Gå til innhold

glukosebelastning, noen som har tatt det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tok det i siste trimester en gang med forrigemann. Ikke spesielt hyggelig! For det første var gugga jeg måtte drikke rimelig kvalmende, og jeg takler dårlig å ikke få frokosten min, så humøret var nok rimelig dårlig i utgangspunktet. For det andre ble jeg skikkelig uvel etterpå. Svimmel, kvalm og skjelven. Måtte legge meg ned på gulvet en stund for jeg greide ikke sitte oppe:-S

Men etter to timer var jeg like fin, tok en ny prøve og hadde taklet glukosen kjempebra!

Ja har tatt det jeg også nå, er i uke 21, men jordmor sa at jeg egentlig skulle ha tatt det i uke 27 siden det var retningslinjene? Skjønner ikke hvorfor legen sa jeg måtte drikke det skvipet nå da.. Kroppen taklet glukosen bra her også, ble veldig glad.

Men er det forskjell på å ta det i uke 21 og 27 ? Skjønte ikke det der helt.. for jeg skal IKKE drikke det der igjen med mindre jeg ABSOLUTT må :) Ble kvalm og svimmel:P

Annonse

Har gjort det flere ganger fordi jeg har vært overvektig i forkant av svangerskapet. Oppdaget svangerskapsdiabetes med nr to, men siden de så det så tidlig så slapp jeg å begynne med insulin og bare regulerte med kostholdet. Det er en halvliter med sukkervann du skal drikke. Den gangen jeg fikk sitron i så gikk det mye bedre enn de andre gangene. Jeg syntes det var lettes å styrtdrikke uten å smake :)

Lykke til!

Jeg tok det i uke 22 med første mann. Ble kjempe kvalm og holdt på å kaste opp flere ganger og var skikkelig dårlig.

Viste seg at jeg hadde svangerskapsforgiftning :-s

Legen vil at jeg skal ta det igjen i slutten av mnd men jeg vil ikke, har forklart han hvordan det var sist men pga det er fare for prematur fødsel igjen så må jeg likevel og jeg har hypermesis i tillegg så gleder meg ikke :-s

Men må man så må man .....

Fikk beskjed hos jordmor at jeg er i risikosonen for å utvikle sv.diabetes, at det var kommet nye retningslinjer der alle med noe overvekt, de som har BMI over 30 skal ta glukosebelasningstest. Denne skulle tas to ganger i løpet av svangerskapet, i uke 28 og rundt uke 36/38.

Men disse retningslinjene er vist gangske nye, de hadde ikke hørt om det på legekontoret.. Smakte ikke så godt, men gikk ned... husk lesestoff, pc , strikketøy e.l, det er to timer å vente etter at man har fått drikken til nye blodprøver skal tas igjen..

I tillegg er det jo noen som må ta denne testen pga andre ting, feks at det er funnet sukker i urinen, tidligere s.diabetes osv, tror den da tas uavhengig hvor langt man er kommet i svangerskapet..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...