Gå til innhold

Skulle jeg begynt å gi tran nå? Hvordan da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tulla mi er 5 uker gammel nå og jeg leste nettopp at vi skal gi tran til bebisene fra de er 4 uker. Har lest det men aldri hørt noen snakke om det.

Noen som vet hvordan vi skal gjøre det?

Jeg tar selv 1 multivitamin tbl og ca 3 omega3 tabletter daglig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan enten gi litt tran i sprøyte (engangssprøyter får du på apoteket) eller med skje. Eller du kan gi d-vitamindråper, om babyen ikke vil ha/liker tran.

Skrevet

skal man dryppe en hel teskje tran inn i munnen på barnet med engangssprøyte?

Skrevet

Du trenger ikke begynne med en hel tskje. En halv er nok til å begynne med. Og det kan du gi med sprøyte som du sprøyter i munnen på baby eller gi med skje.

Begyn i det små og prøv deg frem.

Jeg ga med skje, men etter dagesvis med gulping og ubehag så gikk jeg over til d-vitamindråper. Men får du til med tran så er det det beste for babyen;)

Skrevet

Her er et kjekt tips som jeg leste på Dib for et par år siden da jeg skulle gi eldstegutten tran for første gang,

ta en flasketupp og hell ei teskje tran nedi den, hold den i babyens munn som du ville holdt en flaske og de fleste babyer vil suge det i seg. Gi gjerne før et måltid når baby er sulten. Ga det på den måten til eldstemann og gir det nå slik også til yngstemann som er straks 5 måneder. Når jeg begynner med fast føde her og han venner seg til å spise av skje kommer jeg nok til å gi tran med skje. Men frem til det bruker jeg flasketuppen så blir det ikke så mye søl! Tran lukter ikke godt!

Når det gjelder smaken av tran liker yngstegutten tran godt, han er jo vant til smaken. Eldste på 2.5 har nå begynt så syntes at det smaker litt vondt så han får først en skje tran så en skje sanasol eller biovit etterpå ;)

Skrevet

Jeg har begynt med tran til lillemor. Det jeg gjør er at jeg blander tran med sånn multivitamin i sprøyte. Da går det bra.

Skrevet

Takk for gode råd. Etter å ha gruet meg til det lenge (pga villt styr når jeg skal gi henne melk med kopp) gav jeg tranen med engangssprøyte, og det gikk jo såå fint. Det var virkelig en lettelse.

En ting til, jeg har pleid å ta max dose med omega 3 selv, noen som vet om vi kan ta omega3 selv også eller om det kan bli for mye?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...