Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min ønsker å få barn nå, men jeg er enda student og vi lurer derfor på om vi må vente til jeg blir yrkesaktiv mtp. økonomien. Jeg lurer derfor på om noen vet sånn cirka hvor mye vi kommer til å ha å rutte med i måneden dersom vi er i følgende situasjon:

Barnet blir født høsten 2011

Mor er student skoleåret 2011/2012, og har ikke jobbet de siste 10 mnd. Bor sammen med far som har fast jobb, og tjener cirka 35 000 kr. netto i måneden.

Jeg har sjekket litt rundt på nettet, men finner ikke svar på dette. Forstår det sånn at jeg vil få studielånet det skoleåret som stipend, og det vil jo utgjøre rundt 8000 i måneden. Men er det alt jeg får?

Burde jeg kanskje få meg en deltidsjobb, slik at jeg har en inntekt på 5000-6000 kroner per måned 6 av de siste 10 månedene før fødsel? Hvor mye vil jeg i så fall få da? Er det noen som har vært i lignende situasjoner, og kan svare meg på noe av dette?

Setter stor pris på svar :)

Fortsetter under...

vær litt obs her... når du er student dekker du ikke kravene til å få foreldrepenger fra NAV! Min svigerinne fikk utbetalt knappe 29.000 når niesen min kom.. thats it.. gå inn på NAV å se.. det er bedre å melde seg arbeidsledig enn å være student.. du får ikke noe høyere stipend fordi du er gravid heller.. Skjekk ut detta.. for her kan du gå på en real økonomisk smell...

Frøken85

Du vet virkelig ikke hva du "snakker" om.

Om man jobber og er student har man rett på både foreldrestipend fra lånekassen OG foreldrepenger fra NAV.

Er man KUN student har man rett på foreldrestipend fra lånekassen OG engangsstønaden fra NAV.

I tillegg får dere 970 kr i mnd i barnetrygd.

Om du kun er student har ikke faren rett på fedrekvoten.

Anonym har helt rett!

Jeg var student. Jobbet en del ekstra i 6 av de 10 siste mnd. NAV skal ta de 6 beste, deretter et gjennomsnitt av de. De kranglet litt med meg om det, men jeg viste de reglene sine så måtte de det! Jeg fikk da penger fra lånekassen som vanlig, alt ble stipend. I tillegg hadde jeg jobbet nesten 50 % ved siden av, og da var det en grei utbetaling totalt.

Nå jobber jeg fullt og kommer vel til å få ca det samme i permisjonspenger som sist.

Et alternativ er at mannen din tar ut hele permisjonen, og at du studerer videre. Vet ikke hvilket studie du tar, men du sparer ganske masse penger på det, du får jo ikke studielån det året. Jeg gikk selv på lærerskolen å kunne fint ha klart å droppe en del forelesninger og lest på egenhånd, og tatt eksamnene. Men det er jo en vurderingssak. Er jo kjekt å bare kunne tenke på den lille og. Ikke bare studier..

Lykke til!

Må bare korrigere deg sølvdugg - dette med de 6 beste mnd som grunnlag gjelder KUN de som mottar dagpenger i opptjeningsperioden - for alle andre regnes et gjennomsnitt over siste 3/6/9 mnd.... Så vis meg det gjerne i reglene hvor det står at de skal ta de 6 beste mnd....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...