det. Kan det hjelpe med andre grøttyper da? Han har forresten flaskenekt om dagen, drikker nesten ikke melk. Går bare i bue når han får flaska unntatt når vi står opp... Off, mye man skal bekymre seg over..
Aibell Skrevet 11. november 2010 #6 Skrevet 11. november 2010 Vi kunne ikke gi grøt til kvelds, det er faktisk en av de hyppigste synderne til dårlig søvn... Ble anbefalt at de skal ha fått grøt på dagtid i 2-3 uker før man gir på kvelden.
gulterkult Skrevet 11. november 2010 #7 Skrevet 11. november 2010 samme her! så interessant, jeg har aldri tenkt på det fordi jeg også tenker at "alle gir grøt"... finns jo sånn nattagrøt, men det er for litt eldre unger.
Nynte Skrevet 11. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 11. november 2010 Men vi har holdt på med grøt siden han var rett før 4 mnd, nå er han snart 5 1/2. Men vi begynte med hirsegrøt på kvelden. Han var rolig og fin da. Så for ca 4 uker siden begynte vi med den nestle grøten ved lunsj tider. Når vi skjønte at han ikke reagerte på den, flyttet vi denne grøten til kvelden og tar hirsegrøt med fruktmos til lunsj... Kanskje jeg skal bytte om på dette igjen å se om noe endrer seg...
Turbojenta og lillesøster Skrevet 11. november 2010 #9 Skrevet 11. november 2010 Hold oss oppdaterte på om du finner en løsning. Sitter her og leser etter over en uke med dårlige netter, og tenker "søren at jeg ikke har sett dette før" Snuppa her er også veldig urolig etter hun begynte å få grøt, våkner mye oftere på natta og vil ha mat, og hun spiser, gud som hun spiser. Tidligere sov hun fra 19.30 til 3 halv 4 før hun ville ha mat men i det siste har første måltid vært allerede i 23-24 tiden. Har forsøkt å bare gi hun vann, men det er ikke bra før hun får puppen. Det har blitt litt bedre de siste par dagene nå og hun har våknet litt senere for hver natt, bank i bordet, så jeg er litt i stuss på om jeg skal kutte ut grøten nå eller bare vente til det går seg til, om det gjør det da?
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 11. november 2010 #10 Skrevet 11. november 2010 Grrr, skrev et langt innlegg som ikke ville lagres. Vel her er kortversjonen. Begynte så fint de første 2 ukene da vi beg.med grøt (nestle m ris) ved 3 mnd alder. Sov søtt, våknet 3 for mat og sov videre. Plutselig endret dette seg og ble slik som dere andre beskriver over her. Teste med å gi kun flaske en kveld, og han sov mye bedre igjen. Skal jammen med gi grøt tidligere heretter. Orker ikke oppvåkning hver og annenhver time hele natten hehe.
sthans Skrevet 11. november 2010 #11 Skrevet 11. november 2010 Hehe i morgen blir det ikke grøt til kvelds her i gården, nei :-) istedetfor å sove seks timer fra leggetid til amming, våknet han to ganger på en time og har akkurat sovnet igjen. Stakkars små tarmer har tydeligvis fått seg en overraskelse :-) Noen her inne nevnte at avokado kan være fint kveldsmåltid. Noen med erfaringer der?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. november 2010 #12 Skrevet 11. november 2010 Kan jo også bare være alderen kanskje, siden han har fått grøt i såpass lang tid allerede? Min ble ihvertfall en liten umulius ved legging da hun bikka 5-6 mnd
gulterkult Skrevet 11. november 2010 #13 Skrevet 11. november 2010 min sover egentlig hele natta da, bare det at det er mye mokk og jokk før innsovning... elsker avocado, så den er jeg også nysgjerrig på! noen som har erfaringer med det?
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 12. november 2010 #14 Skrevet 12. november 2010 Droppet kveldsgrøten 2 dgr på rad og han har sovet som en stein!!! Inatt sov han faktisk rundt.
assisi Skrevet 12. november 2010 #15 Skrevet 12. november 2010 Vår lille på snart mnd har sovet natten rundt siden 6 uker. Dvs 10-12 timer i strekk uten mat. Når vi introduserte grøt (på kvelden) var han snart 4 mnd. Den siste måneden har han vært mye mer urolig, han våkner gjerne mellom kl 3-5 og sover urolig frem til han vil stå opp - gjerne i halv 6-6 tiden. Det hjalp ikke å stille klokken bakover heller akkurat.. Jeg har lagt om strategien til å gi grøt (dvs velling) på morgenen. Hittil har det ikke hjulpet nevneverdig. Blir frustrert når jeg ikke vet årsaken til dette. Han sover nå altså ikke mer enn 10 timer (ja, jeg vet det er bra og lenge, men når man er vant til noe annet og ser at ungen er trøtt er det ikke kult) og da gjerne urolig 2 av dem. Kan det være tenner? Jeg har to barn fra før, så jeg vet at dette er normalt og at det går over. Likefult blir man jo litt sliten og ønsker å gjenopprette ro og "orden". ..
lilleღpersille Skrevet 12. november 2010 #16 Skrevet 12. november 2010 Ja, har nettopp lest en plass om akkurat dette. Men husker ikke hvor... Mine gutter er faktisk 5,5 mnd, men kun 3,5 mnd korrigert. Fikk anbefalinger fra lege om å begynne med grøt fra 3mnd alder på kvelden. Dette har gått kjempefint. Jeg innførte grøtmåltid nr to for 1,5 uke siden og siden da har guttene blitt mere urolige på kveld og natt. Til og med på dagtid! Sover kun korte perioder. Jo, nå husker jeg det:) Sovlillebaby.com står det under generelle søvnråd mye nyttig informasjon:) Det var vel der jeg las noe om grøt og natt osv Jeg merker forøvrig at de begynner å nattavvenne seg nå av seg selv, men det betyr ikke for oss at de ikke er rolige og sover på natta desverre. Håper dette går fort over! Lykke til!
bitthen Skrevet 12. november 2010 #17 Skrevet 12. november 2010 Dette forklarer jo en del. Min var så trøtt i går at han klikka da jeg kom med grøtskjeia, så vi droppet det. Og han sov mye roligere i natt enn tidligere. Han våknet jo noen ganger, men dette var for å få pupp. Tidligere netter var han mett - bare våken, opptil et par timer i strekk. Det blir grøt på dagen fra i morgen av. I dag blir det bare pupp!
Nynte Skrevet 13. november 2010 Forfatter #18 Skrevet 13. november 2010 En liten oppdatering. I går ga jeg bare hirsegrøten og ikke nestle grøten. Ga en litt mindre porsjon enn det jeg pleier til lunsj og til kvelds, men ga rett før han la seg for han ble så trøtt kl 18 i går at da måtte vi hive han i seng. Han klagde litt som vanlig altså, men sovnet ganske fort allikevel. Også hørte jeg ikke noe fra han før kl halv sju i dag tidlig. Pleier alltid å måtte inn med smokken noen ganger i løpet av natta. Vet ikke om dette er tilfeldig eller ikke, men skal fortsette å bare gi den hirsegrøten fremover å se. Grunnen til at jeg har brukt nestle grøten, er at den er tilsatt vitaminer og jern som er bra for disse små. De økologiske grøtene er ikke tilsatt noe, så da har jeg vært redd han ikke har fått i seg nok jern etc. Han har litt flaskenekt om dagen, så er ikke alltid like lett å få i han nok mme... Men nå kjører jeg på med hirsegrøt før vi straks skal begynne å introdusere 6 mnd grøtene...
junigutt2010venterjulibarn2011 Skrevet 14. november 2010 #19 Skrevet 14. november 2010 Vi begynte med grøt da gutten vår var 4 mnd. Jeg gledet meg veldig til det, for da sover han sikkert hele natten tenkte jeg, men neida, han ble skikkelig urolig og jeg måtte opp flere ganger om natten for å gi han smokken. Han ble også veldig fort sulten igjen, jeg trodde grøten skulle holde lenge, men neida. Tenkte kanskje at han ble tørst, men fikk jo ikke i han noe melk etter grøten. Jeg ga opp og nå får han grøt/middagsmat på dagtid og melk til kvelds...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå