Gå til innhold

Influensavaksinen - argumenter for og mot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jenter!

Har spurt novemberklubben om dette, men er fortsatt usikker og lufter det derfor med alle dere i 3. trimester:

Helsemyndighetene anbefaler alle i 2. og 3. trimester å ta influensavaksinen. Har du gjort det, eller kommer du til å gjøre det før fødsel? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Synes dette er en vanskelig vurdering.

Med vennlig hilsen Romsa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns også dette er utrolig vanskelig.... men med kun 27 dager igjen til termin har jeg ( i samråd med legen min ) bestemt meg for å vente til fødselen er overstått... Tok pandemivaksinen ifjor, og er så "tung" i formen nå at dagene stort sett tilbringes hjemme. Kjører knallhardt på håndhygiene hos besøkende, og syke folk er velkommen på besøk hit når de er friske:)

Hadde jeg hatt lengre tid igjen til termin, hadde jeg vaksinert meg nå. Argumentet for å vente til etter fødsel er at jeg ikke føler dokumentasjonen på fosterpåvirkning er god nok pr idag. Hadde jeg ikke snart hatt termin ville jeg latt det argumentet fare, da potensialet for skade på både meg og baby etter min vurdering er langt høyere OM jeg skulle blitt smittet av årets influensavirus uten å ha tatt vaksinen. Vankelige vurderinger, og litt dårlig info å få, syns jeg..::) men har en fantastisk fastlege, og føler meg trygg på hennes vurderinger:)

Skrevet

Her er et argument for: jeg hadde en vaksinetime som jeg avbestilte, siden jeg følte meg usikker på om det var nødvendig og siden påvirkningen på foster er lite forsket på. Men så hørte jeg m min fastlege (som også er veld flink og som jeg stoler på;-) ) hun mente det var lurt å gjøre, ikke minst pga tiden etter fødselen, da man virkelig ikke har lyst å ha influensa. Nå er jeg blitt skikkelig dårlig m forkjølelse og bihulebetennelse, og merker at kroppen tåler mye mindre enn ellers. Når jeg nå nesten ikke får puste, tør jeg ikke tenke på hva en influensa ville gjort, det ville faktisk også hatt påvirkning på fosteret. Så, jeg drar til legekontoret og får meg ei sprøyte m en gang jeg er frisk!

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg her, Teres-høygravid, føler ikke dokumentasjon for fosterpåvirkning er god nok. Heller ikke argumentasjonen fra legekontoret/Helsedirektoratet. Har selv 17 dager til termin, og heller mot å la være å ta vaksinen. Det jeg er mest redd for, er å da frarøve baby smittevern/antistoffer, slik at han kan bli alvorlig syk etter fødsel. Vrien vurderingssak, jeg lander nok på å ta alle forhåndsregler ift hygiene både nå og etter fødsel.

Takk for gode innspill, begge to. Vil gjerne ha flere!

Mvh

Romsa

Skrevet

Jeg tok vaksinen uten å nøle. Vanligvis ville jeg aldri tatt den men jeg er 31 uker på vei og er i en jobb hvor jeg håndterer mye penger og er i kontakt med mange mennesker så jeg føler at jeg er ekstra utsatt nå. Jeg driver for meg selv og vil mest sannsynlig jobbe helt frem til fødsel (menselvfølgelig ikke i fulltid på slutten). Allerede nå føler jeg meg ganske sliten og jeg vet at når jeg er sånn så er immunforsvaret mitt ekstra mottakelig for bakterier og virus, så for meg var det INGEN tvil:)

Skrevet

Jeg var til jordmor i dag og tok vaksina i samme slengen! har ikke tenkt så mye over det så var litt impulsivt, men angrer ikke. Det sies at årets influensa er hard.. jeg er i uke 31 nå og har ingen planer om å ligge høygravid eller med en liten baby og være syk med influensa....

Skrevet

Jeg er imot. De har ikke testa vaksinen lenge nok til at jeg skal tørre og ta den. Stoler ikke på bivirkningene av denna sprøyta. Stoler mer på vitaminer, så det tar jeg hver dag. Har forsåvidt aldri hatt vanlig influensa en gang.

Dessuten leste jeg en plass at Finland trakk tilbake anbefalingen om vaksine til gravide.

Skrevet

Jeg er imot. De har ikke testa vaksinen lenge nok til at jeg skal tørre og ta den. Stoler ikke på bivirkningene av denna sprøyta. Stoler mer på vitaminer, så det tar jeg hver dag. Har forsåvidt aldri hatt vanlig influensa en gang.

Dessuten leste jeg en plass at Finland trakk tilbake anbefalingen om vaksine til gravide.

Skrevet

Jeg har valgt å ikke ta vaksina.

grunnen for det er at influensasensongen ikke starter for fult før godt etter terminen min.

Jeg tror dessuten at immunforsvaret bare blir sterkere av at man blir syk. Det m¨å trenes på samme m¨ten som resten av kroppen. Jeg tror at dersom man tar vaksine, vil man være dårligere rustet mot influensa for hver sesong. Til slutt vil man være avhengig av vaksine, for ikke å utsette seg for fare, for kroppen vil ikke lenger tåle belastningen på sykdommen.

Men dette er bare noe jeg MENER - ikke noe annet.

det er ikke FAKTA jeg representerer her altså.

Skrevet

Hm, jeg er svært usikker på om jeg skal ta vaksinen eller ikke. Er 28 uker på vei. Har vært forkjølet i 3 uker og det frister ikke å gå så lenge å hangle igjen. Tydelig at immunforsvaret svekkes ja!

På en annen side ble jeg dårlig av svineinfluensavaksinen jeg tok i fjor. Hodepine og siiiinsykt vond og stiv arm. Måtte faktisk være borte fra jobb dagen etter da jeg ikke hadde sovet og ikke fikk til å løfte armen og dermed verken kle på meg eller kjøre bil. Jobber på sykehus og tok derfor sprøyten for å unngå å smitte pasientene jeg jobber med. Vet det var flere som reagerte på sprøyten og måtte være borte fra jobb. Hadde også 3 forkjølelser på 3 mnd etterpå så er usikker på effekten av sprøyten...

Jeg får ringe jordmoren i morgen og høre tror jeg.

Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Jeg er enig med deg, RampeguttFårLSøster*HØYGRAVID*

Har ikke tatt vaksinen, og kommer ikke til å ta den heller, nettopp fordi vaksiner generelt undertrykker immunforsvaret over tid, og det er atlfor mange skumle bivirkninger vi vet for lite om.

Dessuten er det så mye annet man heller kan gjøre for å forhindre influensa; holde seg god og varm, sørge for å få i seg nok (virkelig NOK) c- og d-vitaminer, spise grønnsaker og drikke godt! Har ikke tatt influensavaksine noen gang, og har enda til gode å bli sjuk. Skal ikke påstå at jeg er noen overkvinne, men jeg sørger for å få i meg vitaminer og andre næringsstoffer, tar probiotika, og prøver å holde meg varm på føtter og i halsen. Funker som bare det for meg :)

Folk må få ta sine egne valg på hvorvidt de ønsker å ta influensavaksine eller ikke, men jeg kommer ikke til å anbefale den til noen. Har heller ikke fått noen tilbud eller anbefaling fra verken lege, sykehus eller jordmor selv om jeg er 32 uker på vei.

Skrevet

Jeg har ikke tatt og skal ikke ta. Jordmor har heller ikke nevnt det. Jeg er rett og slett ikke spesielt bekymret for influensa. Er 31 uker. Venter barn nr6 og har aldri tatt noen vaksiner før heller:)

Skrevet

Jeg har valgt å ikke ta influensavaksinen.

Har egentlig aldri hatt influensa før, kun litt forkjølelse. Har et sterkt immunforsvar og føler ikke at kroppen trenger dette.

Har heller ikke tatt svineinfluensavaksinen.

4 uker igjen til termin.

Skrevet

jeg har tatt den! uten tvil! jeg hadde nok tatt den om jeg ikke hadde vært gravid også da :P har egentlig et godt imunforsvar bortsett fra når det gjelder den årlige influensaen.. og med tanke på at den som regel kommer i januar/februar og jeg har termin 4 februar så var det ingen tvil!

tenk hvor kjipt det må være å ha influensa under fødselen da.. er man syk så gjør det jo skikkelig vondt bare noen blåser på deg omtrendt.. kunne ikke tenke meg å føde da for å si det sånn.. og det er sikkert ikke lett å ha en nyfødt baby i hus som muligens krever all tid på dagen + nattesøvnen mens man har influensa samtidig.. så for meg var det ingen tvil!

det er jo også flere gode argumenter men gidder ikke ramse de opp :P skal finne senga nå ;)

Skrevet

til Kjersti83!!

jeg kan betrygge deg med at du ikke kommer til å reagere på samme måte med denne tror jeg :)

jeg fikk også de samme symptomene i fjord.. men i år var ikke vaksinen merkbar engang. ingen stiv arm. og ingen hodepine :)

ble i tillegg litt "småforkjøla" av svineinfluensavaksinen.. men det har jeg heller ikke merket noe av i år :) og jeg tok den for snart 2 uker siden :)

Skrevet

jeg er jo litt enig med dere andre om at imunforsvaret klarer å fikse det meste selv :) men jeg har hatt påvist influensa hvert år de siste 10 årene.. så begynner å bli litt lei :P og i tillegg tror jeg ikke det er bra for kroppen å være syk så mye heller.. ikke akkurat under graviditeten i allefall.. og når det kommer til det med forskningen så driter jeg rett og slett i det.. det er så mye annet som heller ikke er forsket på som vi alikevel "propper" i oss.. så det tror jeg ikke har så mye å si.. det meste av det som gravide blir "frarådet" er for å skremme oss.. det ble jo født friske barn for 30 år siden også.. og da var det ikke snakk om hvilke matvarer som var "farlige" osv osv.. og det er jo sånn at hvis det av 100000 mennesker er ÉN som det går galt med, så MÅ de jo skrive det for å ikke bli saksøkt... selv om det egentlig ikke var den vikelige grunnen til at det gikk galt med den ene heller :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...