bitthen Skrevet 8. november 2010 #1 Skrevet 8. november 2010 Min trives helt klart på ryggen, sutrer når jeg legger han på siden. Han ligger greit på magen en stund før det blir sutring. Han snur seg skjelden og ser "bakover" og viser liten interesse for å bevege seg fra ryggliggende. I mageliggende har han veldig lyst til å snu seg på rygg igjen, det samme når jeg legger han på siden. Er litt stresset mtp. dette, skulle han ikke begynne ha lyst til å bevege seg rundt nå eller? Han er 3mnd og 3 uker korrigert (født 4 uker for tidlig). Han skal følge utviklingen til en som er 3 mnd og 3 uker, i stedet for 4 mnd og 3 uker med andre ord. Vanskelig å huske på, jeg krever nok for mye, men kjenner jeg stesser litt. Hva gjør deres på ca 4 mnd?
Sweet Amber Skrevet 8. november 2010 #2 Skrevet 8. november 2010 Min på 4,5 mnd kan snu seg fra mage til rygg og gjøre situps:D Det er det. Det er overhodet ingenting å bekymre seg for. Det er ikke så vanlig å snu seg før rundt 5 måneder og ungen trenger ikke å ha vist noen interesse for å snu seg før han plutselig en dag flipper rundt og en skulle trodd han ikke hadde gjort annet:)
Hanna30 Skrevet 8. november 2010 #3 Skrevet 8. november 2010 Min er fire og en halv måned. Han drev og la seg på siden(prøvde å snu seg) for et par uker siden,men nå har han glemt hele greia igjen:) Han kan altså ikke snu seg rundt hverken den ene eller andre veien:) Ikke stress du. Ingen babyer er like. De sier på helsestasjonen at min er heeelt normal iallefall, om han ikke er den raskeste til alt! Det kommer når de er klar for det:D
Gjest JuniGull2010 Skrevet 8. november 2010 #4 Skrevet 8. november 2010 Gutten vår har snudd seg fra rygg til mage fra han var ca 3 mnd, men det er først nå han virkelig får det til. Når han var 3 mnd hang liksom den ene armen igjen, så han fikk det bare til noen ganger. Fra han var 4,5 mnd så har han blitt kjempeflink, nå snur han seg lett rundt som bare det og legger seg heller på magen enn på rygg. Men det er litt verre andre veien. Noen ganger får han det til, andre ganger sutrer han slik at jeg tilslutt må hjelpe han rundt... Han ble født til termin. Men ikke stress med dette. Husk at det varierer alltid litt. Mitt inntrykk er at unger utvikler seg veldig likt frem til de er 3 mnd og etter det så varierer det! Noen lærer "alt" på engang, mens andre tar seg god tid. Så lenge han veiver med armer og bein og ser ut til å trives, så går det seg nok til etterhvert! :-) Men legg deg ned på gulvet sammen med han, det elsker iallefall gutten min..
Hanna30 Skrevet 8. november 2010 #5 Skrevet 8. november 2010 Min tar også sit-ups forresten. MYE mer interessert i det enn å bevege seg til siden. Han vil OPP! Tar sit-ups hele dagen, og blir sint om han ikke får sitte opp.
Gjest Skrevet 8. november 2010 #6 Skrevet 8. november 2010 Min på 4,5 mnd trives godt på siden og snur seg gjerne fra rygg til side. Han snur seg foreløpig ikke fra rygg til mage. Hender han deiser over på ryggen fra magen, men det ser ikke ut som om det er noe han gjør med vilje. Han kan ligge ganske lenge på magen nå, men det er ikke mange uker siden han begynte med det, tidligere var det sutring etter ganske kort tid. Vi har kjøpt et speil på hjul hvor han kan se seg selv når han ligger på magen og det er skikkelig stas. Kan være verdt å prøve hvis du vil ha ham til å ligge lengre på magen ) Ikke bekymre deg, han er liten ennå og det er mange som ikke begynner å snu seg på en god stund ennå.
bitthen Skrevet 8. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. november 2010 Er mye på gulvet sammen med han - kanskje litt for mye, hehe Synes det er så gøy å leke med han, synge sangleker vi har lært på babysang osv. Håper det ikke ender med at han ikke kan leke alene. Har en liten madrass han kan ligge med overkroppen på når han ligger på magen. Han sndde seg fra mage til rygg ved 3,5 mnd alder faktisk. 3 ganger en dag og 2 ganger en annen. Men nå ser det ut til at han har glemt alt Det er det at han trves best på ryggen. Skulle ønske han likte bedre å ligge på magen - det er jo vel det som er gøy
Gjest JuniGull2010 Skrevet 8. november 2010 #8 Skrevet 8. november 2010 Jeg kan trøste deg med en ting! Hvis ungen ligger på ryggen er det lettere å stikke en tur på toalettet, ut å hente posten og slikt, for da har de jo det greit. Men nå som min har begynt å rulle over på magen, må jeg være mer på vakt, for hvis han ikke klarer å rulle tilbake og er sliten, så blir det skikkelige skrik i stua! Hehe... Og plutselig en dag så krabber de, så går de, løper og spurter!!! Huff... Vi får prøve å nye den lille tiden vi har dem på den lille lekematta si! :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. november 2010 #9 Skrevet 8. november 2010 haha, godt poeng JuniGull, jeg er helt enig med deg der altså- det er virkelig praktisk nå som de bare ligger der stille på matta si, det blir fort nok MYE mer action i heimen og mer å passe på (typ "kan aldri snu ryggen til uten at hele kjøkkenskuffen endevendes eller poden danser samba på toppen av stuebordet" hehe;) Jenta mi på 6 uker ruller seg faktisk over på siden allerede (liker seg ikke så godt på rygg), og kan ligge ganske lenge i mageleie. Hun ruller også fra mage til rygg, men dette er ikke bevisst rulling, det er rett og slett bare fordi hun mister balansen i mageleie og derfor tipper over på rygg igjen. Det er fra mageleie den videre motoriske utviklingen skjer, så det er gjerne fra rygg til mage de lærer seg først, og det er faktisk ikke alle som lærer seg å rulle (bevisst) fra mage til rygg i det hele tatt. Men nei- gutten din er ikke sent ute i det hele tatt! De fleste lærer seg ikke dette med rulling før de er nærmere 5-6 mnd gamle, så det er null stress enda=) Uansett er det ikke slik at alle kan være like tidlig ute med alt heller, og den beste "treningen" gutten din kan få, er at du fortsetter slik som nå, med å tilbringe masse tid sammen m ham på gulvet, både på mage og rygg, så skal du se at det kommer seg etterhvert=)
Canari Skrevet 8. november 2010 #10 Skrevet 8. november 2010 Min er som din HI, og dattera mi var 8,5 mnd før hun snudde seg noe særlig og 11 mnd før hun krabbet, alt vel! Det er et stort spenn i det helt normale, selv om jeg skulle ønske det løsnet litt snart :-)
Mjølkekua Skrevet 8. november 2010 #11 Skrevet 8. november 2010 Jenta vår snudde seg bevisst fra mage til rygg 8 uker gammel. Dette holdt hun på med i 1 uke før det var helt glemt... Nå er hun 5 mnd og har snudd seg fra rygg-mage i ca 1 uke. Det kom helt uten forvarsel... Hun prøver å åle seg, men får ikke det til ennå. Storebror snudde seg fra mage-rygg og rygg-mage rett før han fylte 5 mnd. Han krabbet da han var 6,5 mnd, og satte seg opp/reiste seg opp 6 mnd 20 dager. Postet et innlegg for noen dager siden da jeg var litt bekymret etter besøk på HS men ble beroliget av gode svar her inne.. Disse små gjør alt i sitt eget tempo - bare nyt hver dag!
junigutt2010venterjulibarn2011 Skrevet 8. november 2010 #12 Skrevet 8. november 2010 Min er 5 mnd og har kun snudd seg fra mage til rygg en gang....
junigutt2010venterjulibarn2011 Skrevet 8. november 2010 #13 Skrevet 8. november 2010 Min er 5 mnd og har kun snudd seg fra mage til rygg en gang....
trollemor86 Skrevet 8. november 2010 #14 Skrevet 8. november 2010 Min gutt er straks 4 mnd og begynte å snu seg fra rygg til mage nå i helga. Kom etter ett par dager der jeg hadde sett ham prøve på det! (Å tenkt at det helt sikkert tar litt tid før han greier det!!) Han er en av de yngste på barselgruppa si, å bortsett fra en gutt som nærmer seg 6 mnd, så er han den eneste som snur seg enda! Så du burde ikke bekymre deg nei =)
Makkapakka Skrevet 8. november 2010 #15 Skrevet 8. november 2010 Min jente er 4 mnd nå. Hun snur seg fra rygg til mage og legger seg på siden. Hun "tipper" også tilbake fra mage til rygg. IKKE stress mtp din baby. Vår eldstejente snudde seg fra rygg til mage når hun var ca 9-10 mnd (for første gang da altså!).
kamerate Skrevet 8. november 2010 #16 Skrevet 8. november 2010 ikke bekymre deg for mye, han kommer å snu seg når han for vil det. Mitt barn har begynt å snu seg på siden siden hun var 2mnd. var så sint at hun fikk ikke det til. Når hun ble 3mnd og 2 uker da greide hun, og siden da er hun ivrig å snu seg. Nå er hun 6,5 mnd. ligger sjeldent på ryggen. Noen barn likker mest på ryggen noen på magen, det varierer fra barn til barn. Du krever ikke for mey i begynnelse for at hun skal vare flinkere på magen, så hadde jeg stellebord på bada, har lagt henne på magen og snudd rett foran speile det motiveret henne å se fremover å være ivrig å løfte seg opp. Prøv med det om du har ikke prøvd.
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 8. november 2010 #17 Skrevet 8. november 2010 Jenta mi er 9,5mnd og kan enda ikke "rulle". og om hun ikke begynner å bevege seg mer til neste kontroll så blir det enda mer utredning på oss. så tror ikke du trenger å engste deg noe enda
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 8. november 2010 #18 Skrevet 8. november 2010 Min gutt snudde seg bevisst fra mage til rygg a 2mnd. Han rullet seg på siden så lenge jeg kan huske. Kommer nesten rundt fra rygg til mage. Mangler bittelitt. Tar situps når han ligger på rygg. Han er 3.5 mnd gammel. Han er en meeeget aktiv krabat som aldri kan ligge i ro. Eneste gangene han slapper av er når det går Ole Brum på Disney. (eller rolig og rolig fru blom) Armene og beina går som trommestikker da i vippestolen og har i tillegg munndiare hehe. Så være glad dere som har barn som trives med å ligge rolig på ryggen uten å måtte være aktiv heeeele tiden. Blir ganske så svett til tider!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå