InsomNina Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Leste akkurat på siste "lønnsslipp" fra NAV at man ikke får feriepenger for mer enn 48 dager når man er sykemeldt. Har ringt nav for å høre om dette, men kommer aldri gjennom til dem som har med dette å gjøre, og får bare til svar fra de andre at de tror dette gjelder alle, og uansett grad av sykemelding. Det jeg lurer på, inntil jeg får snakket med en fra nav som vet, har noen erfaring/peil på dette? Venninner av meg som har vært sykemeldt sier de ikke visste det, så det betyr jo at de enten ikke følger helt med på hva de får i feriepenger, eller at de har fått full utbetaling. De har riktignok fått lønn fra bedriften, som så har fått refundert fra nav. Men det har vel ikke noe å si, da du får samme utbetaling vel? Har det noe å si om man er aktiv, eller under en viss % sykemeldt? Eller grunnen til at man er syk?Jeg har vært sykeml. i tilsammen 95 dager i varierende grad grunnet ekstrem kvalme og oppkast, men er nå inne i min 5. uke i full jobb igjen. Kjenner det begynner og bli tungt da jeg fremdeles spyr hver morning, og i tillegg har fått bekkenløsning - er snart 29 uker. Håper å holde ut til permisjonen starter, men tror nok jeg må ned i ca 80%. Nå ble jeg derimot så frustrert over at dette går utover feriepengene neste år, selv om jeg vet de pengene ikke er verdt å slite seg ut for. Synes uansett det høres urettferdig ut, når du liksom skal være likestilt som vanlig arbeidstaker på alle andre måter. Håper noen forstår spm og gidder å svare
Bompibjørnen *født* Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Hei, desverre er det riktig at du mister feriepengene etter 48 dager.. så hvis du går sykemeldt over dette mister du det.. Men tror ikke det spiller noen rolle om du er litt sykemeldt eller fullt, tror de regner en sykemelding for en sykemelding uansett.. og så må det gå 26 uker med friskmelding, før dem begynner på ny runde med regning igjen.. dvs at hvis du blir sykemeldt igjen innen det har gått 26 uker, fortsetter de å regne fra forrige periode.. slik at du fort får 48 dager hvis du ikke hadde kommet så langt sist.... Du får ikke ferie penger av foreldrepenger heller så vidt jeg har skjønt... så det er ikke no luksus liv vi lever nei.. Da vil vel det si at du har i overkant av 40 dager du ikke har opptjent feriepenger for da.. siden du er i jobb igjen nå.. Det ble knotete å forklare, men håper du skjønte noe av det
Herkules Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 Ja det er riktig. Det tas forsåvidt ikke hensyn til sykemeldingsgraden, men er du 20 % sm feks så har man jo fortsatt 80% lønn som man fortatt tjener opp feriepenger på. (derimot er det verre om man ser på å bruke opp retten til sykepenger der regnes uke for uke uavhengig av om man er 10% eller 100% sm) Det kan ha stor betydning om du får sykepenger utbetalt fra arbeidsgiver eller om du får dem fra nav. Det ofte slik at selv om arbeidsgiver ikke får refundert feriepenger fra nav så betaler de likevel disse til sine arbeidstakere, de er ikke nødt, men det hender ofte at det er slik.
RampeguttFårLSøster*HØYGRAVID* Skrevet 9. november 2010 #4 Skrevet 9. november 2010 Husk at du fortsatt får feriepengene som er oppspart fra arbeidsplassen av arbeidsgiver da! Og dersom du går sykemeldt fra for eksempel slutten av november til begynnelsen av mars, så starter en ny periode fra januar. DVS at fra NAV vil du få utbetalt feriepenger for inntil 48 dager den perioden du var sykemeldt før årsskiftet. Og for inntil nye 48 dager for perioden du var sykmeldt etter årsskiftet (men disse utbetales da ikke før ett år etter igjen) vet dette fordi det skjedde hos meg for et par år siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå