Gå til innhold

Hvordan overbevise fastlegen om å henvise meg til tidlig ultralyd? Noen tips?

Anbefalte innlegg

Jeg er 6+3 i dag, men har store søvnproblemer hver natt. Klarer ikke å tenke på noe annet enn at det er noe galt... Har nesten ingen graviditetssymptomer i det hele tatt, og har ei datter på 2 år, som sparker meg i magen hver gang jeg skifter bleie på henne. I tillegg bærer jeg henne hele tiden, fra bilen, til bilen.. tviler på at alt er som det skal i magen min... Er så utrolig bekymret... I tillegg har jeg hatt en meget kraftig UVI hele første mnd, og gått på mye antibiotika..

Dersom jeg nevner for fastlegen min at jeg vil ha tidlig ul kun på grunn av dette, vil han sikkert avfeie bekymringene mine og si at det er vanlig å bekymre seg, at antibiotikaen er ufarlig osv. Men har dere noen "tips" til hvordan jeg kan bli tatt på alvor?

På forhånd takk:)

Fortsetter under...

Høres slitsomt ut for deg, alt dette på en gang..

Har du en grei fastlege er det vel ikke usannsynlig at han/hun kan henvise deg? Dersom du får det bedre og slapper mer av dersom du ser at alt er iorden??

Som regel vil man begynne å blø eller få magesmerter om noe er galt med fosteret ditt..

Jeg hadde ingen symptomer før rundt uke 8 ca. Leser du litt herinne er iallefall det helt normalt:))

Alternativt er å bestille en tidlig ul selv, kan koste endel. Jeg gjorde det, og det var verdt hver krone syns jeg:)

Jeg hååper det ordner seg for deg, utifra hva du skriver tror jeg helt sikkert bebisen har det bare bra!!!

STOR KLEM

Tusen takk for kjempehyggelig svar! Ja, har så mye å tenke på for tiden, at jeg ikke klarer å glede meg over den lille spiren, er så redd for å miste den, men klarer ikke å la være å bekymre meg... Huff, skal ikke være enkelt...

Hvor mye betalte du for tidlig ul?

Hvis du ønsker tidlig ul, er det kjappere å enklere å bestille privat. Skal du henvises vil du sannsynligvis måtte vente lenger. Jeg var på privat ul med nr 2 i uke 10, kosta 800,-. Verdt det! :)

Jeg var på tidlig ul med førstemann, da betalte jeg ca 1100 kr. Den gangen var det bare fordi jeg var hysterisk redd for at noe var galt, uten noen særlig grunn, så fikk ikke henvisning av legen.

Denne gangen fikk jeg, men har hatt en del blødninger. Men det tok en stund før det ble snakk om ul, først tok han bare blodprøver for å måle at hcg nivået i blodet steg. Dette gjorde han tre ganger med en ukes mellomrom mellom hver gang. Og så lenge det var i orden mente han at ul ikke var nødvendig. Men jeg fortsatte å blø, og da fikk jeg. Eller, har ikke vært der ennå, skal på fredag. Gledegruer meg til å se hva som er inni der.

Forklar legen det du beskriver her. Hva du føler, tenker, antibiotikan, lite tegn, om det ikke er god nok grunn bør du bestille privat. Er ikke noe kjekt å bekymre seg hele tiden :/

Men du bør jo også slutte la datteren din sparke deg i magen, å slutte bære henne rundt for mye.I og med det er en liten risiko.

Jeg måtte bare kutte ut å bære min sin når jeg ble gravid, ville ikke ta sjansen.

Første gang jeg var gravid fikk jeg tidlig UL pga jeg var usikker på termin (med noen uker) å det da hadde vært fare for at jeg hadde drukket alkohol første uken. Det var god nok grunn.

Denne gangen får jeg tidlig UL fordi jeg mistet en gang i fjor. Var IKKE spørsmål en gang fra legen, jeg sa jeg var bekymret å redd for det skulle gå gærnt.

Lykke til å tvi tvi:) Mest sannsynlig er alt i skjønneste orden :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...