Gå til innhold

SVAR PÅ DUOTEST, TRENGER RÅD!

gilgi

Anbefalte innlegg

Hei jenter, fikk i dag svar på duotest jeg tok ved Riksen for 2 uker siden.

Det står følgende:

Vi har mottatt svaret på blodprøven vedr. risikovurdering for Downs syndrom hos fosteret. Dette svaret har vi kombinert med funnene ved ultralyd.

Sannsynligheten for å føde et barn med Downs syndrom, kun basert på alderen din, er 1:146

Sannsynligheten for å føde et med Downs, justert ved kombinasjon av din alder, ultralyd og blodprøve er, 1:2912

Sannsynligheten for å føde et med triosomi 18, justert ved kombinasjon av din alder, ultralyd og blodprøve er 1:34369

Sannsynligheten for å føde et med triosomi 13, justert ved kombinasjon av din alder, ultralyd og blodprøve er 1:48245

Er det gode tall for at babyen i magen min er kromosomfrisk? Eller ville dere ha gått videre med fostervannsprøve?

Er sånn i tvil? Håper noen tar seg tid til å svare.

Tusen takk på forhånd.

Fortsetter under...

Hei! :-)

Du fikk jo kjempegode tall!!! :-)

Risikoen minket jo kjempemye i forhold til utagngspunktet!

Føder du f.eks. 2912 barn, så hadde sannsynlig 1 av dem hatt down og det er jo kjempelite, og enda mindre for dei andre syndromene!

Grensa er på 1:250 da får du tilbud om å ta fostervannsprøve, og selv med 1:250 så er jo det også et bra tall når man regner det om i %!

Så mitt råd slapp av og nyyt svagerskapet! :-)

• 1 måned senere...

Hei Maizena

Jeg har også tatt duo-test på Ullevål og Rikshospitalet og fikk nylig svar; kun basert på alder ved fødsel 1:63 og komb med alder, ultralyd og blodprøver 1:972. Sannsynlighet for de andre kromosomene (13 og 18) var ekstrem lav, fikk ingen tall slik du gjorde. Jeg blir 42 på termindagen, er 16 + 3 uker på vei nå.

Når vi var på veiledningstimen ang duo-test på Ullevål så fikk vi beskjed om at vi måtte velge enten duo-test ELLER fostervannsprøve, altså ikke begge, men hvis testen visste UNDER 1:250 så fikk vi automatisk forstervannsprøve. Var vi ikke fornøyde med svaret som kom over dette måtte vi ordne fostervannsprøve selv...i utlandet. Vi velger å ikke gå videre med fostervannsprøve da det er en ørliten sjanse for spontantabort.

De sa på Ullevål så har de fleste av de som velge duo-test eller fostervannsprøve, allerede bestemt seg hva de vil gjøre hvis det f.eks skulle bli født med downs, jeg tror ikke jeg ville valgt å ta det bort uansett...

Lykke til, enten dere velger fostervannsprøve eller ikke :)

Annonse

Ja dette er veldig gode tall, risikoen for abort etter forstervannsprøver er jo 1:100, mens her har du 1:3000 og oppover, Tror neppe du får utført noen prøve på bakgrunn av de tallene,men snakk med en lege hvis du synes det er vanskelig å lese resultatene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...