Gå til innhold

Fødselpenger for far som er student/deltid

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen av dere kan hjelpe/har erfaring. Dette er barn nr. 1 & 2 (tvillinger) og jeg skjønner lite av hva som er best for oss i vår situasjon.

Jeg er i full jobb, min arbeidsgiver vil betale med lønn som vanlig og feriepenger og bli refundert fra NAV (fin situasjon!). Mannen min er student og jobber deltid (40%). Hva er hans rettigheter og hva bør han gjøre?

Si at vi tar 56 uker med 80 prosent av full stønad og ettersom vi har tvillinger er det 7 uker ekstra (under 80%). Da har vi 63 uker. 10 uker er forbeholdt far, ikke sant? Dvs at jeg kan ta 53 uker og far f.eks de siste ti? Er dette riktig? Vil han motta 80% av sin lønn fra sin 40% stilling? Hva hvis far vil ta ta fri f.eks 4 uker rett etter at tvillingene er født?

For å gjøre dette enda mer komplisert, vet vi at tvillingene vil bli forløst tidligere enn termin. Si de blir født 6 uker for tidlig. Begynner permisjonen da? Jeg har lest om pleiepenger - jeg bør vel da si ifra til NAV raskest mulig etter fødsel / evt søke om pleiepenger (siden babyene antagelivis blir liggende en stund).

Setter pris på all hjelp og innspill!

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...