Gå til innhold

Influensa vaksinen

Anbefalte innlegg

Var til kontroll hos legen i dag og hadde samtidig tenkt å influensa vaksinen. Men pga. forkjøla, så valgte vi å utsette det litt. Har hørt så mye i media om denne vaksinen. Noen sier at det er et slags rest lager etter fjorårs vaksinene, som myndighetene bare prøver å bli kvitt. Derfor sender de ut en anbefaling til spesielt gravide om å ta denne. Legen min mente det var trygt å følge folkehelsas anbefalinger om dette og at denne årets influensa type var veldig lik fjorårets. Jeg er generelt skeptisk til å få sprøytet ting inn i kroppen, som en aldri kan bli kvitt igjen. Vi vet jo ingenting om virkningene av dette om 10-15 år. Men magefølelsen min sier likevel at det er tryggest å ta vaksinen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142545406-influensa-vaksinen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var hos legen i dag og spurte hva han syntes ang vaksinen. Jeg trodde han kom til å si at jeg burde ta den og at den er helt trygg. Men han syntes absolutt at jeg burde vente. Han trodde helt fint at en normalt frisk person som er lite syk fint kan tåle en influensa, og at ingen vet hva vaksinen kan gjøre med fosteret. Jeg er veldig usikker nå, men tror jeg heller mot å vente å se hvordan influensaen utvikler seg og hvor heftig det blir her..

Influensavaksinen i år er ikke den samme som svineinfluensavaksinene. Den inneholder riktignok virusstammen fra svineinfluensaen, men den er laget på en helt annen måte og gir ikke de samme bivirkningene. Så det er ikke noe restlager fra i fjor som de prøver å bli kvitt.

Jeg har også vært veldig i tvil om jeg skal ta vaksinen, men har endelig klart å bestemme meg for å ikke ta den. Både jordmoren jeg går hos og svigerinnen min som er lege har sagt at de ikke anbefaler meg å ta den. Tidligere har det jo vært sagt at gravide ikke skal ta vaksiner. Så da velger jeg å stole på dem.

Det er et vanskelig valg å ta, men jeg tror man bare må gjøre det man føler er riktig.

Annonse

Har også hørt at legene, jordmødre og alle innen helsevesenet er pålagt av helsemyndighetene til å anbefale vaksinen om vi gravide spør!

Men det er svært mange som faktisk kommer i et stort dilemma over å anbefale for dei hadde villet tatt den selv, eller anbefalt den til sine, pga mangel på kunnskap om bivirkninger på fosteret!

Så noen er faktisk glade for at vi gravide ikke spør for da slipper dei det dilemmaet.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...