Gå til innhold

Stresser sånn med vekta.. liten og tynn gutt, snart 1 1/2 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker nesten ikke på annet enn å få i ham mat.. Blir så stressa over at helsesøster hver gang påpeker at han er i tynneste laget. Men han spiser jo som bare det!! Ikke så glad i frokost (maks 1/2-1 skive), normalt 1-2 skiver til lunsj, mellommåltid (1/2 banan, druer, noen kjeks) og masse middagsmat (gjerne 2 porsjoner) og to store glass biola om dagen.. Klarer ikke dytte i ham mer mat enn dette! Han har aldri villet ha grøt, heller - så er ikke så lett å få opp kaloriinntaket på den måten.

Noen tips???

Han er 83 cm lang nå, og veier 9,9-10 kg. Synes han ser fin ut, jeg - men ser jo at han er ganske lang og tynn i forhold til andre i barnehagen. Bruker fortsatt str 80 i klær. Blir halvannet år i desember.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er omtrent like stor som min, men min er snart 2. Og din spiser mer mat enn min i løpet av en dag.

Jeg stresser ikke med det så lenge han er frisk og tilfreds.

Nå har vi ikke veid eller målt på helsestasjon siden 15 mnd kontroll, så har ikke fått det påpekt derfra heller. Men det ble aldri nevnt noe om det før heller.

Skrevet

Ja, jeg har et tips. Ikke stress, og bytt helsesøster! Så lenge gutten din følger kurvene sine (har han lagt på omtrent samme sted med vekt i forhold til lengde de siste 2-3 kontrollene? Da følger han egen kurve), er blid og fornøyd og utvikler seg fornøyd, så er det neppe noe galt med ham, og er du usikker så spør en lege ikke en HS. Han er kanskje bare en som er ment for å være lang og slank, noen skal jo være det også, er derfor normalskalaen er så stor vet du. Og dette burde en normalt dyktig HS også kunne fortelle deg i stede for å gi deg grå hår av bekymring ved å slenge ut en "hm, ja han er litt tynn altså!" uten å nyansere eller forklare noe ytterligere. Nei, bytt HS du, finn deg en som er litt mer frnuftig enn den du har!

Server gtten din mat til alle måltider som du alt gjør, tenn gjerne lys og lag en god steming og verken lokk eller lur i ham noe mat. Stol på at et friskt og normalt barn aldri sulter seg selv, og at han selv klarer å regulere matinntaket sitt. Forsøk å ikke tenke mer på mat, bare tilby ham sunn og variert kost 5 ganger for dagen du :-) Dessuten, snes han spiser bra jeg, i hvertfall ikke lite.

Skrevet

Din veier like mye som min gutt på 17 måneder, bare at min er 86 cm! Du trenger nok ikke stresse, sålenge han spiser greit, så går det bra. Tips: Avokado til mellom-måltid. Masse sunt fett.

Gjest To søte
Skrevet

Jeg synes det virker som han spiser ganske greit jeg. Min gutt på snart halvannet spiser veldig lite middagsmat, og det har jeg stresset mye med. Men, et tips er å la han få styre det mest mulig selv, snakk om annet enn mat, og ikke se på han, da kan det være han begynner å spise...

Et annet tips er å ha han litt hos besteforeldre, ofte spiser gutten min sååå godt av hjemmelaget mat hos dem. Forandring fryder, også når det gjelder omgivelser og "matmødre".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...