Lillemy89 Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 jeg er førstegangs så har ikke noe erfaring på dette. jeg har termin slutten av desember /starten av januar og lurte på hvor den nedre kuldegrensen ligger på når det er greit å trille ute med lille mann i vognen.?
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Det anbefales å ikke ha babyen ute for lenge hvis graderstokken bikker -10 grader. Om det blir kaldere så gjør det ikke noe å bære ungen mellom bil og hus eller bil og butikk. Det var en fryktelig kald vinter her fjor, hvor det var ukesvis med 20 og 30 minusgrader. Vi dekket bilstolen til med et ullpledd når vi gikk ifra bilen og inn i huset. Sørget for å varme opp bilen før vi satt babyen inn. Håper det ikke blir så kaldt i år. Det var fryktelig kjedelig å ikke kunne trille tur på omtrent 2 mnd. Jeg holdt på å krepere!! Lykke til!
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 Jeg lurer på litt av det samme! Har termin 7 januar, og ser for meg at det kan bli en lang vinter om vi bare kan være inne. Dessverre bor jeg i et kuldehøl hvor det i fjor var -32 grader i januar, så det kan se dårlig ut for trilleturer i starten av livet til lillegutt. Leste en plass at nedre grense for å sove ute var -10 grader, så regner med det går greit å trille tur i den temperaturen også. Her blir prinsen pakket inn i ulldress, "finlandshette" og skinnpose (alt ettersom temperatur ute selvsagt), så satser på at han skal holde varmen. Men hvis dette er hårreisende og barnemishandling vil jeg gjerne høre om dette FØR jeg føder! Har som sagt ingen erfaring, så det blir med det jeg leser og hører...
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Og grunnen til at ikke skal oppholde seg lengre i kaldere luft er ikke fordi de vil fryse ihjel. Det finnes god nok bekledning og gode vinterposer til at de sikkert kan oppholde seg utendørs i kaldere temperaturer, men det er ikke bra for babyen og puste inn så kald luft. Det anbefales jo heller ikke for voksne å jogge utendørs om det er kaldere minus 20 grader
Lillemy89 Skrevet 8. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. november 2010 takk for svar. da håper jeg det ikke blir alt for kaldt i januar. så jeg kan gå rundt å trille han ikke bare være inne. men da får jeg bare bruke fornuften for når det er greit å ta han med ut
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 8. november 2010 #6 Skrevet 8. november 2010 her fant jeg en liten artikkel på dette. Altså konklusjonen er vel klar: ingen trilletur hvis graderstokken kryper under 10 minusgrader.
Plutten ~Fødeklar~ Skrevet 8. november 2010 #7 Skrevet 8. november 2010 Jeg er også førstegangs, og har derfor ikke akkurat noe erfaring. Jeg har termin i midten av desember og spurte legen min, fikk stort sett de samme svarene som du har fått over her, men hun sa også at det jo er forskjell på å være ute i 2 timer og å trille en tur på 30 min. Så jeg tenker at man får bruke fornuften, jeg har ingen planer om å råtne inne i mange mnd, men vil jo ikke gjøre noe som skader vesla heller.
Lillemy89 Skrevet 8. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 8. november 2010 ja, de jeg tenkte også. gå en kort tur, istedet for å støve ned inne til våren kommer hehe men jeg har planer om en varm januar. hehe så det skal gå bra
hippmamma Skrevet 8. november 2010 #9 Skrevet 8. november 2010 En fin mulighet til å trille på et kjøpesenter i stedet Der er det hvertfall ikke -10 grader Masse januarsalg vettu damer!!
Plutten ~Fødeklar~ Skrevet 9. november 2010 #10 Skrevet 9. november 2010 Hehe.. Joda, men særlig god trim er det ikke å tusle rundt på kjøpesenter. Pluss at det er fort gjort å bli blakk.
Lillemy89 Skrevet 9. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 9. november 2010 haha det forslaget likte jeg ganske bra
juliogjuleprinsesse Skrevet 9. november 2010 #12 Skrevet 9. november 2010 hehe, evt er det en god grunn til å la far sitte inne på kvelden med babyen mens vi som har vært inne hele dagen får oss en velfortjent babypause og rask gåtur med en venninne på kvelden Fri or gulp og puppemas hihi Aldri så galt at det ikke er godt for noe vet dere (og ja, jeg er 2. gangs.... )
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. november 2010 #13 Skrevet 9. november 2010 les denne- selv korte trilleturer frarådes når det er under 10 minus, fordi den kalde luften kan skade babyens lunger: http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article533377.ece
juliogjuleprinsesse Skrevet 9. november 2010 #14 Skrevet 9. november 2010 Jeg mente altså ikke at vi skulle ta med babyene ut når det var kaldt, bare oss selv Her hos oss er det kaldt store deler av vinteren, og for ikke å gro helt fast hender det man ser mødre trille med ulltepper over vogna. Dette er jo ikke helt optimalt, men noen ganger må man jo ut med ungen også.... Men et viktig tema som tas opp her! Det er viktig å beskytte de små luftveiene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå