Gå til innhold

Når er det vanlig å begynne å interessere seg for bokstaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som blir 3 år før jul og han kan alle bokstavene i navnet sitt. Sant nok har han bare 4 bokstaver, men ser han bokstavene sine så peker han og sier: "min bokstav, min bokstav" Han kan og far sin første bokstav. Skrive bokstavene er det litt verre med. Han forsøker i hvert fall, og første bokstav kan han, selv om den blir kroket. Andre bokstaven står opp ned og speilvendt. De to neste blir lik nr 2.

Er dette tidlig for å interessere seg for bokstaver? Jeg blir jo litt ivrig selv når han viser så stor interesse. Men så er jeg redd at dersom han lærer å lese før skolestart, så kan det bli kjedelig å gå på skolen og lære det som han allerede kan.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg glemte å skrive er at han sier ikke uttalen på bokstaven. Det er bokstaven E f.eks. Han vet bare at det er hans bokstaver enda.

Skrevet

Og enda en ting. Han kan rekkefølgen på bokstavene i navnet, i hvert fall når han får bruke data'en. Men av og til holder han bokstaven litt for lenge inne og da kommer det mer enn en.

Skrevet

Tror ikke det er så uvanlig. De har vel typisk ulike interesser og ulike perioder der ting er spennende. Gutten min blir 3 i januar og har også hatt en bokstavperiode nå. Han peker også ut sin bokstav og bokstavene til en del andre i familien og venner. Sier f.eks det er m for mamma, det er v for vidar. Skriver et par bokstaver, men er mer opptatt av lekeskriving. Jeg er ikke bekymra for at han skal lære for "mye". Synes det er viktig å ta tak i det han er opptatt av akkurat nå og stimulere det. Seinere kan det hende han mister interessen for det og er mer opptatt av andre ting, da henger vi oss på det. Jeg mener det viktigste er å stimulere den generelle lærelysten og da bygge videre på det han er nysgjerrig på.

Om de skulle lære seg å lese så er de sikkert ikke alene om det når de kommer på skolen.

Skrevet

Jenta mi på 2 år er veldig glad i bokstaver. Kan alle bokstavene; hva de heter og f.eks hvem i familien eller hvilke dyr som har hvilke bokstav. Har bokstavpuslespill hun liker veldig godt, samt at vi skriver ned ulike bokstaver og hun forteller hva det er. Tenker ikke at hun er "tidlig ut", men heller at dette er noe hun synes er morsomt og mestrer. Samt hun liker å se sammenhenger; f.eks - Sola har lik bokstav som Slange..osv :-)

Skrevet

anonym 12.45:

hvor får vi tak i et sånt bokstavpuslespill? :) Tenker det må være midt i blinken-julegave til jenta mi :)

Jenta mi blir 3 år i slutten av januar, og har vel holdt på med bokstaver i snart et år... "leser" navnet sitt hvis ho ser bokstavene foran seg, og kan også bokstaven til venner og familie... fikk en fisher price barne-pc i 2årsgave, og jeg tror det er fra den ho har fått interessen for bokstaver.Er et spill på den der ho skal trykke på rette bokstaven, og så ramler den nedi ei bøtte. Litt artig å se på minien min som lærer nabojenta på 6 år hvordan ho skal gjøre det :)

Skrevet

Har en 3åring som er veldig opptatt av bokstaver jeg også. Han kan alle 6 bokstavene i mavnet sitt, kjenner igjen forbokstaven i navnene til meg, pappa`n, storebroren, alle 4 besteforeldrene og et par andre nære venner av oss.

Han finner "sin bokstav" over alt.Han har ei sånn sikk-sakk-bokhylle (ikea) på rommet sitt, og der ser han bokstaven sin. Han fant bokstaven til pappa`n sin i kantlinjene i gymsalen der han trener turn.

Han er også veldig opptatt av engelsk. De har engelsk og matte som prosjekt i barnehagen, og han har lært utrolig mye. Sitter ved middagsbordet og spør hva de ulike tingene på tallerkenen heter og slik. Kan rød, blå, gul og grønn, eple og banan, pluss noen flere ord.

Jeg tror det fort kan bli kjedelig på skolen om han fortsetter i dette tempoet. Er nesten så jeg håper at han bremser seg selv litt snart.

Skrevet

aner ikke hva som er vanlig, men snupp her på drøyt 2,5 år kan mesteparten av alfabetet og alle tallene.

Hun har spurt og vi har svart.

Kjenner igjen forbokstavene til alle familiens medlemmer (inkl. besteforeldre osv) og kan sette sammen navnet sitt med bokstaver i tre.

Kan også skrive navnet sitt på dataen hvis jeg sier en og en bokstav og hun finner dem.

Skriver ikke bokstaver enda, men synes det er veldig stas når vi fører hånden hennes så hun skriver navnet sitt.

Det er ulik interesse hos det enkelte barn.

Jeg tenker at man svarer skikkelig når barnet spør, men presser dem ikke. Ikke tenk på at det blir kjedelig på skolen. Dette går i rykk og napp hos alle barn!

Skrevet

Jeg kjøpte puslespillet i en bokhandel (tror det var Norli eller Notabene). Et genialt trepuslespill. Har også et klokkepuslespill med tall som er veldig populært. Samt magnettavle med bokstaver.

Bokstaver er gøy :-)

Skrevet

Lille fylte tre for ei veke sidan, og har vore ganske opptatt av bokstavar i nokre månader. Leikar av og til med storebror sin "pc", og det har ført til at kvar gon ho ser bosktaven Q, kjem det klart og tydeleg: "Q - quiz" ;D

For ein månads tid sidan sa ho plutseleg "Mamma, eg har tegnet min bokstav", og jaggu hadde ho det. No skriver ho E'ar på *alt*, er veeeldig inspirert av storebror som er i førskulegruppe og greier i barnehagen.

Kjenner sin og broren sin bokstav og veit kva dei heiter. Ellers veit ho korleis mamma sin bokstav ser ut, tante sin, mormor sin, osv. Men veit ikkje "navnet" til alle dei bokstavane.

Morsomt at lille skreiv sin første bokstav før ho teikna sin første hodefoting ;o)

Skrevet

jenta vår begynte å interessere seg for tall og bokstaver da hun var 2 år. Nå er hun 3 år og kan alle bokstavene og alle tallene i fra 0-10.

Skrevet

Størstejenta mi fylte nettopp 2 år nå, og hun har en viss interesse for bokstaver allerede virker det som; hun kan ihvertfall peke ut sin egen forbokstav på PC-tastaturet, og det samme med mamma sin M, pappa sin P, bestemor sin B osv. Men hvor mye mer hun skjønner av konseptet bokstaver er vel heller tvilsomt :P

Skrevet

Lillegutt her fikk en sånn pc fra Fisher Price til jul i fjor, dvs før han fylte 2. Da han var 2 kunne han alle bokstavene i alfabetet. Ikke begynt å skrive ennå, men kan uttale alle når vi peker på dem, og greier også å finne alle bokstavene når vi spør hvor de er. I tillegg kan han sin, mammas, pappas, hundens osv bokstav. Så den pc'en kan anbefales på det varmeste. Tror det står fra 5 år på, og vi kjøpte den mest fordi han var så opptatt av vår pc, men den har virkelig vært helt knall!!

Skrevet

Eldste kunne alle bokstavene paa den maaten du beskriver da han var 2 aar og 3 mnd. L var Loeve , M mamma osv...

Mellomste kunne ingen fer han var ca 3 aar.

tror det er ganske vanlig aa begynne aa interessere seg for dem paa denne alderen.

Skrevet

Tja. han har en bestefar som er pensjonert språkprofessor, så det har vel ikke vært å unngå. Han begynte å lære bokstaver da han var ca halvannet år og han kan A, E, I, G, K, M, N, O, S, T og sikkert noen andre også. Han kan stave navnet sitt som er ekstremt langt.

Han elsker å lære så det er ingen som prakker det på han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...