Gå til innhold

Ang seteleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 31 nå og vet at babyen fortsatt kan snu seg til riktig vei men har noen spørsmål noen kanskje kan hjelpe meg med! Her hvor jeg bor vet jeg de praktiserer "snuing" hvis babyen ligger i seteleie. Min venninne var igjennom et sånn vendings-forsøk og det har jeg absolutt ikke lyst til å prøve på... Jeg tror nok at jeg vil foretrekke keisersnitt hvis hun ikke snur seg innen fødsel. Kan jeg få det da eller vil de tvinge meg til et sånn snu-forsøk??

Håper jo egentlig på en vanlig fødsel meg hodet først, jeg tenker bare hvis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som er riktig, og hva som er galt å råde deg til, vet jeg ikke... Men jeg kan iallefall gi deg MITT synspunkt.. :))

Babyen din har relativt god tid på å snu seg enda, og denne snuingen er det høyst varierende meninger om. Noen synes det er fælt, andre synes det går greit. Venninna mi synes ikke det var vondt, men veldig ubehagelig. Akupunktur/fotsoneterapi mener jeg skal kunne få babyen til å snu seg, men har ingen erfaring med dette...

Så var det spm om ks. Personlig hadde jeg ALDRI innlatt meg på en setefødsel!!

Mange klarer å føde helt flott vaginalt selv om babyen ligger i sete. Har selv 2 venninner som har gjort dette uten problemer.

MEN det er en kjensgjerning at noe slikt som alle vaginale setefødsler ender i hastesnitt !!

Norge er et av få (om ikke det eneste) vestlige land der man fortsatt ønsker å prøve vaginal fødsel når babyen ligger i sete...

Så personlig mener jeg at det er mye bedre å få planlegge et ks, få det utført i "fred og ro", med far til stede. Fremfor å ligge å lide unødig i en vond fødsel som ender med far på gangen, mor i narkose og "kaos".

Men dette er altså MITT synspunkt !! Snuppa mi ligger heldigvis, foreløbig (bank i bordet) med hodet ned :))

Lykke til !!

Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Har seteleie selv (32 uker), og snakket faktisk med jordmor om dette i går. Ingen kan tvinge deg til å være med på vendingsforsøk, det er et tilbud de gir gravide med seteleie. Det er andre måter å forsøke å få til vending på også, f.eks akupunktur, eller det finnes flere mer eller mindre funksjonelle kjerringråd.

Har ikke prøvd noe av dette selv, men etter å ha fått forklart prosedyren er jeg ikke så veldig lysten på vanlig vendingsforsøk på sykehuset heller.

Keisersnitt får du hvis bekkenet ditt er for smalt i forhold til babyen, eller hvis noe annet skulle tilsi at du ikke kan føde normalt. Der er praksisen litt forskjellig fra sykehus til sykehus.

Håper den lille snur seg for deg så du får føde vanlig :) Du har enda litt tid, det er visst vanlig at de snur seg helt fram til uke 37 :) Vi får bare krysse fingrene!

Skrevet

Hei!

Jeg er i uke 38 og har en som sitter på rumpa. På Ullevål sjekker de først om man har stort nok bekken til setefødsel, hvis man ikke har det får man tilbud om vendingsforsøk. Jeg har stort nok bekken, men skal ta keisersnitt nå på tirsdag, så vi fikk velge selv og de presset ikke på for vaginal fødsel. For oss var det heller ikke aktuelt med vendingsforsøk hvis vi kunne fått det. Det går visst bare på 50% og av de det lykkes med er det ca 25% som snur seg tilbake til sete igjen..

Jeg har hele tiden tenkt i hodet mitt at jeg skulle føde vanlig, men sånn ble det altså ikke. Jeg kan ikke si at jeg er veldig keen på hverken setefødsel eller keisersnitt, men vi bestemte oss til slutt for ks, så nå har jeg avfunnet meg med at blir sånn.

Du har jo fortsatt god tid til at babyen kan snu seg, så du får bare krysse fingrene :-) Lykke til!!

Skrevet

Uffda, følgende setning manglet noe særs viktig!!!:

MEN det er en kjensgjerning at noe slikt som alle vaginale setefødsler ender i hastesnitt !!

...og det riktige skal være:

MEN det er en kjensgjerning at noe slikt som 40% av alle vaginale setefødsler ender i hastesnitt !!

..og det var jo en viss forskjell... hehehe... Men iallefall; veldig høy prosent!!

Skrevet

Jeg har ingen egen erfaring, men jeg kjenner ei som hadde baby i seteleie, og hun hadde for smalt bekken til å føde i sete. På dette sykehuset ble bekkenet sjekket først, snuing ble kun praktisert hvis bekkenet ikke hadde gode nok mål til setefødsel. Snuingen gikk veldig fint, og hun hadde en fin og normal fødsel i hodeleie. Jeg har hørt litt begge deler om snuing, men kan ikke uttale meg om hva som er "best", men hun var i alle fall veldig fornøyd med å slippe ks...

Når det var snakk om hastesnitt over her - 40% høres mye og, og det er det jo. Men husk at terskelen for å avbryte og ta hastesnitt er veldig lav ved seteleie. De langt fleste forsøkene vil avbrytes lenge før ender med katastrofesnitt med narkose og pappa på gangen, som det var nevnt over her. Jeg har selv tatt hastesnitt - ikke i seteleie - og jeg ble "tynt" så langt det overhode gikk. Det vil man stort sett slippe med barn i seteleie, og det påvirker nok også ks-frekvensen. Likevel slapp jeg narkose etc, de fleste hastesnitt er lykkeligvis ikke katastrofesnitt. Det er veldig kjedelig med hastesnitt (tro meg, jeg vet), men det er stor forskjell mellom et katastrofesnitt tatt etter veldig mange timer i fødsel, og et helt udramatisk hastesnitt hvor avgjørelsen blir tatt lenge før det er fare for mor og/eller barn på noe vis.

Men du er enda bare i uke 31! Babyen har gooood tid til å snu seg. :)

Skrevet

etter 6 år som spl. på nyfødt intensiv er jeg i alle fall 100% sikker på at dersom han ikke snur seg til fødselen så skal han ut med ks. Noe annet er utelukket!!

Jeg er også kun i uke 32 og håper at han snurrer rundt til termin. orker ikke bekymre med før jeg må:)

Skrevet

Hei:)

Skjønner veldig godt dine bekymringer.... Hvorfor i alle dager kan ikke bare disse nurkene våre legge seg riktig vei???:)

Ønsker å dele mine erfaringer.

I mitt forrige svangerskap hadde jeg en ytre vending i uke 35. Barnet var for stort til at jeg kunne ha setefødsel... Så enten vending eller planlagt KS. Valget var lett, for meg:) Det var overhode ikke vondt, men det var veldig ubehagelig. Hadde absolutt turt å gjøre det igjen. Hadde en normal fødsel, hvor hodet kom først noen uker etterpå og tutta veide 4740 gr.

Nå er jeg 31+6 og også denne babyen ligger med rompa ned. Føler liksom på meg at ikke hun heller kom til å snu seg...... Litt usikker på om jeg kan vende denne gangen, da jeg har morkaken på ytre vegg. Tror den er ekstra utsatt for å løsne, da den er plassert der. Skal få dette bekrefta ved neste kontroll. Dersom det går ann å foreta vending og ikke risikoen er for stor, vil jeg absolutt forsøke denne gangen også.

Setefødsel er helt uaktuelt for min del, da jeg allerede har altfor høye SF-mål. Det er nok en "giga-baby" .

Håper noe av dette kunne være til hjelp:)

Ha en fin kveld:) Klem fra meg

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar! Jeg krysser alt jeg har for at hun snur seg så jeg slipper å ta noen valg der i det hele tatt! :) Som dere sier, har hun jo massevis av tid på seg til å gjøre det!

Skrevet

Hei..

Jeg har også et rumpetroll i uke 30 tulla mi prøver nesten daglig å snu seg men når hun kommer på tvers begynner kraftige kynnere.

Sist snudd gutten seg i uke 28 og utløste for tidlig modning og vi ble forberedt på prematur fødsel. Han kom med haste ks i uke 38 etter mislykket fødselsforsøk (katastrofesnitt). Det ble ikke aktuelt med snuing sist men dersom tulla ikke snur seg og det er verdt et forsøk (dvs forsvarlig og kan gi meg vaginal fødsel) vil jeg prøve. Setefødsel er ikke aktuelt pga smalt bekken.

Personlig synes jeg at ks var greit men det var veldig vondt lenge og nå har jeg en 3 åring fra før som også trenger meg. Jeg var i god form etter kset og stelte babyen selv hele tiden samt var på beina ett par timer etter syingen.

Lykke til, jeg hadde snakket med lege/jm om det slik at mulighetene kan vurderes og du kan slå deg til ro med en løsning.

Skrevet

Jeg har snudd babyen min (uke 38) og det var ikke noe problem. Ikke direkte behagelig så klart, men absolutt noe man kommer fint igjennom. Jeg var forberedt på at det skulle være mye mer ubehagelig enn det var. Det er tre mennesker tilstede og de følger med på hjertelyden hele tiden. Min erfaring er at dette ikke er noe å grue seg for. Jeg hadde i alle fall ikke vært redd for å gjøre det en gang til. Sammenliknet med et keisersnitt tror jeg snuing gir minimalt med ubehag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...