unge2011*har født* Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Alt ser veldig bra ut, morkaka har heldigvis flytta seg oppover slik at jeg slipper tanken på keisersnitt Er 30+6 i dag og junior viste seg å tilsvare uke 33, rundt 2 kg... altså stor for alderen!! Noen med erfaring med dette?? Håper veksten roer seg litt og at det ikke blir en kjempebaby!! Er det større sjanse for å føde tidligere dersom ungen er stor??
Cjeb Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Så bra at alt står bra til med den lille. Vil tro at de vil fortsette å følge veksten. Det går gjerne litt i bølger har jeg hørt. I perioder kan de vokse mye, og perioder vokser dem ikke så mye igjen. Jeg har også en gutt i magen som er 9 % over gjennomsnittet, men jeg har type 1 diabetes, og har svært tett oppfølging (høyrisikosvangerskap). Til meg har de sagt at de kommer til å sette igang fødselen tidligere dersom han vokser mye. De vil ikke la det skje at det blir en "5kilosbaby". Vet ikke om det er slik når man ikke har diabetes. Men sa ikke jordmor noe til deg etter ul?
unge2011*har født* Skrevet 8. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 8. november 2010 det blir spennende se framover! De hadde det kjempetravelt på sykehuset i dag... timen min var 30 min forsinka så ho hadde ikke så mye tid til å snakke! Men skal til jordmor i morgo, så da spør eg henne!! Greit å slippe en "5kilos" ja...
sund Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Jeg fikk vite av jordmor at +/- 20% var helt normalt, så jeg skal ikke på noe oppfølging. Riktignok var jeg bare 6% +; men SF-målene mine ligger på den røde streken, altså helt normalt. Dessuten er det veldig vanskelig å måle eksakt, og vet om mange som har fått beskjed om store babyer, som ikke har vært så store likevel da de ble født.
Cjeb Skrevet 8. november 2010 #5 Skrevet 8. november 2010 Du må oppdatere etter du har snakket med jordmor i morgen. Lykke til.
Luna har født. Skrevet 9. november 2010 #6 Skrevet 9. november 2010 Mine SF mål ligger over det øverste grønne, altså utenfor normalen...kjekt gitt. Men ungen er beregnet til 15% over og de tror den blir 4,2 til termin ca.....håper det stemmer da:)
unge2011*har født* Skrevet 9. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 9. november 2010 Var til jordmor i dag og ho sa at det ikkje var større sjans for å føde tidligere selv om ungen var stor... ho var bare overlykklig over fremgangen og syns alt er kjempebra!! Sprek og sunn unge sa ho, som har det helt perfekt! Stresser ikkje så veldig med det eg heller.. gleder meg fortsatt til fødselen, ut må han jo uansett!! Ligger fortsatt innenfor normalen men skulle veksten avta nå de siste mnd så kunne eg evt få ny UL time og se hvordan situasjonen er!!
pennywise*tobarnsmor<3* Skrevet 9. november 2010 #8 Skrevet 9. november 2010 SF-målene mine er også utenfor normalen, og babyen har økt vekstavviket ved hver nye estimering, hun ligger nå 20% over gj.snittet. Jeg må derfor fortsette estimeringen, nå med to ukers mellomrom (er 35 uker på vei), og en gang i uken fra uke 38...
Lykkelig 2.barnsmor:) Skrevet 10. november 2010 #9 Skrevet 10. november 2010 hei:) hopper innom på besøk fra 1.trimester. deler bare av egne erfaringer,da jeg selv har fått en stor baby: på ordinere ul viste det seg at babyn var 11 % over gjennomsnitt. ny ul i uke 32 (pga morkaken) da var babyn 15 % over gjennomsnitt. etter et plutselig kjempeøkning av symfysemålene i uke 38 (lå hele tiden over) ble jeg igjen sendt på ul, der viste det seg at babyn var 36 % over gjennomsnitt. jordmor trodde da at den lille kom til å være 4600kg. men fordi jeg ble sendt inn for sent, kunne de ikke vurdere veksten,fordi det måtte gå 14 dager mellom hver ul. så jeg fikk ny time med lege på termindagen. var jo kjemperedd får å få en stor baby. men ingen ville sette meg igang tidligere fordi jeg skulle inn til vurdering av ks ved termin. kom ingen vei, nettopp fordi de ikke hadde fulgt opp veksten.. 5 dager før termin gikk vannet, men ingen ville høre snakk om vekten på den lille. så fødselen gikk sin gang. slet en del med å få h'n ut, pga størrelsen. Men alt i alt så gikk det jo bra:) men ut kom den ''lille'' på 4750 kg. FØRSTEGANGSFØDENDE og 5 dager FØR termin!!! tørr ikke tenke på hvordan det hadde gått hvis jeg gikk ut til termin. Denne gangen får jeg heldigvis oppfølging!! =) så stå på kravene dine. det gjorde ikke jeg, var jo uerfaren å stolte på det de sa til meg. ekstra ul skader vell ikke:)! lykke til =)!!
unge2011*har født* Skrevet 10. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 10. november 2010 hei,takk for at du deler erfaringer!! Grunnen til at eg ikkje stresser med dette er fordi alle rundt meg - lege, jordmor osv er veldig avslappa til dette...som eg skreiv tidligere så var ho bare overlykklig over at junior vokser og har det topp! Men kan jo hende eg bør være litt mer pågående og få den oppfølginga som trengs, kan ikkje akkurat tenke meg ein 5-kilos! Skal til jordmor hver 14.dag nå de siste 2 mnd (det er vel normalt uansett trur eg..) men da får de i hver fall følgt veksten! Og på ul gav de uttrykk for at det var ingen problem å få komme inn ein siste gang for sjekk hvis eg eller jordmor såg behov for det!! ut må han jo uansett så er jo ikkje så veldig masse ein får gjort med det!! Har heile tida gleda meg til fødselen (er førstegangs), og gjør heldigvis det enda! Men det er jo greit å være litt obs:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå