kjersti83 Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 Var og målte blodprosenten i dag og den var på 10,3. Dvs at den har sunket fra 11,6 de siste 2 mnd. Jordmoren sa derimot tidligere at jeg hadde et høyt jernlager på 81 slik at jeg ikke kom til å trenge å ta jerntbl senere selv om blodprosen ble lav. Føler meg frisk og rask men tenker at det kan være lurt å ta Floradix formula:) Tenker at det ikke skader men er usikker. Noen som vet litt mer om dette?
Luna har født. Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 Jeg tenker at jeg ikke ville tatt jern om det ikke var helt nødvendig jeg da. Har også høgt jernlager i utgangspunktet, 91, og hb på 11 ca. Strålende fornøyd med å slippe å ta Jern, blir så innmari hard i magen av det.
mamma til lillingen Skrevet 10. november 2010 #3 Skrevet 10. november 2010 Jeg fikk beskjed fra legen at man aldri skal ta jerntilskudd uten å ha fått beskjed om at man trenger det! Vil råde deg til å holde deg unna før du har snakka med legen om det.
vivvi_90 Skrevet 10. november 2010 #4 Skrevet 10. november 2010 Jeg spurte jordmødrene her inne om dette, og de frarådet meg å ta jern før jeg hadde fått beskjed i fra lege.. Min Hb var på 10.1, og jernlageret vet jeg ikke. Men jeg hadde flere symptomer som tilsa at jeg burde ta jern (trøtt, tungpusten, frysen, rastløse ben). Men som sagt; jordmor her inne sa at det ble reknet som en værre komplikasjon å ha for høy blodprosent/jern i forhold til litt for lav..
Margarita -- Skrevet 10. november 2010 #5 Skrevet 10. november 2010 du har jo ikke lav blodprosent med 10,3 , det er helt fint det! Ta aldri jern uten å ha snakket med lege! Jeg måtte slutte på alle vitaimer/mineraler helt i begynnelsen av svangerskapet fordi jeg hadde 13,0 i blodprosent, som vistnok kan føre til at blodet vil ha vanskeligheter med å komme gjennom navlestrengen fordi det er for tykt... Som igjen fører til skader på baby! Nå greier jeg å holde meg under 12, som er kjempebra!!
kjersti83 Skrevet 10. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 10. november 2010 Nei har ikke tenkt å ta å ta jerntabletter men tenkte på kosttilskuddet Floradix formula. Vet at man ikke skal ta jerntbl d hvis man ikke har fått beskjed om d. Har vært blodgiver og måtte da ta jerntbl grunnet lav blodprosent. Hard og rar mage ja så d vil jeg unngå:/ Skal til jordmor igjen om 1mnd så tenker ikke å si noe om d før da. Ikke noe stress. Forøvrig tar jeg Møllers total og tenker at d holder ift omega 3, viitaminer og mineraler. Spiser jo sunt og variert ellers og føler meg frisk:)
ChrisLuka Skrevet 10. november 2010 #7 Skrevet 10. november 2010 hei! =) tenkte bare å si at kvinner skal ha et jernlager på 12-15, det er dette som er normal verdier =) da jeg var hos legen sist hadde jeg et jernlager på 11, og har tidligere ligget på 12,7, så jeg ble anbefalt å spise mat rik på jern. masse grønne grønnsaker med andre ord. så hvis man ligger over 12 er det overhodet ingen fare =) ikke under ti heller, men det er absolutt litt i det laveste laget og jeg skjønner godt man føler seg svimmel og uvel av det.
Margarita -- Skrevet 10. november 2010 #8 Skrevet 10. november 2010 Man skal ikke ligge over 13,5 når man er garvid, med tanke på at blodet skal gjennom navlestrengen. Det blir fort for tjukt! Flere leger som har bekreftet dette nå.. "Høy hb betyr kort fortalt 'tykt blod', noe som kan gjøre oksygen- og næringstilførselen til fosteret vanskeligere. De som har høyere hb enn 13,5 etter uke 20 skal man ta flere blodprøver av enn vanlige gravide, og følge med på stigningen. Dersom hb stiger 2-3 'poeng' i 3.trimester, bør den gravide få ekstra oppfølging med vekstkontroll og blodgjennomstrømnings-UL." "Gjennomsnittlig blodprosent (Hb) for kvinner i siste trimester er 11,1, og din verdi på 11,4 er helt fin. Tidligere regnet man Hb på 11 som nedre normalgrense for anemi (”blodmangel”), men nyere litteratur tyder faktisk på at Hb i svangerskapet kan være så lav som 9 før tilstanden defineres som anemi. For høy blodprosent er ugunstig for fosteret, og Hb over 13,5 regnes som øvre grense i svangerskapet. Ved så høy Hb blir blodet mer tyktflytende (viskøst), noe som igjen kan føre til at blodsirkulasjonen gjennom morkaken blir dårligere."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå