lykkeligmams<3 Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10010583 dette stemmer så sinssssykt hos meg, Jeg fikk bedskjed om og spise paracett mot mine smerter i svangerskapet og ikk ibux. hadde mange komplikasjoner så ble vel noen igjen tiden da... men min må gjennom en kosmetologisk snitt på tissemannen!!! dette innlegget visste jeg ikk før nå, og skulle mer enn gjerne visst det for ni mnd siden;( fødte for 15.dager siden og en gutt med litt misdannelser og jeg angrer;(
knekkebrød Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Min lege har advart meg mot alt av medisin i svgsk. Synd de ikke er enige. Vi er jo overforsiktige med feks. parmesan og salami og så knasker vi medisin. Hm. Litt spes holdning kjenner jeg. Synd med poden din men håper det blir bra etter operasjon!!
Smurfeline87 Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 Kjenner jeg blir så irritert når jeg ser sånn i og med at min lege ikke følger med på ny forskning overhodet virker det som. Gang på gang, gjerne flere ganger i løpet av samme time gir hun meg tips om bare å ta paracet fordi det er ufarlig for gravide. Uansett hvor jeg sier jeg har vondt eller hvilket ubehag jeg har (har bl) så får jeg til svar: "Ja, men du må jo bare spise paracet...." Usj, sier hun det neste gang og skal jeg jaggu si i fra.
Lillemy89 Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 kjenner jeg blir veldig irritert av dette. for noen uker siden, så var jeg ganske dårlig og dro til legen. fikk en reserve lege fordi min var på ferie. og da sa han at jeg kunne ta et par paracet om dagen, for å få bort litt smerte. litt nervøs som jeg er, så spurte jeg han gang på gang om dette kunne skade noe. og fikk bare til svar det var helt greit. men det hjalp ikke noe mot smerten. så da dro jeg til legevakten et par dager senere da fikk jeg bare til svar av legen å spise paracet ( seks tabletter om dagen ). det var hennes råd for å bli bra igjen. (selv om jeg hadde sagt det ikke hadde virket de siste dagene ) og hun sa det var helt greit. ikke noe farlig. glad jeg ikke hørte på hun. å lå heller med smertene selv. istede for å skade lillemann..
lykkeligmams<3 Skrevet 8. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. november 2010 akkurat de rådene jeg fikk, og fulgte. de sier liksom at det er det beste og ikk gir skade. merkelig at de da forsker og finner store skader!! ble veldig irritert selv, men mest på meg selv fordi jg betrodde meg så veldig til disse allmen-legene. Det er jo sikkert ikk farlig med en i ny og ne. men meg som hadde kraftig bekkenløsning sa de at ta ett par stykk om dagen så hjelper det. ja se hva jg sitter igjen med det for. ingenting farlig og sønnen min er frisk. men hvem vil vel ha den nyfødte herligheten under bedøvlse og slikt, stakkars liten;)
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 8. november 2010 #6 Skrevet 8. november 2010 Leste det akkurat selv, det er ganske skremmende hvordan de går ut og anbefaler paracet når det dukker opp sånn forskning. Samme med artikkelen om at det kan føre til astma! Det føler jeg leger burde holde seg oppdatert på og vite før det havner i avisene. Trist å lese om din lille gutt, håper legen din får høre om dette. Ikke noe moro at han må gjennom et kosmetologisk snitt, men håper det ordner seg for han!
Mammat3små Skrevet 8. november 2010 #7 Skrevet 8. november 2010 nå heter det jo det at man skal være forsiktig med det meste av medikamenter i svangerskapet, uansett om det står på pakken at det skal være trykt.. en paracet nå og da tviler jeg på at skader, men for de som har smerter og er nøtt til å bruke medisinen over lengre tid blir det kansje litt annerledes for.. jeg var hos legen for 3-4 uker siden (var da rundt 33 uker på vei) å fikk resept på paralgin forte (som består av paracetamol bl.a.) å kunne ta dette opp til 3 ganger daglig mot migrene.. men selv om jeg er i slutten av svangerskapet, så valgte jeg å heller slite med migrena.. har tatt maks 3 tabeletter til sammen...
Puppemamma Skrevet 8. november 2010 #8 Skrevet 8. november 2010 leste nettopp denne artikkelen selv og lagde ny tråd.... blir irritert og frustrert over feilinformasjon jeg har fått fra både jordmor og lege!! jada - det er heeeelt greit og IKKE farlig å ta paracet hver natt for å få sove - det er bedre at du får sove enn at du blir helt ødelagt av for lite søvn i graviditeten. drittfolk!
lillevill10 Skrevet 8. november 2010 #9 Skrevet 8. november 2010 Som vanlig er det en nokså ullen sitering av virkeligheten i VG. Jeg har lest studien og den viser en meget moderat øket forekomst av ikke-descenderte testikler i gruppen som har tatt paracetamol. Det betyr altså at testiklene ikke har kommet helt ned i pungen ved fødsel. Hos mange vil disse komme ned av seg selv på et senere tidspunkt, men noen må opereres når de blir eldre. Og risiko-økningen er meget moderat. Studien viser ingen øket forekomst av andre misdannelser i paracetamol-gruppen. Jeg venter en gutt, og har tatt paracetamol da jeg hadde halsbetennelse i svangerskapet. Tar dette veldig med ro. Tror imidlertid det alltid er lurt å være føre var og gjøre "alt med måte", da det er mye man ikke vet ennå i legevitenskapen heller.
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 8. november 2010 #10 Skrevet 8. november 2010 "- Mødre som tok smertestillende medisin med paracetamol, hadde 30 prosent høyere risiko for å få barn med misdannelser, sier Søndergaard Jensen til Politiken." Står det i aftenposten. Synes det er en signifikant økning i risiko. Og videre: "Undersøkelsen konstaterer at det kan påvises skader selv ved inntak av bare en håndfull tabletter, fordelt over noen uker." Så grunn til opplysning er det iallefall, etter min mening.
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 8. november 2010 #11 Skrevet 8. november 2010 Glemte å legge ved link til artikkelen http://www.aftenposten.no/viten/article3894241.ece
lillevill10 Skrevet 8. november 2010 #12 Skrevet 8. november 2010 Jeg tror jeg kanskje ble litt misforstått nå; Jeg er helt enig i at det er grunn til opplysning, dette er viktige funn. Synes man uansett skal være måteholden med alle medisiner i svangerskapet, for det er mye vi ikke vet. Tror imidlertid det kun er en relativ risiko-økning på 30% og ikke absolutt risko-økning, og det utgjør en stor forskjell. VG får det til å høres verre ut enn det er da, og at det dreier seg om flere misdannelser hvilket det ikke gjør. Jeg hadde vondt av lykkeligmamma<3 som angret på paracetamol-bruk i svangerskap pga misdannelse hos babyen, for det hørtes ut som det dreide seg om noe helt annet enn hva som er funnet i studien.
Margarita -- Skrevet 8. november 2010 #13 Skrevet 8. november 2010 Det er ganske villedende å lese sånne artikler, og man må tenke litt nyansert over det. 30% høres veeeldig mye ut, men husk at det er 30% flere enn de som får misdannelser fra før av, og det er antagelif veeeldig få!! Det vil si at av over 3 guttebarn som får misdannelser, kan 1 av de få det pga paracetamol inntak. Selvfølgelig ikke bra, men det er virkelig ikke mange! Hvis mor har så vondt at hun trenger paracet eller smertestillende for å takle hverdagen/slappe av, burde hun kanskje ta det uansett. Jeg har mer tro på at smerter kan føre til unødig stress hos hos mor og barn, som igjen kan ha større skadevirkninger enn misdannelser på penis. Har blandt annet lest en undersøkelse som viste at smerter hos mor kunne føre til abort og andre skader hos fosteret. Så dette er jo en vurderingssak, men trenger jeg virkelig en paracet, tar jeg en faktisk...
super_s Skrevet 8. november 2010 #14 Skrevet 8. november 2010 Hell i uhell fra min side. Får ikke lov til å knaske paracet uansett om jeg er gravid eller ikke. Må holde meg til ibux. Men har ikke knaska så mye som en liten smertestillende av noen slag gjennom hele svangerskapet. Og etter å ha lest detta er jeg jaggu glad for at jeg har holdt meg unna smertestillende og. Har heller brukt varmeflaske hvis det har vært "kroppslige" ting og heller gått å lagt meg om det har vært hodepine. Så lille gutten min i magen har ikke vært utsatt for noen medisinske ulumskheter
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 8. november 2010 #15 Skrevet 8. november 2010 Men hvis dette er nyere forskning og det tidligere ikke har blitt påvist at paracetamol har vært skadelig for fosteret, så kan man jo ikke plutselig skylde på lege og jordmødre og hva de har sagt. Dette er sikkert like nytt for dem, som for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå