Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 Vesla blir 15 mnd om 3 dager, så svarer jeg ;-) Nå uttaler hun ikke alle helt riktig, men hun sier: Mamma, pappa, der, se, nei, nam-nam, bæ, oi, mø, vov-vov, pus, takk, hei, hade, hallo, en-to-tre, mer, bø, min, baby... Det var de ordene jeg kom på nå i hvertfall, mulig jeg har glemt noen. Hun sier realtivt mange ord for alderen, men så har hun også 3 eldre søsken som lærer henne opp ;-)
alenemed1. ♥ Skrevet 10. november 2010 #3 Skrevet 10. november 2010 Hos tulla mi kommer det nå plutselig nye ord nesten hver dag, hun blir 15 mnd om 6 dager. Hittils kan hun. Mamma, tante, takk, hei, vov-vov, hade, oi, der, mooo( mø), miiii ( mjau tror jeg for det kommer hver gang hun ser en katt), og nam. Hun forstår og viser mye med fakter da, feks sier hun ikke nei men hun rister på hodet.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #4 Skrevet 10. november 2010 Jeg synes også mi sier mange ord; Mamma, pappa, ball, borte, bø, bleie, bade, se, der, oi, hei, nei, banan, puse, gåkke(dukke) bue(lue), boka, vov-vov, mer, auua, bang, tytte(trykke), øye, bamse, Jenta mi har side hun var 3-4 uker gammel vært den største av barselgruppa. Hørte noen sa at unger som er litt større er gjerne litt tregere motorisk, men at de er flinkere med språk.. Er det bare tull, eller ligger det noe bak det? Det er en herlig alder nå, hun prøver å herme etter alt vi gjør og sier:) De er så ivrige på å lære:) HI
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #5 Skrevet 10. november 2010 Ja, virker som om de har løst en kode, og endelig har skjønt hvordan man kan si ting:) Spennende Tror de forstår mye mer enn vi tror:) HI
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. november 2010 #6 Skrevet 10. november 2010 Jeg tror det er mest tilfeldig jeg. Vår eldste var/er veldig stor for alderen (84 cm og 12 kg på 1 års kontrollen, nå som 8 åring er han 144 cm og 34 kg (tlsvarer en normal 10,5-11 åring)). Han var litt treg på å krabbe og reise seg, men normal på å gå. Litt tidlig med språk, men ikke eksepsjonell på noen måte. De tre andre barna våres har vært mer gjennomsnittsstore (guttene var ca 77 cm og 10,5 kg på 1 års kontrollene, vesla ca 74 cm og 9,8 kg), alle har vært ganske tidlig ute motorisk og relativt tidlig ute språklig. Spesielt nr 3 og 4 ligger en del foran på språk, sikkert pga eldre søsken. Nr 3 ble mer og mer nett og liten fysisk i andre leveåret og utviklet språket sitt eksplosivt rundt 17-18 mnds alder. Innen han var 2 år snakket han i lange setninger og hadde ordforråd på mange hundre or dog lærte seg gjerne en 5-10 nye ord hver dag. Så langt minner vesla veldig om ham, og hun er også ganske liten og nett og var tidlig motorisk (tpe ålte seg frem når hun var 5 mnd, gikk når hun var 10 mnd).
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #7 Skrevet 10. november 2010 Det er mange! Her kommer lista: Mø, bæ, *vrinsker*, mjau, voff, pip, kvakk-kvakk, brom (som i hva bilen sier), titt-tei, hei, hade, natta, der, sko, sokka, hua, elg, bil, traktor, mamma, pappa, navna på hundene og kattene vi har, onkel, bestemor, bestefar, ja takk, nei-nei, takk for mat/takk-takk, jordbær, blåbær, sove, boka, papir, fly, måne, rype, kanin, au'a, votta, navnet på ene søskenbarnet sitt, baby, vannet, æsj....osv! De jeg kommer på akkurat nå Han er utrolig flink til å prate! Var 6-7mnd gammel da han lærte seg å si kvakk-kvakk da vi spurte hva anda sier...og samme med hva traktoren/bilen sier. Ikke at de er så vanskelige ord å si,men det var da det begynte
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #8 Skrevet 10. november 2010 Gutten min sier: ape, bæ, vov-vov, pus, mamma, hei, takk, brom, bil, øye, sko, jakke, traktor. Ja, ikke ordrett altså.... Så det er ikke så mange ord. Når det gjelder det motoriske så sa helsesøster til meg at de som var tidlig ute motoriks snakket senere og motsatt. Dette ofte fordi barna "konsentrerte" seg om en oppgave av gangen. Men hun nevnte ikke at det hadde noe med vekten å gjøre.
Rødhette <309+<312 Skrevet 11. november 2010 #9 Skrevet 11. november 2010 her er mini 16 mnd, men svarer alikevel jeg .-) Han kan mamma, pappa, dadda, pus, gakk-gakk(and) Timmy(barne-tv) ku, vov, fisk, bæ, bamse, kanin, eple, lys, hade, hei, bil, bilde, øye, mage, rumpe, øre, nese, ball, lese, sove, bade, dusje, hatt, nei, ja, bleie. Han kan si navnet til noen i barnehagen. Sikkert noen jeg har glemt å si i farten. Han er begynt å si navnet sitt, ikke alle vokalene - men skjønner hva han mener :-) I går sa han sin første to setningord- han sa hade pappa :-) Han er tidlig ute med språket, men har ikke vært treg motorisk, rullet fra rygg til mage når han var akkurat 4mnd, ålte seg 7mnd, satt 8mnd, reiste seg opp på kne 7 og tre uker, krabbet 8,5 mnd, gikk med støtte 9 mnd, stod alene 11mnd og gikk når han var 12mnd - da var han veldig stødig og gikk hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #10 Skrevet 11. november 2010 Så mange morsomme ord din gutt kan:) Er vel ikke mange som sier elg, rype, kanin i så tidlig alder:) Kan tenke meg dere bor på en gård:) Det er så artig og høre forskjeller på hva disse små sier:) HI
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #11 Skrevet 11. november 2010 jenta mi sier : nam nam, mamma, baba (pappa), jeg (nei) ......
Gjest Skrevet 12. november 2010 #12 Skrevet 12. november 2010 Jenta mi på 15mnd kan absolutt ikke så mange ord som deres over her... Men de få hun kan er mamma, bappa (pappa), ess (se), nom (nam), besmo (bestemor), tætt tætt (night night), elp (help) Vet ikke om det er fordi hun blir to-språklig at hun ikke sier så mye enda, men hun viser veldig godt hva hun mener ved hjelp av fakter og ville håndbevegelser. Syns også at hun har veldig god forståelse av det vi sier til henne. feks om vi ber henne kaste noe i søpla så gjør hun det.. Artig å høre hva andre små på hennes alder kan si allerede - morsom alder de er i nå
MღM Skrevet 13. november 2010 #13 Skrevet 13. november 2010 Vår gutt har også begynt å lære en del ord - løsna litt for en to tre uker siden. Det han sier nå er: mamma, pappa, hei(a), ys (lys), us (hus) taktor (traktor), bovo (hunder som bjeffer), pus, bø, mer, natta, bæ, mø, beie (bleie), hadet, aua (når han ser lys) Er så morsomt nå når han stadig lærer nye ord, blir sååå stolt!
simbax Skrevet 19. november 2010 #14 Skrevet 19. november 2010 Vår lille prinsesse som akkurat har blitt 15 mnd sier: mamma pappa bror nei bæ tørst ja bade is mage kvakk-kvakk (and) tikk-takk (klokke) baby "stykj" (rundstykke) gris mø bæbu fisk smokk takk æsj data sitte danse bø kake ball tisse dusje meg -Ho begynte veldig tidlig med å si ord (tror nok ho "suger" inn ord fra storebror) :-)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2010 #15 Skrevet 19. november 2010 Trollet mitt er 19 måneder og sier ingenting enda.. Men, det kommer nok:-) Det er morsomt å lese listene deres, og jeg gleder meg til det kommer her også:-))
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 19. november 2010 #16 Skrevet 19. november 2010 gutten min på 15 mnd sier disse ordene: mamma, pappa, lys,vann,bade, takk, hei,hade,ja, nei, meg, jeg, min, ball, dokke(gokke),banan(bamam),brød,navnet på noen voksne og barn i bhg, hatt, bø, titteeeeeeeei,hoppe,æsj, bæsj,bleie.....alt er nok ikke like lett å skjønne for utenforstående, men. siste mndene syns jeg han heller babler lengre "setninger", og dropper nye ord...trener på å sette sammen til setninger. merker at han forstår veldig mange ord han ikke sier. gutten min er ganske gj. snittlig motorisk, tror jeg..gikk når han var 13 mnd...
Anonym bruker Skrevet 19. november 2010 #17 Skrevet 19. november 2010 hvorfor kunne du ikke bare svare på spørsmålet om hva de kunne si? Blir gal av folk som i tillegg må presisere andre ting på et slikt spørsmål. Skjønner at du ser på dine barn som tidlig ute med alt, men det er ikke relevant for dette spørsmålet når barna dine begynte å gå......
lillespirenmin Skrevet 20. november 2010 #18 Skrevet 20. november 2010 mi jente sier: mamma pappa ias (Elias-storebror) hei hade æsj se ja mer
pauline og knerten Skrevet 22. november 2010 #19 Skrevet 22. november 2010 gutten min er ikke så veldig pratsom sammenlignet med deres barn! haha. blir 15 mnd om en uke. de eneste ordene han virkelig bruker av seg selv er: mamma, pappa, namnam, mæ (melk), ys (lys), pil (bil) så er det mange ganger han aper etter oss og prøver å si det vi sier, dyrelyder etc. utrolig fin alder! :-)
las chicas Skrevet 22. november 2010 #20 Skrevet 22. november 2010 Åj så mange ord deres barn kan. Her sier jenta bare mamma og ball. To hele ord. Kan hende hun sier fler som jeg ikke skjønner enda da. Får håpe på det. Også sier hun esel og hestelyder.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2010 #21 Skrevet 23. november 2010 Mini er rett over 15 mnd Han sier Hei Hade Natta Ball Ballong Nam nam Mat Melk Pus Vov-vov Div andre dyrelyder (husdyr og løve, apekatt, slange) Se Der Æsj Nei Min Takk takk Datt (når noe ramler i gulvet) Besta Mamma Pappa Brum brum Dade Bade Iallefall de jeg kom på. Begynner å bli flink:-)
Anonym bruker Skrevet 23. november 2010 #22 Skrevet 23. november 2010 Min gutt på snart 15mnd er ikke kommet så lang med språk enda, men har alltid vært tidlig ute motorisk sett. Han sier: Mamma, pappa, se der, mjau, hade, nei, dadda. Men det virker som at han skjønner ganske mye av det vi sier
Anonym bruker Skrevet 23. november 2010 #23 Skrevet 23. november 2010 Er store forskjeller her. Min gutt er 19 mnd og han sier færre ord enn de fleste 15 mnd-barn som er nevnt over her. Fortsatt går han i surr i hvem av oss som er mamma og hvem som er pappa :-) Men han får ta det i sitt tempo.
mitt <3 rom, vi blir 4<3 Skrevet 23. november 2010 #24 Skrevet 23. november 2010 Mi lille tulle er 15, 5 mnd å har nå begynt å komme me flere ord:) kjempemorsomt! her er det hun sier: mammapappa,mat,banan,mek (melk) ,se,hade,katt,takk,nei,jaaaaaa mo (mø) bæ ooæææ (ape)bade hade gakk gakk vovv vovv (hund) lys potte sitte der det kom, ji mæ..borte, bø, baby kommer ikke på mere, men jeg syns hun har blitt veldig flink! følte en stund at hun hang litt etter, for hun ville ikke si noe, men onger er forskjellige å de tar det i sitt eget tempo:) plutseli kommer ordene flygene på en snor:) når jeg spør om hun kan si noe annet så vil hun ikke.. det kommer av seg selv:. er ikke noe vits i å mase!! arti å se hva deres barn sier..
V.A.B Skrevet 24. november 2010 #25 Skrevet 24. november 2010 Min sier ikke så veldig mange, men er da noen:) Mamma hade nei ja oi bare bra Og så sier han en bablesetning som høres ut som "det går bare bra". Hehe, litt artig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå