Gå til innhold

Har en gutt på 14 mnd som er MEGET opptatt av mat. Hva skal jeg gjøre? (samme som anonym, men får ingen svar)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, min sønn på 14 mnd er sykt opptatt av mat. I går var vi på besøk, der ble det satt frem kaker og diverse. Han fikk en muffins, den var borte før noen andre - voksen som barn - hadde tatt en bit av sin. Så var det igang - han klikka i vinkel. Jeg var bestemt og sa nei ikke mer nå. Den lille magen hans er ikke vant til så mye sukker, og av erfaring har han selvfølgelig blitt dårlig i magen og spydd når det har blitt litt mye. Hva skal jeg gjøre - jeg blir jo så stressa når han er sånn. Føler meg til tider mislykket, og det er ingen god følelse.

Han er sånn ellers også, brødmat - middag. Finnes på ingen måte tålmodig. Hjelp meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om mine råd hjelper, men jeg tror kanskje jeg ville ha prøvd å ta med frukt og andre litt sunnere ting når dere er på besøk, og si at det er det han får. Altså ikke la ham få så mye kaker og sånn. Selv har vi ventet med å la gutten vår i det hele tatt smake på søtsaker, med det resultatet at selv om han er VELDIG glad i mat så klager han ikke om han ikke får kaker, for han vet ikke hva han går glipp av.

Vi hadde tidligere et problem med at han bare ville ha det vi spiste, altså fra vår tallerken, selv om vi hadde det samme som ham. Han klikket fullstendig om han ikke fikk spise fra vår tallerken, og hvert måltid var et forferdelig leven. Etter råd fra helsesøster begynte vi å bli superkonsekvente på at han bare skulle spise det som var på hans tallerken UANSETT, og forklarte at det er hans mat, og det gikk seg til overraskende fort. Dere kan jo gjøre noe liknende (eller fortsette med det om dere allerede gjør det), ved å si f.eks. at han bare får en, og aldri gi etter når han lager leven for å få mer. Han vil etter hvert forstå at når dere sier det så mener dere det, og at det ikke er noe vits i å mase. Så lenge han er mett på sunn mat så har han ikke noen grunn til å lage oppstyr annet enn at han vet at det fungerer :)

Håper dette kan hjelpe bittelitt :)

Skrevet

min er og veldig glad i mat, så jeg tar alltid med rugkjeks når vi skal bort så får han det istedet for alt sukkerholdig godis og for han er det namnam

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...