Gå til innhold

Pcos damer..! Hvor lenge var dere prøvere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurte på hvor lenge dere prøvde før dere fikk deres første barn.. og kanskje også om dere måtte ta i bruk noen hjelpemiddler.. som pergo etc.. !

Videoannonse
Annonse
Gjest ♥ønsker baby♥
Skrevet

Prøver fortsatt ;) Men har ikke prøvd skikkelig så lenge. Er på min 3 runde med pergo. Ellers så skal jeg til lap innen nyttår. Så har håpet om at jeg har en baby i magen til neste sommer :) (men har ikke brukt prevensjon på snart 2 år)

De aller fleste med PCOS får barn. Det tar bare litt lengre tid. Det er derfor vi har startet prøvingen tidligere en planlagt :)

Men metformin skal visst også ha god effekt på oss med PCOS. Evt lavkarbo. Og ikke minst mosjon :)

Det er noen her inne som nylig har vært på lap. Det sitter nok snart en spire på de :)

Skrevet

Hei Hei,

Vi var prøvere i 2 år.

Har vært gjennom 3 dobble pergotimekurer sammen med 3x500 mg metformin pr dag hver gang.

Skulle tatt IVF nå i november (første forsøk), men ble gravid selv uten hjelpemidler. Fant det ut bare dager før jeg skulle sette igang med hormonsprøytene.

Tror at det at jeg ble gravid på egenhånd var en kombinasjon av 2 ting:

1. jeg begynte på lavkarbo 2 mnd før jeg fant ut at jeg var gravid (Fikk mensen selv bare 3 uker etter at jeg begynte på lavkarbo og det har ikke skjedd siden jeg var 13 år). Har forresten alltid vært veldig overvektig. Gikk ned 10 kg på lavkarbo. Har sluttet nå siden jeg ble gravid.

2. De siste to månedene før IVF forsøket skulle begynt ga jeg egentlig opp. Slappet mer av fordi at jeg visste at jeg kom til å få hjelp uansett.

Var på min første UL i dag. Er 7+0 uker på vei og vi fikk se og høre et bankende hjerte;-) Vet at det er veldig tidlig enda, men legen sa at så lenge vi fikk se et bankende hjerte var de ca 95 % sikkert at det kommer til å gå bra!!

Lykke til videre! Det er så absolutt mulig, både med og uten hjelpemidler!

Skrevet

Har ikke vært aktiv prøver hele tiden, men har ikke tatt noe prevensjon eller hoppet av i svingen eller noe slikt siden 1.mai 2009.

Skrevet

Hei!

Eg slutta på ppillen (diane) i oktober 2008 og blei gravid februar 2009. Gikk da på metformin og hadde ein kur med pergotime. Fikk ei datter, som er ett år om ei veke. Har nettopp slutta å amme og har fått mensen igjen, ein gang, so no er det på an igjen:) HAr eggløsning omtrent på denne tid. Er utålmodig av meg so har allerede bestillt time hos lege for å bli henvist til Gynekologisk avdeling på sjukehus, for å sjå koss det ligg an med cyster på eggstokkene og for å få pergotime igjen. Men har håp om å bli gravid med ein gang, men tviler jo svært på at det skjer!!!

Skrevet

Vi prøvde mer eller mindre i 6 år, før jeg endelig fikk diagnosen og hjelp. Etter 1,5 år med metformin (4x500), 3 pergokurer, en SA og laparaskopi, klaffet det med en fjerde pergokur, dobbel denne gang.

Dette skjedde 2 mnd før vi egentlig skulle starte med prøverør. Resultatet ble en nydelig gutt som i dager 14mnd.

For 2 dager siden fikk jeg positiv test andre prøveperiode, uten pergo!! Men jeg går fortsatt på metformin, det har jeg gjort siden før jeg ble gravid med første, og det vil jeg gjerne fortsette med :)

Skrevet

Eg slutta på metformin når eg fant ut at eg var gravid forrige gang, og eg holdt på å abortere, og legene sier no at det kan ha vore siden eg slutta med metformin, mens den gangen fikk eg beskjed om at eg kunne miste visst eg fortsatte på metformin under graviditeten. No har eg begynt på det igjen, holdt opp mens eg amma også, og skal ikkje slutte under graviditet denne gangen!! (visst eg blir gravid da...) Gikk du på met mens du amma også?

Skrevet

Jeg ammet ikke, fikk det ikke til, men gikk på metformin etter fødselen også. Hadde ingen planer om å slutte med det, amming eller ikke.

• 2 uker senere...
Skrevet

Eg har vert prøver i 3-4år nå og for 1år siden fikk eg beskjed av gyn spesialist at eg har PCOS og nå har eg hatt 1 enkel pergokur å 4 dobble pergokurer å berre 3 av disse fikk eg EL på. Nå er søknaden sendt for prøverør behandling. Eg har ingen barn fra før.

Skrevet

Hei.

Vi prøvde i to år før spira satt. Var gjennom både pergotime og metformin. Det siste vi prøvde var også biodronninggele sammen med det andre. Vet ikke om det hadde noe invirkning eller om det var alt det andre jeg gikk på. Men nevner det så får de som vil prøve ;) Har termin i januar og ser frem til og endelig få ønskebarnet vårt <3

Skrevet

Hei =)

Vi prøvde i ca 2,5 - 3 år. 1 runde med Pergo og 1 eller 2 dobbel med Pergo(har faktisk glemt det..). Dette uten noe effekt, så det ble bestemt Lap. Etter operasjonen ble det bestemt at det ble prøverør. Og vi var heldige, det gikk fint på første forsøk. Og Lille ventes nå i disse tider =)=)

Kjenner at jeg har nok "fortrengt" en del av løpet, da det ikke ble så viktig lenger etter at vi fikk høre hjertet første gangen =D Man glemmer fort det man har vært gjennom, når man ser og hører den lille for første gang på ul ! =)

Ønsker dere som prøver lykke til og ta tiden til hjelp!

Skrevet

Hei. Har fått diagnosen pco. Bestemte meg for ikke å bruke noen form for prevensjon/sikre perioder eller lignende i slutten av mai. Ble gravid på første el i juni.

Har aldri brukt pergo eller metaformin. Er overvektig, og har aldri drevet med noen form for slanking i stor skala.

Er nå 26 uker på vei.

Skrevet

Vi prøvde i 13 mnd. Ble først gravid etter 9 mnd, men det endte i SA. Da hadde vi ikke brukt noen legemidler. Siden det har jeg tatt metformin og ble gravid på første enkle pergo-kur. Nå er jeg ni uker på vei og krysser fingrene for at det vil gå bra denne gangen :)

Skrevet

Vi prøvde i år før spiren endelig satt. Hadde da hatt en dobbel kur med pergo og 9 triple, hvorav kun de to siste gav EL. Skulle ha to kurer til egentlig, før de skulle sende søknad om IVF, men det slapp vi heldigvis da. Hadde gått ned over 20 kg og brukt glucophage (metformin) i 7 mnd da det endelig klaffet.

Skrevet

Vi var prøvere i 2,5 år med barn nr 1. Fikk gjentatte pergokurer ( sikkert 10-12 kurer) og ble gravid på en dobbelkur. Jeg fikk ikke til ammingen, jeg har nå lest i boken Flaskebarn at vi med PCOS stoffskifte og hormonsykdom oftere sliter med ammingen, evt nok melk. I tillegg får vi visstnok mere bekkenplager, da dette også muligens er hormonelt.

Med nr 2 var vi prøvere i 3,5 år. Denne gangen funket ikke pergokurene, men alt klaffet for oss på den første pregnyl og puregon sprøyte kuren. Aner ikke hvorfor vi ikke forsøkte dette tidligere. Jeg vil også nevne at jeg gikk ned ca 20 kg i vekt, slik at jeg veide betydelig mindre i prøveperioden og svangerskapsmånedene med barn nr 2. Fikk ikke til ammingen denne gangen heller.

Vi med dette syndromet skal vel prise oss lykkelig hvis vi i det hele tatt får barn. Min oldemor var lykkelig gift i 64 år og fikk kun to barn med 12 års mellomrom. Hun slet visstnok med PCOS symptomer. Så jeg er faktisk glad for at jeg vokser opp i dagen samfunn med alle mulig hjelpemidler.

Lykke til alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...