Gjest ibla Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 Min lille frøken på 2 mnd er ikke spes begeistret for smokk. Tar den til nød noen ganger, men spytter eller veiver den bare ut igjen på kvelden når hun skal sove, og jeg tror den forstyrrer mer enn den gir kos. Har blitt til at vi istedet har bysset eller puppet til hun sovner. På dagen triller jeg henne i søvn. Jeg har to barn fra før som har vært smokke-barn, så jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre for å sovne henne i egen seng?.. Ønsker ikke å VÆRE smokk i månedsvis/årevis..
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 9. november 2010 #2 Skrevet 9. november 2010 Dette lurer jeg også, min lille tass på 5 dager er veldig sånn foreløpig - må ha ham inntil meg for å få han til å sove, og det gjør meg jo ganske ubrukelig til andre ting.. Blir vel kanskje bedre snart da, han er jo ikke stor, men håper smokken etterhvert blir interessant. Håper du får noen gode råd
Tantrum Skrevet 9. november 2010 #3 Skrevet 9. november 2010 Nå er jo jenta di veldig liten enda, så jeg ville ikke kavet så mye med å få henne til å sovne av seg selv enda. Jeg puppet datteren min i søvn fram til hun var 3.5 mnd. Vi samsov oxo fram til da. Min tar heller ikke smokk, men rundt tre mnd begynte hun å sutte på tommelen sin. Det vi iallefall gjorde da hun skulle legges over i egen seng rundt 3.5 mnd, var å overlate alt til far Vi hadde den siste tiden, kanskje to uker, lagt rutiner som hos oss var: smake på litt grøt, bad, pupp så sove. Vi gjorde det samme; jeg ga grøt, pappa'n badet og så gikk vi på soverommet for å puppe. Når hun var fornøyd, kom pappa'n inn og løftet henne opp i sengen sin. Jeg gikk ut av rommet og han ble sittende med henne til hun sovnet. Jeg satt i soffan og tok tiden på gråtingen... Den var intens og det var helt grusomt for meg, men den varte bare i 11 minutter første gangen, så roet hun seg og sovnet vel i løpet av max 30 minutter. Vi begynte med å legge henne 30 minutter tidligere enn hva vi brukte å legge oss før, krympet med en halv time hver uke og nå sover hun før kl 7 på kvelden. Tror det viktigste er å være konsekvent på alt; vi visste at hun gråt fordi hun ikke var enig; alle behov var dekket; mett, ren og tørr og trøtt. Så vi lot henne gråte. Gråtingen var borte på fem dager, hun bare aksepterte at sånn var det. Vi løftet henne aldri opp; vi satt ved sengen hennes og ventet på at hun sovnet. Jeg var veldig spent første gangen jeg ammet henne om natta; ville hun sovne igjen?? Og det gjorde hun: selv den første natta =) Nå er hun 7 mnd og reiser seg i senga når hun ikke vil sove; da legger vi henne bare ned igjen og om vi må gjøre dette ti ganger en kveld (eller på ettermiddags-luren) ja så gjør vi det. Vi "vinner" uansett til slutt og hun får den søvnen hun trenger. Vi kjører ALLTID samme rutine: grøt, bad, pupp og så rett i seng. Barn trenger ikke smokk for å sovne, de trenger å finne roen og så sovner de. Om de vet hva som kommer, er det lettere å akseptere det (derfor er kveldsrutiner viktig). Vår sutter på totten og legger en sånn koseklut/kanin over ansiktet, evt legger seg på magen med totten i munnen. Din baby vil helt sikkert finne sin greie hun oxo. Men vent litt med å forvente at hun skal "klare seg selv"... Våkner hun når du går fra henne etter hun har sovnet på puppen? Om ikke; ligg i sengen din og gi pupp der, så går du bare fra henne når hun sovner, evt legger henne over i egen seng. Ikke byss henne i søvn: hun trenger ikke lære seg at dere skal "sovne for henne", for dere kan ikke lure henne i lengden. La henne sutre litt, det gjør ingenting.
Tantrum Skrevet 9. november 2010 #4 Skrevet 9. november 2010 Han er fem dager, hva forventer du???? I ni mnd har han ligget i magen din og hørt på alle lydene du lager, kjent lukta av deg, bevegelsene dine og varmen fra deg..... Du kommer til å være ubrukelig i ukesvis enda Man kan ikke forvente noe annet; han er helt ny her i verden. Om 6-9 uker vil du kanskje kunne legge han fra deg i noen minutter før han gråter og lurer på hvor du er, disse minuttene vil øke på, men det tar lang tid. I vogn vil han kanskje sovne, særlig om den er i bevegelse.... Om det er slitsomt å holde han inntil deg; kjøp et sjal; DE ER GENIALE! Ute som inne. Og tro meg; når han blir mer selvstendig og sovner uten deg, vil du savne den roen og kosen.....
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 9. november 2010 #5 Skrevet 9. november 2010 Hehe... Nei, jeg forventer ikke så mye annet!!!!! Skrev jo at han ennå er veldig liten, og jeg klager ikke altså, jeg elsker det jo... Har kjøpt sjal og skal teste dette, også prøver vi hver dag å legge ham i vogna etter han har sovna. Er helt greit at han sovner inntil meg, men pga av pappan røyker (straks slutt) så kan vi ikke samsove og da er det litt vrient
Gjest poäng har fått baby <3 Skrevet 10. november 2010 #6 Skrevet 10. november 2010 Babyen min på 2.5 mnd tar smokk, men ikke når han er trøtt (forstå det den som kan;). Av og til sovner han helt av seg selv, andre ganger må han bysses litt på og av og til bruker jeg musikkuroen. Men ser helst at han lærer seg å finne roen på egen hånd, så det er kun når jeg er litt desperat at jeg tyr til andre metoder, hehe.
sthans Skrevet 10. november 2010 #7 Skrevet 10. november 2010 Min er 4 mnd og tar heller ikke smokk. To ting som er viktig mht å sovne: Rutiner: fast hver kveld. Vi kjører grøt, bad, amme, seng Tidspunkt: må være trøtt, men ikke overtrøtt. Her må man bare lære seg å kjenne signalene - har vært prøving og feiling her i gården :-) Blir ikke perfekt hver kveld, men det går seg til sakte men sikkert her i alle fall med denne "oppskriften". Og så stresser jeg ikke om han skulle sovne ved puppen en kveld :-)
Gjest eelis+kian Skrevet 10. november 2010 #8 Skrevet 10. november 2010 Jeg ammet i søvn til småen var 4,5 mnd og syns egentlig det fungerte greit når jeg fikk vent meg til tanken, hehe. Så brukte jeg hysj-metoden, og det fungerte fint. Gutten er nå nesten 13 mnd, og har overlevd helt fint uten smokk. Han har regulert ammingen helt selv, og de siste 2-3 mnd har jeg bare ammet på morgenen. Han bruker ikke koseklut eller noe heller, men jeg har hørt at det er ganske vanlig at ikke-smokkebarn bruker en gammel fille eller en spesiell bamse til å kose med i stedet for. Jeg har ikke vært smokk siden han var 4,5 mnd, hehehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå