Aura Skrevet 9. november 2010 #1 Del Skrevet 9. november 2010 Jeg og samboeren min ønsker å få barn nå, men jeg er enda student og vi lurer derfor på om vi må vente til jeg blir yrkesaktiv mtp. økonomien. Jeg lurer derfor på om noen vet sånn cirka hvor mye vi kommer til å ha å rutte med i måneden dersom vi er i følgende situasjon: Barnet blir født høsten 2011 Mor er student skoleåret 2011/2012, og har ikke jobbet de siste 10 mnd. Bor sammen med far som har fast jobb, og tjener cirka 35 000 kr. netto i måneden. Jeg har sjekket litt rundt på nettet, men finner ikke svar på dette. Forstår det sånn at jeg vil få studielånet det skoleåret som stipend, og det vil jo utgjøre rundt 8000 i måneden. Men er det alt jeg får? Burde jeg kanskje få meg en deltidsjobb, slik at jeg har en inntekt på 5000-6000 kroner per måned 6 av de siste 10 månedene før fødsel? Hvor mye vil jeg i så fall få da? Er det noen som har vært i lignende situasjoner, og kan svare meg på noe av dette? Setter stor pris på svar Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142538612-f%C3%B8dselspenger-n%C3%A5r-mor-er-student/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
novembergutt <3 Skrevet 10. november 2010 #2 Del Skrevet 10. november 2010 Hei Hvis reglene er de samme som når man går på vgs så er alt du får fra lånekassen fullt stipend og lån, men da alt utbetalt som stipend. Dette får du uavhengig av om du velger å fortsette å studere eller om du tar permisjon. På lånekassen sine sider finner du også en oversikt over hvor mye far kan tjene uten at du blir trekt... Vi er i samme situasjon nå, (bortsett fra at min tjener mindre ) Jeg skal fortsette studiene uten permisjon ( går desentralisert 75%). Jeg klarer meg ikke på de få tusen som jeg får derifra og kommer til å begynne å jobbe i januar for å få rett til penger fra nav. Men jeg lurer også på hvor mye man må jobbe, altså hvor mye man må tjene og om du må være fast ansatt eller om det går ant og bare ta ekstravakter? Fra lånekassen får du jo også foreldrestipend (1400 kr mnd tror jeg) og engangsstønad om du ikke har rett på foreldrepenger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142538612-f%C3%B8dselspenger-n%C3%A5r-mor-er-student/#findComment-142544693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smelia Skrevet 11. november 2010 #3 Del Skrevet 11. november 2010 Hvis du ikke jobber siste 6/10 mnd har du krav på en engangsstønad på ca 35000. Hvis du derimot har hatt en deltidsjobb, og har tjent så mye at det er mer enn dette beløpet lønner det seg å ta ut foreldrepenger fra nav i stedet. Fra lånekassen får du bare stipend, istedet for lån og i tillegg ca 1400 i mnd ekstra i foreldrestipend. Når det gjelder ekstrajob så er det ikke noe krav til fast ansettelse eller stillingsprosent. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142538612-f%C3%B8dselspenger-n%C3%A5r-mor-er-student/#findComment-142544848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå