Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille på 4,5 mnd er mye plaget med tett nese. Vi sprayer med Otribaby og bruker nesesuger slik at vi får åpnet igjen. I det siste har vi måttet gjøre det minimum 2-3 ganger daglig. Han har ingen andre symptomer på forkjølelse.

Er det flere som har små med tette neser? Helsesøster sa sist vi var der at det ikke var noe å bry seg om, men nå har jeg begynt å tenke på allergi. Vi har katt, hverken jeg eller mannen min har noen form for allergi så jeg kjenner ikke symptomene heller. Han er aldri rød eller rennende i øynene.

Burde jeg sjekke det hos lege, eller er det så vanlig med tett nese som helsesøster sier at det ikke er noe å bry seg om?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lille på 2 mnd har hatt veldig tett nese den siste uka. Jeg tror det er ganske vanlig, men synes det er litt ekkelt. Spesielt på natta. Ligger og hører på at ho sliter sånn for å puste...

Om det er allergi, så tror jeg ikke det stopper ved tett nese. Jeg har allergi selv, da er nesa tett OG renner samtidig :) Røde, kløende øyne osv... Men det finnes sikkert flere grader av allergi også.

Hva slags nesesuger bruker du? Jeg har en sånn rund sak som man klemmer på og skaper vakuum, men får det liksom ikke helt til.

Skrevet

Jeg spurte legen min angående dette. Men når babyer er 3-4 måneder er det for tidlig å få allergi. Det kommer gjerne litt senere. Og når en er allergisk mot katt er det sjeldent at en kun reagerer med snørrete nese. Alle jeg vet om med en form for dyreallergi de reagerer med kløende øyne i tillegg. For ikke å snakke om nysing.

Gullklumpen din er sikkert bare litt forkjølet.

Skrevet

Jada her har vi også hatt tett nese både tidligere og en periode på over en uke nå. Hun var forrige helg så tett og begynte med stygg hoste så vi reiste en tur på barnelegevakta. Der fikk vi råd om å bruke en liten sprøyte og ta saltvann i denne, 0,5 - 1ml og sprøyte opp i nesa for å skylle godt. Dette hjalp virkelig! Veldig ekkelt når det holder på for det er jo en god del vann, men spruten sto ut igjen og nesa åpnet seg skikkelig. Vi fikk sprøyta og saltvann med oss derfra men fikk beskjed om at vi også kan kjøpe det på apoteket, så burde ikke være vanskelig å få tak i. Synes det er værst med nettene, fælt å høre hun surkle når hun puster :(

Skrevet

sønnen min hadde alltid tett nese fra han var noen få mnd, til han var rett rundt 4 år...hele tiden tett, eller rennnende...han fikk en diagnose med et rart navn eg ikke husker i farten, men betydde iallefall at han var konisk tett i nesen/forkjølet...

han var snåttete og tett hver dag, tilogmed på sommeren,...

det som hjalp her var å heve senga ved hodeenden...la noen bøker under bena på senga, da pustet han lettere på natten...ellers gikk det masse i saltvann og nesesuger.morsmelk i nesen hjalp veldig godt også=)

Skrevet

Jenta vår på 5 mnd er også potte tett. Hun er forkjølet med hoste.

Bruker nesesug 2-3 gg per dag, og saltvann flere gg per dag. Har også brukt nesespray 1-2 gg i døgnet når hun er supertett og ikke klarer å spise. Det blir hyl og skrik bare jeg nærmer meg nesa, så jeg gruer meg til hver gang :-(

Vi har også lagt henne på en myk pute under hodet/rygg, da det ikke har hjulpet å heve sengeenden (og det hjelper). Dette er sikkert ikke optimalt, men det er jo i en begrenset periode dette,

Tror ikke du trenger å tenke på allergi, det er vanlig at de små er tette. Det er imidlertid litt forskjell på tett. Snuppa var litt tett i starten, men nå med denne forkjølelsen, har det nådd nye høyder. Hvis det er veldig plagsomt og langvarig kan du få en øre-nese-hals lege til å sjekke opp - kanskje er det en polypp eller noe som fører til økt snørrproduksjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...