Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg litt om blodtrykk og hva som er normalt?

Er det normalt at det stiger utover i svangerskapet?

Hva har dere i blodtrykk?

Skrevet

hei! =)

Det systoliske trykket er det høyeste trykket, og måles når hjertet trekker seg sammen. Det laveste trykket, det diastoliske trykket, måles mellom sammentrekningene i hjertets hvileperiode (diastolen). Forholdet mellom disse to trykkene forteller om motstanden i de mindre arteriene. det normale blodtrykkey skal ligge på 120/80, overstiger det 140/90 betegnes det som høyt. jeg selv var lagt inn på sykehuset i helgen fordi jeg måler et trykk på 160/100 som er veldig høyt. nå går jeg på blodtrykkssenkende medisiner og er i uke 37+4 så håper jeg blir satt i gang på mandag i og med jeg har en mild svangerskapsforgiftning.

håper dette var til litt hjelp =) klemer fra meg!

Skrevet

Begge svangerskapene har det sunket hos meg... sist jeg var hos legen hadde jeg 90/60... Det er ikke betegnet som farlig å ha lavt blodtrykk, men behagelig er det ikke...

Skrevet

115/75 hadde jeg idag. Ligget på 110/80 o.l.ved tidligere kontroller. Veldig normalt ifølge legen og jm. Men hva vet vel jeg om hva somer normalt? ;P

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Er vel sikkert forskjellig fra person til person uansett. :)

Jeg hadde 115/60 på første kontroll. I dag (32+6) hadde jeg to målinger med ca. 140/96, men da jordmor målte for tredje gang hadde jeg 129/86. Har det noe å si hvor mye det har steget i løpet av svangerskapet?

Skrevet

Merker man forresten på noen måte at man har høyt blodtrykk? (Sånn utenom å ta blodtrykket liksom...)

Skrevet

Man kan få vondt i hodet, synsforstyrrelser dvs f.eks små "tråder" som beveger seg rundt i lufta. Man er som regel ikke særlig plaget av høyt blodtrykk.

Det svinger litt etter hva man gjør eller nettopp har gjort, hvis man har vondt eller er bekymret kan blodtrykket stige.

Jeg har normalt 120/60 men på kontroll har jeg alltid 140/80 (men da er pulsen 120 også, stolene er vonde jeg har bl og legeskrekk) har målt så lavt bt som 90/50 nå i gravid tilstand så her svinger det mye.

Skrevet

Man merker som regel ikke at man har høyt blodtrykk selv. Og faren med høyt blodtrykk er jo økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Man har som regel større ubehag dersom man har lavt blodtrykk, gjerne i form av svimmelhet, besvimelser, trøtthet og en generell følelse av å være sliten.

Et normalt blodtrykk varierer fra person til person. Undertrykket (det laveste tallet) skal helst ligge mellom 70 og 80. Overtrykket regnes som regel ut med at man tar 100+alder. Det vil si at jeg, som er 28 (snart 29) skal ha et blodtrykk på 128/70(80). Det er et normalt blodtrykk for meg.

Når det er sagt så er det helt normalt med svingninger i blodtrykket under svangerskapet. Som regel synker blodtrykket i første del av svangerskapet, for så å stige igjen mot slutten. Årsaken til at blodtrykket sjekkes ved hver kontroll er for å se om den vordende mor kan ha tegn til svangerskapsforgiftning. Økt blodtrykk under svangerskapet er i seg selv sjelden farlig. Da skal det ihvertfall en dramatisk økning til. Men dersom økt blodtrykk følges av vannansamling i kroppen, hodepine og/eller utslag på urinprøven, vil den gravide bli fulgt ekstra nøye opp - sånn ift svangerskapsforgiftning.

Men altså.. Økt blodtrykk i seg selv er helt normalt igjennom et svangerskap.

Skrevet

Det der med alder tror jeg ikke alltid stemmer. Jeg er 43 år og blodtrykket mitt ligger på 120/80 i uke 32. Rundt uke 20 lå det på 115/70. Det er ganske vanlig at det går litt ned på midten av sv.skapet og så litt opp på slutten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...