Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Håper noen kloke damer her inne kan hjelpe meg litt.

Jeg fikk utslag på eggløsningstesten i dag og ringte til klinikken for å få time til innsetting. Skal ha fryseforsøk i naturlig syklus.

Hun sa de tinte eggene søndag og fikk time til innsetting mandag.

Er ikke det litt sent? Jeg regner med de vet hva de gjør, men syntes det var litt lenge.

Dette er mitt første fryseforsøk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som du sier... .antar de vet hva de gjør...

Jeg hadde fryseforsøk i naturlig syklus sist. Mener jeg fikk smilefjes på en torsdag, og innsett på søndag.

Men det varierer vel kanskje litt...?

Skrevet

Du skal jo ikke bruke egget som slippes ved eggløsningen. Det er slimhinna som er det viktige her. De har vel noen dager å gå på. Jeg skal i gang med fryseforsøk snart. Skal bruke Progynova fra dag 3 i syklusen og i 12 dager, så skal jeg scannes for å se at slimhinna er over 8 mm. Kunne etter det bestemme selv hvilken dag jeg ville sette inn på.

Skrevet

Hei Håpefull38,

Det ser ut som det blir fryseforsøk på meg også nå- utfordringen er at gynekologen jeg går til er borte mye av neste uke. Vet du om man må scannes på dag 3 eller om det er noen dager slingringsmonn? Hvor mange dager med fleksibilitet har du for innsett etter at slimhinna er godkjent?

Skrevet

Hei Pippi!

Har du tatt test nå da eller begynt å blø? Jeg skal på scanning dag 3 og dag 14, og her er det i hvertfall ikke mulig å få scanning i helgene, så jeg håper det ikke kolliderer med det. Vet tidligere hvor CFC har sagt at jeg skulle til scanning på dag 3 hvor jeg ikke har fått gjort det før dag 5. De greier sikkert å se da også om slimhinna har vært tynn. Vanligvis er den jo ikke blitt så tykk da. Jeg lurer på om det var innen de tre nærmeste dagene vi skulle ta innsett, men er ikke helt sikker på hvor mange dager slingringsmonn man har. Lindenberg sa bare at jeg kunne bestille billetter tidlig slik at det ikke ble så dyrt, og at jeg ut fra det kunne velge selv hvilken dag vi skulle sette inn. Men tenkte jeg skulle sende dem en mail å høre om dette når jeg får mensen. Har du fått opplegg til fryseforsøk av CFC? Jeg starter med Progynova på dag 3 til dag 14, og øker dosen 3 ganger.

Skrevet

He-he ... neida bare pessimist ;-) Avventer svar på blodprøve i morgen og ingen mens (uten at det trenger å bety noe, har vanligvis god lengde på lutealfasen og etter forrige IVF fikk jeg mensen først 5 dager etter at jeg sluttet med Utrogstan-kulene)

Har ikke snakket med CFC enda om planlegging av fryseforsøk - må vente til jeg kan rapportere resultatet fra blodprøven i morgen. Planlegger foreløpig litt for meg selv ;-) Fikk du resept på Progynova fra gynekologen din eller CFC?

Høres bra ut at vi kan "langtidsplanlegge" litt ifht. dag for innsett av eskimoer.

Skrevet

Ja, det er vel forsvarsmekanismen som gjør at vi planlegger neste forsøk selv om vi ikke har fått bekreftet/avkreftet resultatet fra forsøket. Jeg snakket med gynekologen da jeg var der for noen uker siden. Hun sa jeg bare skulle si fra når jeg trengte resept. Så jeg sendte mail på torsdags kveld og hadde resepten i posten på lørdag. Greit å få den ei uke før siden jeg ikke vet om syklusen er slik den var før SA. Håper den dukker opp i løpet av helga eller rett over. Har forresten fått alt av resepter fra gynekologen min. Også sykemelding.

Skrevet

Snakket med CFC i ettermiddag om fryseforsøk. Jeg er klar! Håper mensen kommer om et par tre dager siden jeg har time hos gyn tirsdag. Får resept av henne. Håper bare ikke mensen kommer for tidlig, for da kan det bli for sent å starte tirsdag..... Fikk også lovnad om Medrol - vet dere om man får tak i det i Norge? Når slimhinna er blitt 8-9 mm kunne vi planlegge innsett inntil en uke frem i tid - det er jo strålende med mulighet for litt planlegging for en gangs skyld :-)

Ser ut som vi kan følge hverandre denne gangen Håpefull38 - morro! Også isola71 ;-)

Skrevet

Hei Pippi!

Medrol får du gratis på CFC. Bare husk å minn de på det. Hmmm, kom til å tenke på at jeg skulle starte med det dagen jeg hadde uttak, og nå skal vi jo bare sette inn. Så kanskje vi burde begynne et par dager før vi setter inn? Må spørre når jeg sender mail til dem. Så vi kan vente opp til ei uke før vi tar innsett! Da er det jo muligheter for å kjøpe billetter med en gang man får mensen. Slimhinna mi har bestandig vært ca 10mm når jeg har vørt på UL rundt dag 9 i syklusen, og nå skal jeg til UL på dag 14. Da bør den være passelig tykk allerede, så hvis man da safer med et par-tre dager ekstra skulle det vel være bra. Hadde vært morsomt å treffes i Køben:-)

Skrevet

Hei Pippi.

Fikk mensen i dag og har snakket med CFC om fryseforsøk. Fikk samme beskjed om scanning og oppstart Progynova syklusdag 3.

Fikk imidlertid ikke time hos gynekolog før tirsdag morgen, men Lindenberg svarte at det ikke var noe problem, så du kan sikkert ta det helt rolig om mensen skulle komme tdligere. :)

Skrevet

I dag har jeg vært på apoteket og kjøpt inn Progynova, så nå venter jeg bare på mensen! Veiledningen til progynova var jo ei hel avhandling!!! Men det var da mest snakk om overgansgalderen og plager i forbindelse med den. Synes det er merkelig at det ikke er nevnt at man bruker det i forbindelse med fryseforsøk. Men billig var det i hvertfall.... 105 kr i stedet for 11.000 er vel ikke noe å klage på, og da har man mere tabletter enn man trenger!

Isola: Hva slags opplegg fikk du på progynova? Jeg skal starte med 1 tabl daglig i 4 dager, 2 daglig i 4 dager og 3 daglig i 4 dager. Scanning 12.dag på medisiner. Skal du bestille billetter nå, eller venter du?

Pippi: Fikk du samme opplegg på progynova?

Skrevet

Ikke fått noe skriftlig opplegg enda. Hun (Marianne) skulle sende det til meg. Jeg trodde hun mente epost, men siden jeg ikke har fått noe i dag kanskje hun mente i posten? Det tar jo en liten evighet, så kanskje jeg skal sende en epost og spørre i morgen.

Hvor mye Progynova fikk du resept på? Regner med at vi får samme opplegg, kanskje? Fikk beskjed om at jeg skulle ta Progynova i 12-13 dager og så scanning, og at jeg skulle begynne å ta Utrogestan når slimhinnen ble tykk nok (mer enn 7mm?). Kanonbra at Progynovaen er så billig, da. :)

Kan du forresten fortelle meg noe om Medrol? :)

Skrevet

Hei!

Har begynt å spotte litt i dag - så regner med at mensen er rett rundt hjørnet. Så da skulle det være perfekt med time hos gyn tirsdag. Har ikke fått noe opplegg - pleier å få skjema via gynekologen min (hun og CFC er på fornavn og de fakser/ringer seg i mellom). Ser at de sier litt forskjellig mhp. antall dager fra oppstart til neste scanning (jeg fikk høre 10-12 dager) og slimhinne 8-9 mm. Sikkert litt slingringsmonn. Ut fra dette regnestykket så ser det ut som søndag 28.11 kan være en fin dag for en Købentur, så slipper jeg å ta fri fra jobben også. Men venter med å bestille billetter, i alle fall til etter tirsdag. Hadde slimhinne på 9 mm på stimuleringsdag 11 nå sist. CFC må nok sende oss Medrol ja, jeg skulle komme tilbake til dem når jeg har vært hos gyn.

Skrevet

Her er det som stod på siden til Pfeizer:

Medrol

brukes for å dempe betennelse i kroppen

Medrol tilhører en gruppe legemidler som kalles kortikosteroider som hemmer kroppens naturlige reaksjoner på allergier og betennelser. Brukes når det er nødvendig å dempe kroppens egen betennelsesreaksjon eller immunforsvar, f.eks. ved reumatiske sykdommer, alvorlige allergier, bindevevssykdommer, enkelte alvorlige hud-, øye-, mage-/tarm-, lunge- og blodsykdommer, samt enkelte kreftformer og ødem.

Teksten er hentet fra pakningsvedlegg godkjent av Statens legemiddelverk

Jeg har operert bort skjoldbruskkjertelen fordi jeg hadde for høyt stoffskifte og hadde enormt med antistoffer i kroppen. Har i tillegg astma. Brukte prednisolon(som er ca det samme bare mye mildere) et par ganger, men fikk tilbud om medrol da jeg hadde hatt 2 ivf og 5 inseminasjoner som alle var negative. Medrolen demper immunforsvaret slik at kroppen ikke støter fra seg egget. Skal nå høre med gynekologen om man får tak i medrol her, men hvis CFC sender gratis så er jo det bedre:-)

Isola: Skal ikke du starte på progynova i morgen? Hørt noe mer fra CFC? Jeg fikk ikke beskjed om å bruke utrogestan etter progynova, men satt i går og lurte på om man ikke skulle ta noe mellom progynova og innsett.

Skrevet

Hei Håpefull,

Jeg fikk beskjed om å få egen gynekolog til å skrive ut Progynova, men fikk ikke time hos henne før tirsdag, noe Lindenberg sa var OK. (Det blir vel syklusdag 4, siden mensen ikke startet skikkelig før i dag.) Fikk følgende svar fra CFC i dag da jeg spurte etter opplegg:

"Du ska på 3 menstruationsdag starte med 2 mg østradiol (Progynova) og tage det hver dag i 4 dage. Herefter tager du 4 mg ( to tabletter progynova) dagligt i 4 dage og herefter går du op på 3 tabletter. i 4 dage. Så skal du skannes og har de livmoderslimhinde nået 6 mm skal du starter progestan tabletter 2 x 3 dagligt i vagina efter aftale med os, og kome til Danmark 3 dage senere for ægoplægning."

(Så vidt jeg skjønner er Progestan og Utrogestan det samme (?), siden jeg ble spurt om jeg hadde igjen noen fra forrige innsett. )

Hvordan kan man finne ut om man har antistoffer i kroppen? Jeg har både allergi og astma.

Skrevet

Jeg fikk mensen i natt- hurra!!! Første gang jeg har jublet for det! Er virkelig klar for å sette i gang nå! Da har du fått samme opplegg som meg, men jeg fikk beskjed om at slimhinna skulle være over 8 mm. Fikk heller ikke beskjed om å ta utrogestan etterpå, men har spurt om alt dette i en mail jeg nettopp sendte CFC.

Siden jeg hadde store stoffskifteproblemer målte de anti-TPO jevnlig(blodprøver). Hadde over 1300, og det skal være under 60. Ved siste måling rett før jeg startet opp igjen i fjor var den rett over det den skulle være. I og med at du har både astma og allergier burde du nevne dette for CFC og spørre om du kan ta Medrol. Medrol brukes jo ved allergier.

Skrevet

Her derimot skjer det null-niks og ingenting. Litt friskt blod på dopapiret natt til lørdag har ikke blitt til noe mer bortsett fra litt brunt et par ganger. Hadde det vært litt tidligere kunne jeg tolket det som en festeblødning men på rugedag 16 er vel det usannsynlig. Har hatt små mensmurringer i flere dager nå. Mensen kom sent etter forrige IVF også, så får vel vente et par dager til.....

Fikk beskjed av CFC om å begynne med Utrogestan to dager før innsett. Så det skal sikkert du også Håpefull38. Det er jo ikke mye egen progesteronproduksjon ved fryseforsøk.

Skrevet

Jeg spurte Lindenberg om hvor lang tid man kunne vente etter man har gått 12 dager på progynova, om jeg kunne bestemme selv hvilken dag jeg kunne sette inn, og om jeg skulle ta utrogestan mellom progynova-kuren og innsett. Her er det jeg fikk til svar fra Lindenberg:

Du kan normalt gå på progynova i op til 25 dage uden problemer.

Du kan således planlægge det hele lidt mere selv.

Du skal ikke tage Uterogestan før vi bestemmer dette for dig og for dig er det 3 dage inden indsætningen.

Medrolen får du ved indsætningen her.

Med venlig hilsen

Svend Lindenberg

Så hva mener han? Kan man fortsette med progynova noen dager ekstra hvis man vil utsette forsøket noen dager? Det ser ut som jeg må sette inn innen 3 dager etter avsluttet progynova-kur. Trodde ikke dette var så individuelt! Tro hva han legger til grunn for at jeg kun kan vente i 3 dager, mens andre kan vente ei uke? Og litt merkelig at dere har fått beskjed om å ta utrogestan, men jeg skulle jeg vente til de bestemmer det! Men det var da ikke værst at han svarte på alle spørsmålene mine. Det hadde jeg ikke ventet, for det har han ikke gjort tidligere.

Skrevet

Det står at jeg skal starte med Progesten/Utrogestan når slimhinnen er 6 mm og etter avtale med dem, så det er kanskje det samme han mener for deg også? At dere skal får "klarsignal" før du starter? :) (Forøvrig fikk jeg beskjed om at slimhinnen skule være 7mm eller mer på telefonen, så de er ikke helt enige med seg selv. :)

Jeg skal også forhøre meg om Medrol. Fastlegen har tatt meg av allergipillene mine i tilfelle jeg skulle bli gravid, så kroppen min er litt i opprør nå. Er allergisk mot nesten alt av krydder i mat, så uten piller får jeg nærmest daglig elvebest i ulik grad. (Det er vanskelig å holde seg unna krydder, kan jeg love. ;)

Skrevet

Vi har fått samme beskjed alle tre men med forskjellige ord - tror jeg :-) Svend skriver at du kan gå på Progynova i opptil 25 dager - det er her fleksibiliteten er! Når slimhinna er ok (7-9 mm), så kan du finne en dag for innsett. Det må da være minimum 3 dager til, slik at du får tatt Utrogestan et par dager først, eller så fortsetter du med Progynova noen dager til (maks 25 dager tilsammen) og starter med Utrogestan 2 dager før planlagt dag for innsett.

Jeg venter fortsatt på mensen, har pms-pupper... så det skjer vel snart. Når begynte du med Medrol sist Håperfull38? trodde det var ved uttak og ikke ved innsett??

Håper du ikke får altfor kraftige allergiske reaksjoner Isola71 - kanskje du bare kan spise kokte grønnsaker nå? ;-)

Skrevet

Ja, nå skjønner jeg! Takk for oppklaringen Pippi :-) Jeg skal altså ta utrogestan i 3 dager før innsett. Så da blir det vel tidligst innsett dag 17. Så da tror jeg at jeg satser på innsett tirsdag 30. Skal til gynekokogen tiiiiidlig i morgen, og regner med jeg skal ringe dem etterpå. Skal høre om vi kan planlegge innsett da, så får jeg kjøpt billetter. Får heller forandre underveis hvis det skulle være noe. Skal være hos gyn kl 08.15, og må nok kjøre 06.50. Det er litt vel tidlig synes jeg. Og nå snør det mer, så det blir vel skikkelig ruskeføre til i morgen tidlig.

Ja, jeg startet på Medrol samme dag som uttak. Derfor spurte jeg Svend om jeg skulle starte med det et par dager før innsett nå. Men det skulle jeg ikke. Skulle jo tro at det var bedre å få ned immunforsvaret litt før innsett. Lurer på om jeg har en liggende siden sist, så hvis jeg finner den kommer jeg til å ta den dagen før.

Isola: Hvis legen har "tatt fra deg" medisinene, bør du nok høre om medrol er tingen;-)

Skrevet

Har vært hos gyn. Alt bra (slimhinne ca. 2mm), så da er det bare å starte på Progynova. (Må bare komme meg på apoteket først.) Ny scanning fredag 27., og satser på innsett tirsdag 30. eller onsdag 1.? Regner vi blir liggende omtrent likt i løypa alle tre, da? :) Godt å være i gang igjen.

Går faktisk ganske bra mht allergien foreløpig (heldigvis - fiskeboller og kokte grønnsaker er kjedlige greier ;), men skal høre med CFC ang. Medrol når det nærmer seg.

Skrevet

Har også vært hos gyn i dag. Slimhinna var 3-4mm, og ingen cyster på eggstokkene. Skal til scanning igjen fred 26. Sendte mail til CFC for å høre om vi kunne satse på innsett mand 29. eller tirsd 30, slik at jeg kunne bestille billetter. Fikk til svar at tirsdag 30. var meget mulig alt etter hva scanningen viste på fredag. Tror jeg tar sjansen på å bestille billetter nedover på søndag. Så får det bli innsett mand, tirsd eller onsd. Så får jeg et par dager til å se på Jul i Tivoli og litt shopping. Hvis man bestiller billetter sent, må man jo uansett ihvertfall ut med penger tilsvarende ei overnatting. Så da bruker jeg heller pengene på en ekstra dag der nede:-).

Skrevet

Var hos gyn i går, rett før mensen slapp løs, så fikk ikke sjekket tynn slimhinne men så ellers ok ut mhp. cyster. Fikk resept både på Progynova og Medrol, har hentet disse på apoteket i dag. Skal ha samme opptrapping som dere på Progynova og ny scanning 29. nov. Fikk beskjed om å starte 48 timer før innsett, med 16 mg Medrol og 2*3 Utrogestan daglig. Medrol-pillene er på 4 mg, så det betyr vel at jeg skal ta 4 hver dag. Var det så mye du tok sist Håpefull38?

Jeg satser på innsett lørdag 4. des - regner med at helgedager er ok? Har prøvd å dobbeltsjekke med de på epost, men når det blir mange spørsmål i eposten svarer de kun på halvparten ....antar at ikke noe svar betyr ja, de er jo åpent alle dager.

De sender meg et "opptøgnings"dokument for underskrift når jeg melder fra om start på Progynova, som er i morgen. Gynekologen satte ikke opp noen ny scanning for meg før på d.14, men regner med at slimhinna er ok (har blødd godt i alle fall :-)

Tjo-ho da er vi i gang igjen - utrolig deilig å slippe sprøyter og styr! :-)

Skrevet

Da har jeg bestilt billetter:-) Tok sjansen! Reiser nedover søndag 28/11 og har bestilt billetter hjem på onsdag ettermiddag. Da har jeg mulighet for innsett mand, tirsd og onsd. Må nå vel bli innsett en av de dagene. Slimhinna har ved tidligere forsøk vært 9-11mm på dag 10-11, så jeg kan ikke tenke meg at den ikke er tykk nok når det er scanning neste fredag!

Så merkelig at man får så forskjellige svar! Spurte om jeg burde ta medrol et par dager før innsett, men fikk beskjed om at jeg skulle få det der ved innsett! Jeg vil jo ta det et par dager før slik som sist. Synes det høres seint ut at man skal ta det samme dag som innsett. Man får jo ikke dempet immunforsvaret før eggene blir satt inn! Jeg tok 16mg sist. Da hadde hver tabl den styrken. Tok 16mg i 2 dager, 8 mg i 2 dager og 4 mg i 2 dager. Og jeg fikk heller ikke beskjed om at de skulle sende meg noe "opptøgningsdokument" for underskrift!

De setter vel inn på lørdager, men tror ikke de setter inn på søndager. Nei, det er meget sjelden de svarer på alt. Så jeg ble meget overrasket over at jeg fikk svar på alle spørsmålene, og det av Lindenberg selv! Blir spennende dette:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...