Gå til innhold

50% svangerskapspenger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jordmor anbefaler dette pga stressende jobb. Jobber i helsesektoren. Nevnte dette til sjefen min. Hun hadde tenkt jeg skulle jobbe mine helger. (dvs annen hver helg) + noen vakter i uken sånn dann og vann. Slik at det utgjorde 50%.

Er ikke dette litt drøyt? Jeg får best slappe av i helgene siden ungene da har fri fra skolen og liker å sove lenge..:)Også min mann jobber kun ukedager.

Hva syntes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ?

For å få svangerskapspenger må man ha en jobb hvor babyen er "i fare".

Typ: Jobbe med kjemikalier osv.

Om du har en stressende jobb må du jo evt ta ut 50% sykemelding, og da skal du jobbe halve dager, eller 50% i uken.

Skrevet

Hm, skal høre med jordmor om dette.

Siden jeg har fast 50%. Betyr det at jeg skal jobbe 25%?

Har jobbet ekstra vakter slik at jeg får utbetalt lønn 100 % til nå.

Ca 6 år har jeg jobbet slik.

Er i uke 33, å føler meg sliten.

Skrevet

Jeg har også fått svangerskapspenger tilsvarende 18% stilling da jeg har en stressende og fysisk krevende jobb til tider. Man må på ingen måte jobbe med kjemikalier for å kunne få svangerskapspenger. På nav kan man lese følgende:

"Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

■arbeid med kjemiske stoffer

■fysisk slitsomt arbeid

■arbeid med stressbelastning

■psykososial forhold

Du må ha vært i arbeid i minst fire uker."

Til HI: Jeg tenker at dette blir noe som du må ta med din arbeidsgiver og kanskje inngå et kompromiss. Om det ikke er noe alternativ, får du stå på ditt og kontakte jordmor igjen som får spesifisere dette i søknaden når det gjelder tilretteleggingen.

Skrevet

Skal høre med jordmor om det.

Har jobbet 100% i 5 år. Kun som vikar.

Fikk fast 50% for et år siden. Har jobbet ekstravakter utover dette slik at jeg har fått lønn som 100%.

Når jordmor sier jeg skal gå over på 50% sv.sk.penger, mener hun da at jeg skal jobbe 25%, siden jeg kun har 50% fast avtale på jobb.

Håper noen skjønner hva jeg mener..:)

Jammen ikke lett å forklare..

Skrevet

Det var bare et eksempel.

Fysisk slitsom arbeid holdt ikke for min del.

Jeg løper opp og ned stillaser i nybygg hele dagen, og overvåker prosjekter. Jeg måtte sykemelde meg grunnet bekkenløsning...-nå hadde jeg det da så det ble vel riktig, men byggstøv og tung jobb holdt ikke.

Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Hvis du skal søke om svangerskapspenger må du ha en erklæring fra lege på hvorfor du ikke kan jobbe. Jeg måtte i alle fall levere det sammen med søknaden. Men hvis jordmor har mer ekspertise på tilrettelegging og svangerskapspenger enn legen så hør med henne først :)

Men det er som de sier over, hvis det kan tilrettelegges på jobben så har du først og fremst krav på det før du får svangerskapspenger. Det er også riktig at det må være forhold på arbeidsplassen som er skadelig for deg eller fosteret under graviditeten. Hvis du er sliten eller har for mye plager må du søke sykemelding (tror jeg! Litt på tynn is der..). Hvis det hjelper deg å ikke jobbe helg ville jeg forsøkt å få dette tilrettelagt via jobben (hvis det ikke innebærer at du må gå ned i stilling, i så fall må du nok via Nav).

Til søknaden er det et skjema som arbeidsgiver på skrive under på, vedr muligheter for tilrettelegging på arbeidsplass, så det er greit at dere har en god dialog på det dere imellom.

Det skulle jo gjerne vært sånn at man kunne kontakte Nav og fått alle svarene der, men dessverre er ikke det alltid tilfellet.. Noen ganger blir man bare mer forvirret. Hvis du tar kontakt med Nav vil jeg gi deg rådet om å finne én person som har litt kunnskaper, og så holde deg kun til denne personen. Da slipper du kanskje unna litt av rotet.

Håper du finner ut av det! :)

Skrevet

Også jordmødre kan skrive attest på svangerskapspenger, det er forskjellig fra sykmelding, som jordmødre IKKE kan skrive ut...

Jeg tror det er litt forskjellig praksis rundt omkring. Det skal jo være forhold som er skadelig for FOSTERET, ja, så f.eks. bekkenløsning, kvalme etc kvalifiserer for sykmelding. Mye stress eller svært fysisk krevende jobber kan jo også utgjøre en fare for fosteret, men det virker som om det varierer litt fra sted til sted om det ender med sykmelding eller svangerskapspenger.

Selv fikk jeg 20% svangerskapspenger de siste tre ukene før permisjonen sist, men jeg innser jo nå at jeg burde hatt sykmelding. NAV godtok søknaden, da (heldigvis).

I ditt konkrete tilfelle ville jeg fått jordmor til å spesifisere skriftlig hvordan den tiden du jobber skal legges opp, f.eks. unngå helgevakter (regner med de også er de mest stressende, har jobbet i bransjen selv...), om du skal jobbe hele/halve dager etc. Dette kan i alle fall legen gjøre ved sykmelding, og da må arbeidsgiver ta hensyn til det - regner med det samme gjelder ved svangerskapspenger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...