Gå til innhold

erfaringer med høyt kolesterol og graviditet?

Anbefalte innlegg

jeg har genetisk forhøyet kolesterol, og går på medisiner for dette. er i 5pp nå, og i forbindelse med bytte av medisin kom jeg til å lese på pakningsvedleggene til både gammel og ny medisin - "skal ikke brukes av gravide, ammende eller folk som prøver å bli gravid".

jaha, så hva gjør man da? har i tillegg klart å lese meg fram til at kolseterolet normalt stiger litt under et svangerskap.

skal til legen idag for å forhøre meg om dette. får sikkert beskjed om å først og fremst gå ned i vekt da jeg er overvektig.

men er det noen som har erfaringer med dette? prøvd å lese litt på nett og finne ut om det finnes alternativer, men ser ut som at å kutte medisin og begynne på diett er løsningen.. synes det høres skummelt ut jeg.

erfaringer, råd og tips mottas med takk :)

Fortsetter under...

Hvis det KUN er genetisk (og ofte er det en blanding av begge deler) må det da finnes medisiner man kan ta i svangerskapet.

men ofte kan man redusere kolesterolet ved diett og ved mosjon.

Min mann har også genetisk disposisjon men da han i en tid passet på kostholdet, sluttet med tabelettene og gikk mer tur, var verdiene hans gode.

Men det er jo for ham mye greiere å ta tabeletter enn å gjøre en innsats..

Snakk meg legen, de vet ting best ville jeg tro, men det å prøve på naturlig vis å se om du i tilelgg til tabelettene kan redusere kolesterolet, er jo neppe en dårlig idee.

Jeg fikk beskjed om å slutte med medisin umiddelbart da jeg sluttet med prevensjon. det er ikke forsket på påvirkingen av fostret da det oftest er ikke fertile som spiser medisinen. Jeg blir fulgt opp ekstra i svangerskapet i forhold til avleiring av kolesterol til morkaken og innsnevringer i navlestrengen. Kolesterolet mitt har ikke gått veldig opp tiltross for at jeg er uten medsin nå. Alle kontroller av barnet har vært fine. Det man kan være bekymret for er økt risiko for blodpropp hos mor og man det blir derfor vurdert om evt. blodfortynnende bør gis.

Jeg opplevde at faslegen ikke hadde så mye kunnskap om dette og jeg har derfor blitt henvist til gyn.pol. av jordmor.

Lykke til!

legen min sa også at jeg skulle kutte medisinen umiddelbart, fordi denne perioden bare en er liten del av mitt liv.og mitt kolesterol var ikke ikke faretruende høye da vi oppdaget at jeg trengte medisin for 2 år siden. han ringte til og med til rikshospitalet mens jeg satt der for å dobbelsjekke :)

men da vet jeg at jeg skal spørre lege og jordmor hvis/NÅR jeg blir gravid om fare for blodpropp og oppfølging i forhold til det.

TUSEN takk for svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...