rødt&blått Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 ...ja, det er en grunn til at jeg skriver innlegget her, for jeg vil gjerne få mange ærlige synspunkter. Har lyst til å være glad i pus igjen altså (3 år), men det er vanskelig når han legger seg i barnevogna -både når jeg har over nett og ikke -og når han driter i om det ligger et barn oppi der. Jeg må sitte å nistirre på vogna mens poden sover for at ikke pus skal legge seg oppi! I tillegg har han ødelagt to sofaer, 3 tepper og en sengemadrass nå med kattepiss...(Han tisser rundtomkring inne i store dammer når det blir kaldt ute). Han liker ikke å tisse rett på gulvet tydeligvis, for da får han tiss på bena. Derfor går han på tepper og møbler. Kjøpte kattedo i helga og det ser ut som det går bedre, men han kommer inn for å tisse altså.. Har nettopp tatt han i å legge seg i vogna igjen da jeg måtte på do, så er litt oppskjørtet!
Hyperabstinens Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Høres ellers ut som både katt og barn trenger en ny mor.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 det må jo være et forumtroll
tante grusom master of law Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Ja, ellers kan man lure på hva hun gjør med ungen når verste trassen kommer. Legger den ut på finn?
kitty litter Skrevet 8. november 2010 #5 Skrevet 8. november 2010 hvorfor i helvete er du så dum at du ikke har skaffa deg kattedo før???? ikke rart at katta har tissa overalt...
rødt&blått Skrevet 8. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 8. november 2010 Oi, så det er slike svar man får inne på dette forumet altså.. hadde håpet på noooen konstruktive svar ihvertfall, hehe! Var det for mye forlangt!? Når det kommer til barneoppdragelse, så vet jeg nok mer enn gjennomsnittet om hvordan en ivaretar barn siden min profesjon handler om nettopp det. Har gått igjennom trass og det som verre er -og gjett hva! -ungen lever fortsatt! Skulle gjerne ha vært dyrepsykolog, eller noe i den gata. Har tenkt på å gi bort pus til en barnefri familie, men hvem vil ha en katt som tidvis tisser inne? Pus tisser inne nå -trolig fordi det er kaldt ute -ikke kjøpt kasse fordi han er en utepus, men nå kommer han altså inn for å tisse i en alder av 3 år. Hadde han vært eldre kunne jeg trodd han hadde blitt dement, men det er han ikke.. enda. Skal du kommentere dette innlegget videre, så skru på antennene dine først er du snill.. må da være noen oppegående mødre her inne også.. trenger ikke krasse og sjikanerende kommentarer.
Gjest amandine Skrevet 9. november 2010 #7 Skrevet 9. november 2010 Bare jeg som synes det er litt morsomt at du kaller deg stueren? hi hi
prekæs Skrevet 9. november 2010 #8 Skrevet 9. november 2010 Har faktisk noe sympati for hi her. Har hatt en katt som var fullstendig umulig å få stueren. Gjorde konsekvent i fra seg innendørs og aldri i kasse, men på heldekningstepper. Og da snakket vi begge deler. Virkelig en hyggelig oppgave å vaske dritt av tepper daglig og gå rundt og bli bløt på beina med jevne mellomrom. Særlig flytende avføring satt jeg stor pris på å vaske opp. I og med at du får slike reaksjoner, regner jeg med at opptil flere er villig til å ta over denne katta, så her bør jo omplassering være en smal sak.
Prinsesse Gidderikke! Skrevet 9. november 2010 #9 Skrevet 9. november 2010 Når det gjelder tissinga inne så lurer jeg på om pusen din er kastrert? Kan være athan vil markere seg hvis han ikke er kastrert. Eventuelt har du sjekket den for urinveisinfeksjon? Ofte at de begynner å tisse inne hvis de har UVI Jeg synes uansett at du skal prøve å få katten omplassert istedet for å avlive han hvis du ikke vil ha han.
Anonym' Skrevet 9. november 2010 #10 Skrevet 9. november 2010 Vet ikke hvor gammel babyen/barnet ditt er - men for meg høres det ut som om hannkatten din markerer revir og markerer sin plass på rangstigen i "flokken" sin - altså familien din. Katten prøver alt den kan å beholde sin plass på rangstigen, altså OVER det nye familiemedlemmet. Dere må lære den at den faktisk nå er degradert, og at babyen er over katten. Dette er normal dyreatferd, og hjelp kan fås. Anbefaler deg å ta kontakt med veterinær som har smådyr som spesialitet. Der vil du kunne få råd om hvordan du skal takle dette, evt. henvisning til hvor du kan få hjelp til å endre atferden til "Pus", evt. til omplassering dersom oppgaven blir umulig å gjennomføre. Lykke til!
Anonym' Skrevet 9. november 2010 #11 Skrevet 9. november 2010 Meg igjen.. Bla ned til det femte innlegget på denne linken, om stress hos katter. Sikkert nyttig for deg http://www.hestene.no/forum/showthread.php?64533-Kastrert-hannkatt-som-plutselig-har-begynnt-og-gj%F8re-ifra-seg-inne....
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 9. november 2010 #12 Skrevet 9. november 2010 Du kan ta spruteflaska du bruker når du stryker klær, og sprute på pusen når den ligger i vogna. Trenger ikke å gjøre mer enn det, da blir det fort slutt ja. Still babycallen på mest sensitiv, slik at du hører det om pusen prøver seg oppi vogna. Avlive pus er litt kjipt, men kattepiss er også kjipt.. Er han kastrert? Det kan hjelpe på lukten av tisset, men adferden vil jo ikke bli borte. Kattedoen var lurt uansett. Kjøp Catnip spray og lag en god og delikat seng til pus der du sprayer med catnip av og til. Da foretrekker pusen den fremfor barnevognen. Og sett barnevognen slik at pus ikke kan legge seg i den (på et eget rom) eller med plast over når ungen ikke ligger oppi. Dette greier du! Du har større hjerne enn katten og kan pønske ut noe lurt. Banna bein Lykke til!
Mor Løvehjerte Skrevet 11. november 2010 #13 Skrevet 11. november 2010 Og så fins det egne kattenett man kan tre over vogna, som er mer solide enn myggnettinga. Husker jeg har sett det på nett, så du må bare lete.
Galskapens overhode Skrevet 11. november 2010 #14 Skrevet 11. november 2010 skjønner frustrasjonen din.. her i huset er katten MYE på jakt og drar med seg lopper som han legger igjen OVERALT.. Ja, han sprayes med loppemiddel, men noe klarer han å dra med seg uansett.. Nå er sprinkelsenga til nr 3 satt opp og han trodde selvsagt den var satt opp til ham.. JEG er lei av pusen vår fordi den alltid maser på meg.. Kan kose litt med de tre andre i husstanden, men han maser KUN på meg.. gjerne på natta.. LIKER IKKE at vi har katt i hus (voksen kastrert hatt den 1 år nå) Men jeg tvinger meg selv til å like ham, godta at han er her.. For de andre elsker ham jo.. SÅ da får jeg bare fortsette å oppdra.. Og som noen skrev her så finnes det egne kattenett.. dette skal vi ha.
Tante Bassa Skrevet 14. november 2010 #15 Skrevet 14. november 2010 Selvfølgelig får du mye pes når du vurderer å avlive et dyr! Og det forventer jeg å få, nå som jeg skal fortelle at jeg har gjort det du tenker å gjøre... Vi hadde en katt som tisset inne, og da helst i alle tingene til babyen. I bilstolen, i vogna, i vuggen osv. Dette varte i nesten et år, og da den begynte å bæsje i tillegg, da tok vi den til dyrlegen og fikk den avlivet. Det var ikke mye festlig når 1-åringen dro opp leker fra lekekassa som var fulle av tiss og bæsj. Regner med at katten var sjalu på babyen, men det var ikke mye vi fikk gjort med det. Babyen trengte stell og omsorg. Og dyrlegen var faktisk enig med oss, at slik kunne vi ikke ha det. (katten hadde innedo hele tiden)
skorpionfruen Skrevet 14. november 2010 #16 Skrevet 14. november 2010 Ærlig talt folkens, kan jo ikke sammenligne det å avlive/ gi bort en katt som går en på nervene med at man kommer til å gjøre det samme med ungen. Jeg hadde ikke orket en katt som markerte overalt inne og jeg tror at dere andre hadde blitt relativt lei på sikt om dere hadde stått i samme problemet. *stueren* se bort fra de idiotiske svarene og følg magefølelsen din du. Kansje se om det er noen som vil overta pusen?
<3 duracellkanin <3 Skrevet 14. november 2010 #17 Skrevet 14. november 2010 jeg har den samme bekymringen! jeg har ikke termin før 4 februar.. og har en kattunge på snart 5 måneder.. jeg har bestemt meg for å kastrere han rett over nyttår.. tror det kan være en fordel med tanke på at han er litt urolig til tider, og når de blir kastrert blir de jo ofte litt roligere. det er jo selvfølgelig en hel haug med andre grunner til at jeg vil kastrere han også da. det er jo anbefalt også han er heldigvis HELT stueren! gudsjelov! han var det når jeg fikk han. han har aldri tissa noe annet sted enn i doen sin. men han er innekatt da. har han ikke ute i det heletatt med mindre han går i bånd. sånn sett så blir det jo ikke like mye "lopper" osv som han drar med seg inn.. men jeg er jo bekymra for hvordan det blir når lillegutt kommer.. jeg blir jo alenemor også.. og det hadde jo vært greit om jeg kunne stå på kjøkkenet å lage mat mens ungen sover i vugga.. blir liksom litt slitsomt å skulle holde katten unna ungen hele tiden.. men må bare gi det et forsøk
tante grusom master of law Skrevet 14. november 2010 #18 Skrevet 14. november 2010 Jeg tror selvsagt ikke at HI kommer til å gjøre det samme med ungen. Men jeg mener at det er en alt for enkel løsning å avlive katten fordi den tisser inne. Det er ikke et stygt møbel hun har gått lei av, som kan kastes, men et liv som hun selv har valgt å ha hjemme. Min mening er at skaffer man seg et dyr får man også ta alle konsekvensene av det. Hun har jo ikke engang prøvd å oppdra katten på en ordentlig måte, eller hatt en kattedo inne. Jeg synes det er helt latterlig å ty til avlivning så snart katten ikke samarbeider. Forøvrig synes jeg ikke man skal skaffe seg dyr før man har tenkt over ansvaret nøye nok.
mT3 Skrevet 14. november 2010 #19 Skrevet 14. november 2010 har kun hatt utekatter, men så snart de har hoppet opp på vogna blir de løfta opp etter nakkeskinnet(som kattemor ville gjort) og plasert på bakken.De har som regel oppfattet kjapt at de ikke får ligge der(men da kan de så klart ikke få ligge der når vogna er tom heller)
Trultemor73 Skrevet 17. november 2010 #20 Skrevet 17. november 2010 Skjønner deg virkelig godt jeg. Har faktisk vært inn på tanken på å avlive pusen vår selv. Vi har en katt på 14 år som gulper hele tiden på teppene i huset. Den er ikke glad i barn og klorer stort sett alle som kommer innom. Jeg forteller at de ikke skal klappe pus, siden den klorer, men den klorer jo bare de går litt for nær. Den bæsjer på teppene om vi er borte f.eks en helg. Jenten mine på 4 og 8 år er rett og slett redd for pusen i huset. Da jeg flyttet sammen med mannen min for 12 år siden, så måtte også katten hans få lov til å være med. Men maken til sær katt, må du nok lete lenge etter. Han har klort lillegutt på 7 mdn to ganger alt. Katten vår nekter å gå om vinteren, så det er ikke bare å kaste den ut heller når vi får besøk. Da klorer den bare på døra og er helt desperat etter å komme inn. Men ikke gøy når alle og da mener jeg alle vennene til jentene mine er redd for pusen. De fleste voksen som kommer på besøk, kommenterer de skumle øynene til pus. Men katten klorer kun voksne om de prøver å klappe henne. Ikke ellers. Og jeg sier alltid ifra når vi får besøk, at DE IKKE MÅ FINNE PÅ Å KLAPPE PUSEN. Men pusen kommer nok til å være her til den dør naturlig. Den er jo så gammel nå alikevel.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 19. november 2010 #21 Skrevet 19. november 2010 Joda man skal være snill med dyr, men når dyr blir urenslige etc. da ryker de. Adferdsterapi på katter meg i øret. Å ta dyret med til dyrlegen er humant for alle parter. Det betyr vel ikke at man har tenkt å avlive ungene sine fordi om de blir vanskelige? En del av dere argumenterer helt på "stakkars kua" nivå. En sak har alltid to sider. Hvor bra liv har en katt som stadig blir straffet for å ligge i barnevong, seng, pisse på gulvet etc?
rødt&blått Skrevet 19. november 2010 Forfatter #22 Skrevet 19. november 2010 Takk for de konstruktive svarene damer, de setter jeg pris på! -og JO jeg skjønner at det kommer pepper når det er snakk om avlivning, det er godt og det var litt av grunnen til at jeg skrev her inne. Tenkte jeg ville få mange gode grunner til IKKE å avlive når ordet først ble nevnt, men hadde ikke trodd det skulle komme slike bemerkninger som de første svarene hadde! Det skal også sies at innlegget ble opprettet i affekt etter å ha jagd bort pus fra vogna med prinsen oppi! Jeg vil jo ikke avlive pus! Hvem VIL avlive husdyret sitt da? -Da hadde jeg jo ikke tatt meg bryet med å prøve innsanking av gode tips og grunner til ikke å gjøre det her inne! Han tisser inne først når det blir kaldt ute(vinteren) og derfor vet han jo også at denslags skal gjøres utendørs! -nå har han fått kattedo og bruker denne. Avføringen sparer han heldigvis til utendørs fornøyelser! Derfor faller også teorien bort når det gjelder stress eller markering... Han ble kastrert før han fyllte året. Og han prøver seg på barnevogna kun når minsten skal sove oppi der -sikkert fordi det da er godt og varmt der. Har fått til å få pus inn når minsten skal ut å sove, så sånn går no dagan...! Har sett på kattenett, men det går ikke over hele vogna med sportsvogndelen. Blir glipper på siden som pus lett kan smette seg inn i, så det blir en falsk trygghet i mitt tilfelle. Jeg har vært i kontakt med en veterinær som ikke hadde annet å anbefale meg enn å se om kattedoen funket. Det gjør den jo, så tisseproblemet er jo i sjakk. Kjipt å ha en utekatt som må inn på do, men sålenge det fortsetter med å bli et "vinterproblem", så er den delen grei. Kjipere at han går oppi vogna for å si det sånn.. Avslutter her, ser dette ble litt i lengste laget!
Gjest Skrevet 19. november 2010 #23 Skrevet 19. november 2010 Vi har ei hokatt som også tisser inne når det er kaldt/snø ute. I doen sin da, som hun har hatt siden vi fikk henne, selvom hun er utekatt. trodde det var normalt jeg? Når katten deres hopper oppi vogna til barnet, løft den bort etter nakkeskinnet og sprut vann på den. etter noen ganger lærer den at den ikke har lov til dette.. Håper han blir flink, og at dere slipper å avlive pusen...
Gjest Skrevet 20. november 2010 #24 Skrevet 20. november 2010 Hva med å få tak i en liten hule til katten, fylt med deilig varmt ullteppe eller noe? Katter er jo ikke spes glad i minusgrader og ikke er de egentlig laget for det heller, så det er forståelig at de søker til varmen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå