Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #1 Skrevet 10. november 2010 Vær så snill å dele erfaringer. Stanger hodet i veggen og føler at vi ikke kommer noen vei, og kan ikke bare SE på at gutten min går i stykker!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 Hva er galt da? Vanskelig å råde når en ikke vet mer enn dette... Hilsen mor til barn med medfødt diagnose innen psykiatrien. Jeg har mye erfaring med mangt, men må vite litt om hva det gjelder før jeg kan si noe som helst.
Gjest ->>- Skrevet 10. november 2010 #3 Skrevet 10. november 2010 Det har hendt jeg har vært i kontakt med barn henvist til privatpraktiserende barnepsykologer med avtalerefusjon. Til dels med gode resultater der BUP ikke helt kom noen vei. Avhengig av hvor du bor i landet, finnes det ofte også andre tilbud i forhold til barn og ulik problematikk - gjerne mer i adferdsspekteret enn ren psykiatri, da.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #4 Skrevet 10. november 2010 Hva gjelder det? Vi stanget hodet i veggen som du sier hos Bup i flere år, og trodde vi skulle bli sprø. BUP var rett og slett helt på jordet, og langt unna å finne ut hva det var for noe eller hvilke tiltak som virket. Vi var desperate, fullstendig utslitte og følte som deg at ungen vår gikk i stykker. Jeg fikk omsider krangle-mast-overtalt bup til å henvise oss videre til barnehabiliteringen - som klarte å sette diagnoser på to dager!!! - Og de hadde også atferdsterapeutiske tiltak vi fikk råd om - som hjelper. De har barneleger som skriver ut medisiner som virker - og livet vårt har blitt mye enklere og bedre, både for barnet vårt, oss foreldre og søsken - og ikke minst: ingen mener lengre at det er vår skyld at ungen vår er sånn, for barnet har to medfødte diagnoser... Barnehab. er ikke privat, men har kompetanse på andre områder enn bup. Må nesten vite hva det gjelder for å kunne si noe om de kan hjelpe dere...
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #5 Skrevet 10. november 2010 Jeg er HI.. Dette er i atferdsspekteret,mer enn psykiatri, helt klart. Denne arikkelen fra A- magasinets "livet i Familien" med Willy Tore Mørch oppsummerer veldig greit, bortsett fra at min gutt ikke har noen venner vi kan invitere hjem, og at han ikke slo, sparket og dyttet da han var helt liten: http://www.aftenposten.no/amagasinet/morch/article3878211.ece Det begynte egentlig med trassen i treårsaldren og ga seg liksom aldri. Vi bor i Oslo, og blir sprø av BUP. Det finnes ikke hjelp, bare utredning, og det tar jo fort et halvt år!
Gjest ->>- Skrevet 10. november 2010 #6 Skrevet 10. november 2010 TingTarTid, også om dere henvises til privatpraktiserende spesialist, men det er absolutt en ide å vurdere. Har dere en ålreit fastlege som kan tenkes å henvise til annet enn BUP? Ellers er det jo varierende hvilket BUP-kontor man har med å gjøre. Jeg er litt fan av Nic Waals. Fritt sykehusvalg gjelder også BUP, selv om det gjerne ikke nevnes. Er du kjent med PMTO? Det er en metode jeg har sett veldig positive effekter av hos familier hvor atferd er hovedgreia, men man gjerne også har kjørt seg fast i negative samspillsmønstre etter hvert. Du kan lese kort om det her: www.atferdssenteret.no/parent-management-training-oregon-pmto/category158.html
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #7 Skrevet 10. november 2010 Jeg har vært gjennom PMT-O, men tenker at det har bedre effekt med "De utrolige årene", som en får gjennom Bufetat/barnevern. PMT-O har en ofte utført helt på egen hånd når en har barn med vansker, også innen adferd.... En trenger ofte noe annet. Ikke HI, men har svart her i starten selv.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #8 Skrevet 10. november 2010 HI her- Det er NIc Waals vi sogner til. Ikke helt fan, jeg,altså! Hvem organiserer PMTO, da? Hva jobber du med, _>>_? Har lest boka "de utrolige årene", og er interessert i kurs. Vet dere hvor? Vi prøver fastlegen... Har ingen særlige problemer hjemme. Det er viktig å nevne!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #9 Skrevet 10. november 2010 La deg ikke lure av "god konsentrasjon" og det å bygge lego..... Jeg har selv et barn med alvorlig grad av ADHD, og aldri har jeg sett et mer konsentert barn når det fenger....... Ikke still egen diagnose utfra noe du tror. Tenker fagfolk ADHD, så er det fordi de har sett det før. Ikke fordi absolutt din unge MÅ ha det utfra statistikk. Hadde jeg møtt din unge, og han hadde ADHD, så kunne jeg sagt det med en gang. For foreldre med barn med ADHD, så er det lett gjenkjennelig i uutalte tegn...
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #10 Skrevet 11. november 2010 hi her, og skriver med en hånd - har et barn poå fanget! han har ikke bare god konsentrasjon når det gjelder lego. det er det artikkelen sier, og den handler ikke om min gutt. uansett er en diagnose ikke verdt en dritt hvis det bare skal være en merkelapp som han ikke skal få hjelp med. han sitter f eks nå og konsenterer seg om norsklekser - mens lillesøster sitter og slår en leke som spiller musikk i bordet på stolen ved siden av. på skolen klarer han seg fint hvis jeg er tilstede, og det har alle sett. jeg har vært der og observert en dag. de rapportene jeg får fra skolen, er om en gutt jeg ikke kjenner. jeg er selv på en måte innenfor kategorien fagfolk, og har jobbet med barn i mange år (mest med såkalt normale barn, men også på bv-institusjon), men det er vanskelig å se sitt eget barn på en objektiv måte - som pedagog! Kunne godt tenke meg å høre mer om hvilke uttalte tegn du kjenner igjen adhd-barn på! adferdsproblemer behøver ikke nødvendigvis å bety adhd, selv om det ofte henger sammen. Respons?
Gjest ->>- Skrevet 11. november 2010 #11 Skrevet 11. november 2010 http://deutroligearene.uit.no/ikbViewer/page/dua/om_oss?p_kontordim_id=84518&p_document_id=111724 har kontaktinfo i forhold til de utrolige årene-kursing. PMTO har jeg bare vært borti som henvisning i barnevernssaker, men jeg vil tro metoden absolutt kan være nyttig uten at barneverntjenesten er involvert - dog litt usikker på hvem som har henvisningsmuligheter. PMTO-enheten jeg kjenner til ligger under Aline og Frydenberg barnevernssenter.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #12 Skrevet 11. november 2010 Hei, Takk for seriøse svar. Noe har vært til hjelp! HI
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #13 Skrevet 12. november 2010 har sjekket, og det er Bufetat som har PMT-O . kurs, men det er barnevernstjenesten som søker. Man får det bare dersom bv konkluderer med at hjemmet trenger hjelp og veiledning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå