Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 *sukk* Prinsessa vår blir 3 år i desember. Hun har alltid vært bestemt og hatt sine innfall med "trass", dette har gått greit.. Sånn som man må regne med. Hun har tidligere satt meg på flere prøver en pappa'n sin da han nok er litt stengere/mer bestemt. Hun flyttet over i "store barn" i høst og trives godt i bhg. Såh.. her er problemet: I de siste så bli hun ofte helt krakilsk når hun skal hjem fra bhg, noen gnger slår hun seg vrang allerede ved påkledning, andre ganger begynner hun når hun skal inn i bilen. Hun hyler av full hals, spreller og står i bro i bilsetet. Blir mark og sklir ned på gulvet. Og hun gir seg ikke på tørre møkka! Det værste er egentlig hylinga, den er helt ekstrem! Aldri vært borti noe slikt, høres virkelig ut som om hun blir misshandlet, hun hyler til hun mister pusten og er blå i ansiktet. Dette skjer ikke hver gang, men 1-2 ganger i uka. Pappa'n som tidligere har vært "skånet" for de fleste "trassanfall" har ikke sluppet unna denne gangen. I går var det så ille at han måtte stoppe bilen og forsøke å roe henne ned. Hva gjør vi??? Vi bruker god tid inne på avd. nr hun skal hjem slik at hun får avsluttet det hun holder på med. Dette skjer forresten KUN når vi skal hjemfra bhg, ikke i noen andre settinger. Huff.. dette ble litt rotete.. beklager. Setter pris på erfaringer og tips. Takk =)
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #3 Skrevet 10. november 2010 Har dere snakket med barnehagen? Kanskje de har noen gode ideer. Kan det hjelpe om en av personalet kler henne, så hun er klar når dere kommer og henter? At de er med på å lage "en avslutning" av dagen i bhg? Jeg aner virkelig ikke. Har ingen erfaring med det, men det hørtes utrolig slitsomt ut..for dere alle. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #4 Skrevet 10. november 2010 Ingen dum ide =) Vi skal snake med bhg. Villig til å prøve det meste vi nå! Er fryktelig slitsomt(!), og en dæsj pinlig å stå utenfor bhg og "krangle" i over 1 time. huff.. Lurer på hva de andre foreldrene tror om oss.. =P Tusen takk!! HI
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #5 Skrevet 10. november 2010 Lykke til... Og andre foreldre tenker nok bare: "phu, ikke oss denne gangen heldigvis"... He he
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #6 Skrevet 10. november 2010 Hehehe.. =P får håpe det! ;-) HI
MadamMim Skrevet 11. november 2010 #7 Skrevet 11. november 2010 Hei du! Jeg har vel kanskje ikke noen gode råd å tilføye her, men dette minnet meg utrolig om vår sønn da han var omtrent på samme alder som datteren deres er nå. Han var helt "allergisk" mot slike "sceneskifter" som jeg valgte å kalle det, som f.eks. det å skulle bli hentet i barnehagen. Eller om vi var hjemme og jeg sa at nå måtte vi kle oss fordi vi skulle i butikken e.l. Da slo han seg helt vrang, og verst var det nok i forbindelse med henting i barnehagen. Vi tok det også rolig ved henting og lot han få lov til å avslutte det han holdt på med, men noen ganger ble han aldri ferdig - og da måtte vi jo bare gripe inn og avslutte til slutt. De skulle jo snart stenge.... Det er IKKE morsomt med en hylende, sparkende og klorende unge på utsiden av bilen, og det er rett & slett utrolig vanskelig å få dem på plass i barnesetet når de står i bro som du også beskriver. Men her gjelder det å være bestemt og ikke dille. Selv sa jeg minst mulig til ham når rabalderet startet, kun korte beskjeder og uten å rope til ham. Jeg bar ham ut, fikk han med makt ned i setet sitt (fant en teknikk på det etterhvert!), stroppa han fast og kjørte. Med full sirene i baksetet..... Som regel hadde han gitt seg når vi kom hjem (ikke lange kjøreturen), i allefall med det verste raseriet. Kun litt furten liksom. Dette var en fryktelig slitsom periode, men det gikk heldigvis over etter noen måneder. Dere må bare ikke gi dere når hun får disse trass-anfallene, og være rolige men bestemte. Drit i hva folk tenker - alle som har eller har hatt barn selv har vært borti lignende situasjoner husker jeg at jeg tenkte. Ikke diskuter eller "dill" med henne, vis hvem som er sjef og at samme hvor mye hun kjører på så hjelper det ikke. Dere bestemmer! Nå har vi en datter også, som er da ca. 4 mndr. yngre enn deres - og hun er sikkert under oppseiling til samme runden tenker jeg... Har begynt å se trekkene, og hun er til alt overmål MYE mere standhaftig & sinna enn broren noen gang har vært... So here we go again.... Hehe!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #8 Skrevet 11. november 2010 til 15.51 Takk for innspill! =) Fint å lese andres erfaringer. Godt man ikke er alene i verden! ;-) Tror jeg skal bli flinkere til å ikke dille! Tar meg i at jeg forsøker å forhandle (selv om jeg vet det er feil). skal ta meg selv i nakken! Hun gir seg som regel i løpet av 5 min når jeg først har fått henne inn i bilen. Hun er trøtt og sovner gjerne i bilen på vei hjem, noen ganger hviner hun tom i søvne.. hehe.. Ønsker deg lykke til, håper frøkna ikke topper det hele ) HI
Sannellerslik? Skrevet 11. november 2010 #9 Skrevet 11. november 2010 Hei! nå ble jeg "lettet" av å lese om andre som har d slik også! Med oss er d ikke med bhg-henting, d går helt fint:) Men datteren vår på 2 år har nå i d siste fått flere raseriutbrudd... Vi har akkuratt fått en ny unge (nesten 3 uker), og d var vel egentlig etter det att hun begynte med dette. Det kommer spesielt når hun er trøtt (ettermiddagkveld), og det trenger bare å vær en bitteliten filleting som utløser det... foreks att pappaen skifter bleie på henne i staden for meg;) Når hun egentlig ville att jeg skulle gjør det. Eller viss det er noe hun ikke får til. Da blir hun rasende, sparker, slår og biter seg selv i fingrene(!). Hun blir helt krakilsk, og vi må bare vente til hun har fått roet seg. Da blir hun som oftest helt blir igjen. Men d er ingenting som hjelper å si til henne der og da, så vi må bare la henne få "rase" i fra seg.... jeg synst d er helt forferdlig å se på! Hun er liksom helt ute av kontroll, så man blir litt fortvilet...... Håper dette går fort over!!
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #10 Skrevet 12. november 2010 Hei 2 prinsesser. Ja, man blir litt lettet over at det er fler med samme problem. Høres nesten ut som om du har fått litt sjalusi bakt inn i trass. Slitsomt!! Håper hun gir seg snart! Blir jo en smule fortvilet når mini flipper ut! Har vurdert mer enn en gang å levere henne tilbake til barnehagen og si de kan beholde henne et par timer til! Lykke til videre og gratulerer med den lille! =) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå