Feit no more Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Gutten min begynner å nærme seg 3 mnd nå. Han er en svært lang gutt med tilhørende høy vekt (ikke overvektig, men høy pga lengden). Han er av den kruttsterke, kompakte typen og ganske så aktiv. Junior har fått morsmelkerstatning fra fødselen av, og nå finnes det ikke flasker å oppdrive som rommer alt han trenger på ett måltid... Vel. Litt overdrevet det, da. Men du store min for noen enorme mengder mat han klarer å tylle i seg. Han blir fort sulten igjen også, noe som bekymrer meg litt samt at det skalper urolige netter og tiiiidlige morgener... Hvorfor skal jeg ikke begynne med risgrøt?
Gjest Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Når gutten din nærmer seg 4 mnd så kan du kutte ut 1 måltid å gi grøt istedet. De skal ikke ha over 1L væske i døgnet ble jeg fortalt. Men ser det ikke er alle som har fått samme beskjed om det. Det finnes vel ikke andre grunner en at det KAN føre til glutenallergi så det er lurt å begynne med en glutenfri grøt først. I Sverige er det normalt å begynne med grøt fra 3 mnd alder. Og det var og vanlig når jeg var liten å gi grøt da.
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 Jeg har fått beskjed av HS, JM og på sykehuset at hvis man kun gir MME og ungen ikke virker mett-er det bare å prøve seg frem med grøt Det har i allefall jeg tenkt til!
Hanna30 Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Fordi nyrene ikke er ferdig utviklet, og grøt er hardere å fordøye enn mme (det gjør ingenting om man gir over en liter mme i døgnet, dette er visst noe som henger igjen fra tidligere, da de hadde mer protein i melka). I tillegg kan det være hardt for tarmene som heller ikke er ferdig utvikla, de kan visstnok få senskader med mage/tarm om man begynner for tidlig. Men hvor ofte sånt skjer, og om det er overdrevet vet jeg ikke;) Den viktigste grunnen er at mme er tilpasset akkurat det babyen trenger når den er så liten. Om man begynner å gi grøt så vil næringssammensetningen bli annerledes, noe som ikke er bra for utviklingen. (Har beskjeftiget meg mye med temaet, da min drakk mye over 1 liter mme i døgnet, og jeg vurderte å begynne med velling tidlig. Fikk steng beskjed fra ernæringseksperter i Hipp (skrev til både den norske og tyske produsenten, som begge svarte det samme), og ernæringsfysiolog: Ikke begynn med grøt før fire måneder, men gi så mye mme babyen vil ha, også om den drikker over en liter!
Hanna30 Skrevet 8. november 2010 #5 Skrevet 8. november 2010 I tillegg spurte jeg helsesøster som også mente jeg måtte vente til fire måneder. Men føler ikke at alle helsesøstre er så oppdaterte på det med mme, så det hun sier veier ikke så tungt. Men at ernæringsfysiolog som har greie på temaet mener det veier tungt for min del iallefall:) Uansett, i dette tilfellet var alle enige da:)
Hanna30 Skrevet 8. november 2010 #7 Skrevet 8. november 2010 Nei, det gikk visst ikke, siden du ikke kan motta PM:)
Feit no more Skrevet 8. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 8. november 2010 Takk for raske svar!! :-) Ikke så lett å vite hva en skal gjøre når man får ulike svar alt etter hvem man spør. Enig med deg Hanna30 at svar fra en ernæringsfysiolog bør veie tungt. Jevnt over har helsesøstrene rundomkring skremmende lite greie på temaet morsmelkerstatning... Skal på 3mnd- kontroll snart, skal høre hva min helsesøster sier om temaet da. Sender en epost med spørsmålet noen dager i forveien så hun får tid til å sjekke grundig hvis hun gidder. I mellomtiden får jeg vel bare fortsette å tylle i Mr Aldrimett og Nekteråsove så mye melk han hæler... :-) Kan jeg ikke ta imot PM? Hmmmmm. Skal sjekke det ut!
Feit no more Skrevet 8. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 8. november 2010 Da er det i orden tror jeg :-)
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 8. november 2010 #10 Skrevet 8. november 2010 Jeg startet med grøt da gutten min var 3 mnd. De gjør dette i sverige og det er nå oppe for diskusjon om de skal anbefale dette i norge også. Så det er ikke farlig. jeg mener det er greit å følge sin egen magefølelse litt,og ikke stole på alt man hører rundt om kring. Om gutten din ikke er mett og fornøyd ville jeg prøvd å gi litt grøt. Forsiktig for å se om magen tåler det. Hvis det går bra kan du fortsette å prøve. Barnelegen på sykehuset syns det var fint at gutten min fikk grøt siden han aldri var mett. Han mente heller det enn så mye mme. Bedre med grøt enn mme fikk jeg beskjed om:) Good Luck!
Feit no more Skrevet 8. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 8. november 2010 Takk for svar! Utrolig at helsepersonell svarer så ulikt! Men angående det med magefølelsen så gjorde jeg det med forrigemann. begynte to uker før vi egentlig skulle. Det gikk kjempefint det. Men denne gangen vil jeg undersøke litt mer før jeg bestemmer meg.
Hanna30 Skrevet 8. november 2010 #12 Skrevet 8. november 2010 Ja.. Tror rett og slett det er forsket for lite på jeg.. Og så sier de fleste 4 måneder for å være på den sikre siden! Har jo egentlig aldri hørt om at noen har tatt skade av å få grøt tidligere enn 4 måneder. Men jeg fulgte rådene jeg fikk for sikkerhets skyld. Eller nesten da, begynte noen få dager før han var 4 måneder:)
Makkapakka Skrevet 8. november 2010 #13 Skrevet 8. november 2010 Jeg begynte så vidt med grøt ved 3 mnd alder. Jenta vår ble jo aldri mett. Jeg sa det på helsestasjonen og de sa det var ok. Måtte bare se ann ungen selvfølgelig. Kun noen små skjer de første gangene. Som flere skriver, i Sverige gir de vel grøt fra ca 3 mnd og nyere forskning sier at det kanskje ikke er så "farlig" å begynne med grøt når barna er 3 mnd. .... Gjør det du føler er riktig for barnet ditt, vi er voksne mennesker som tar bevisste valg!
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 8. november 2010 #14 Skrevet 8. november 2010 Jeg begynte med gråt da gutten min akkurat var 3 mnd, Han er delvis mme barn. Fikk beskjed på hs om at detter var helt ok. Han er en uke fra 4 mnd og er nesten oppe i full porsjon. Bare husk å blande med litt sviskemos oppi grøten og gi litt av det utenom måltid også. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå