mamman til lilleMY Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 Dere med ekstrem eller tidlig premature, (og eventuell BPD) , hvor lenge beskyttet dere barnet mot smitte ?Er redd for vår lille skal få luftveisinfeksjon i vinter, har BPD og derfor lett fo rå få bl.a.lungebetennelse.Hvor lenge skal man beskytte og hvilke forhåndregler har dere tatt?
Thea <3 Lotte Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 Hei Vi har nå ei datter på 2,5år, og vi skal nå inn i vår tredje vintersesong. Den første vinteren vår(hun er født uke 24+2 i April, 390gr), må jeg ærlig innrømme at jeg var fryktlig nervøs! Men så fikk vi høre om RS vaksine, og takket ja til den. Den må tas hver måned i gjennom hele sesongen, men det var det verdt. Vi har kommet oss igjennom 2 vintersesonger uten en eneste sykehusinnleggelse, og er kjempe fornøyd med det. For hun har kraftig BPD. Jeg skjermet henne ikke unødig, men fra syke mennesker, spesielt syke barnehagebarn. Jeg er i den trua at man ikke skal skjerme for mye, for de må jo bygge seg opp et immunforsvar. Jeg tror dattera mi "stjelte" mitt gode immunforsvar da hun kom til verden.. men værsågod - det fortjener hun:) Kan jeg spørre deg hvor gammel nurket ditt er? Lykke til i vinter!
mamman til lilleMY Skrevet 12. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. november 2010 Takk for svar og lykkeønskning! Jenta ble født i uke 24 + 6 , 600g. Er nå 6 mnd (2 1/2 mnd korrigert) . Vi får også Synagis mot RS-viruset, og er veldig glad for det. Regner med det er bare den første vintersesongen vi får det?! Vi har så langt valgt å ha besøk av voksne og ikke unger men må jo slakke opp litt etter hvert. Har fått råd fra sykehuset om å helst holde barnehageungene unna til litt ut på våren. Så flott at jenta deres berget så bra til tross for BPD. Har hun plager av den nå ?
Thea <3 Lotte Skrevet 12. november 2010 #4 Skrevet 12. november 2010 Så flott at hun får Synagis, ikke alle leger som opplyser om den, noe som for meg er helt uforståelig! Vi kranglet den til oss også hennes andre vintersesong, siden hun da skulle ha første året i barnehage.. men da ble dosen så stor, og det måtte settes to sprøyter hver gang, så vi sluttet i februar. Vi hadde både store og små på besøk, men som sagt IKKE hvis de var syke! Men jeg synes dere har gjort klokt i å ikke skjerme henne helt.. Det som irriterte meg mest etterhvert, var alle de damene som "måtte" opp i vogna og klå! Hvis vi skulle handle mat, og møtte på damer, måtte de ta på og gjerne ansiktet HELT ned i vogna! Jeg var da ganske rask til å gi beskjed, om at de bare kunne holde seg LANGT unna denne babyen - fordi hun kan lett bli syk! Vet ikke om du har opplevd dette enda, men legg merke til det neste gang du er ute og triller.. også må de gjerne ta på hendene til barna, og hvor tar de de hendene rett etter på? Jo - i munnen sin! Sukk.. Lotte plages ikke i det daglige av BPD, men nå når hun går, og i sommer begynte hun å løpe, merker vi jo at hun har dårligere lunger! Hun blir fort sliten, og vi hører hun puster tungt. Men legen hennes sa at så lenge hun klarer å styre det selv, med at hun stopper opp når hun blir sliten, vil det ikke være noe hinder for henne! Vi reiste hjem med oksygen. Gjorde dere? Hun hadde det kun 1mnd hjemme da..
mamman til lilleMY Skrevet 18. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. november 2010 Har tatt meg den frihet og sende deg svar i postkassen din, har prøvd å svare her men får ikke opp innlegget..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå