Gå til innhold

Hvem har skrevet/laget Snøhvit og de 7 dvergene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som med de fleste eventyr er forfatteren ukjent. Det har blitt fortalt i et ukjent antall år før brødrene grimm (eller HC Andersen, eller Asbjørnsen og Moe i andre tilfeller) samlet sammen eventyr og skrev de ned. Disney har bare filmatisert fortellingene og endret litt her og der:)

HC Andersens eventyr er så vidt jeg vet utelukkende såkalte kunsteventyr. Dvs at det er han selv som har laget dem, men har holdt seg til eventyrstilen når han har skrevet historiene. Hans eventyr er altså ikke folkeventyr.

Nå blander du sammen, Sweet Amber. H.C. Andersens eventyr er skrevet av ham, og skiller seg ganske mye ut fra folkeeventyr.

Folkeeventyr er eventyr som har blitt fortalt gjennom mange, mange generasjoner før de har blitt skrevet ned.

Annonse

Tydeligvis. Selv om du og jeg vet at han skrev eventyr, er det ikke helt på viddene å ikke vite det. Det er sikkert noe du ikke vet som de fleste andre vet, tipper jeg:-)

Snehvit og de syv dvergene er et folkeeventyr som senere har blitt skrevet ned og formidlet til alle lag av folket.

Det er mye fra pensum på barneskolen jeg ikke husker. Jeg husker det meste som har med eventyr å gjøre, for det interesserer meg. Mye innen naturfag husker jeg ikke, for det interesserer meg ikke like mye. Det er ikke på viddene at ikke alle voksne husker at de lærte en gang de var under 12 år at H.C. Andersen laget eventyr og Asbjørnsen og Moe samlet inn folkeeventyr. For en del mennesker er det informasjon som interesserer dem langt opp et visst sted. Og det er faktisk helt ok at ikke alle vet det jeg vet. De vet andre ting, og jeg kan leve med det:-)

Snehvit og de syv dvergene er en amerikansk animasjonsfilm fra 1937. Den er basert på brødrene Grimms versjon av det tyske folkeeventyret om Snøhvit, og er kjent for å være verdens første helaftens tegnefilm. Snehvit hadde verdenspremiere den 21. desember 1937, hvor den satte en ny standard for fremtiden, men hadde ikke offisiell premiere i USA før 8. februar 1938.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...