Gå til innhold

Herregud jeg er så sliiiiiten...Noen flere som har babyer rundt ca 5 uker som er veldig urolig og gråter mye om kveldene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jenta mi blitt 5 uker gammel. For hver uke som går så blir kveldene bare værre syntes jeg. Jenta mi er rolig av seg på dagen og sover da godt og mye, men når kvelden kommer så skriker hun masse og i natt var hun våken i 2 timer etter mat før hun sovna igjen. Hun raper godt etter mat og har hatt bra med avføring nå, så kan ikke tenke meg det er magen. Eller det vet man jo ikke helt. Men dette er slitsomt. Hun roer seg kun når hun er inntil meg og må bære henne konstant på kveldene for å få henne rolig. Legger jeg henne ned, tar det ikke lang tid før hun skriker. (Akkurat som om hun ikke vil ligge alene. Får jo ikke gjort noe om kveldene nå. Og mange netter nå så våkner hun til etter mat om natta...Da er det vanskelig å få henne til å sove igjen. Men på dagtid så sovner hun fint. Merkelig. Og jeg som er alenemamma til 2 barn.

Er det noen som har noen gode råd eller erfaringer?? Husker de 2 første ukene så var hun veldig rolig av seg og på på barsel på sykehuset bare sov hun og skreik ikke noe.

Fortsetter under...

Skrevet

Største jenta mi var veldig urolig om kveldene de første 2 mnd, men hun sov godt om natta da.

Det er visst helt normalt at barna er urolige om kveldene, men slitsomt er det ja!

Årsakene til uroen kan jo være mageknip, behov for nærhet, smerter andre steder i kroppen.

En av babyene i barselgruppa mi var veldig urolig helt til han hadde vært hos Osteopat et par ganger, det viste seg at babyen hadde en låsning i nakken som plaget ham. Etter å ha løst opp i låsningen har babyen roet seg.

Kanskje verd et forsøk, hvis man har prøvd andre råd mot mageknip...

Skrevet

Jeg har flere av de samme problemene, men hun som over skriver, sover heldigvis min om natten. Kan nesten virke som babyen din tror det er natt når det er dag og omvendt..?

Vi har også hatt mye grining på kvelden og har vel konkludert med en mild form for kolikk. Noen kvelder har vi hylskriking i en times tid, eller noen ganger litt mer, og ingenting roer henne ned. Vanligvis får vi roet henne ned i 22'tiden, og da sover hun til ca 07.00, avbrutt med en ammepause. Sånn sett er vi heldige! Denne helgen var fantastisk både fredag og lørdag, men i går kveld fikk hun en skriketokt på kvelden igjen.

Men hun er generelt sett ganske urolig og veldig krevende. Skal ha oppmerksomhet hele tiden og ligger kun alene i 10 minutter om gangen. Og hvis hun sovner på en av oss, våkner hun som regel når vi legger henne ned. Veldig slitsomt og spesielt på dagen når jeg er alene med henne. Det eneste som har fungert er å gå på tur, da kan hun sove 3 timer i vognen (lar vognen stå ute når jeg kommer tilbake). Men ofte sliter hun med å sovne, uansett hvor trøtt hun er. Og da blir hun overtrøtt og det blir en ond sirkel.

Snuppa er nå 6 uker og det kan se ut som vi har hatt en break-through i helgen. Vi la henne i åtte'tiden både fredag og lørdag kveld. Det fungerte etter smokk inn og ut i en halvtimes tid. Sinnsykt deilig å endelig få litt av kvelden tilbake:-) I tillegg kjøpte vi en matte sånn at vi kan trille vognen inn, og det er tydelig at hun roer seg ned der. Har ligget i en times tid tilsammen i vognen inne, uten å sove, men har vært rolig. Og akkurat nå har hun faktisk sovnet i vognen- helt utrolig og nytt for oss!

Det skal sies at vi vet at hun sliter med luft i magen, men håper kanskje at det begynner og bli bedre. Skal også til en manuellterapaut på onsdag som kanskje kan hjelpe, både med magen og søvnproblemene som hun har.

Tror nok de ofte blir overtrøtte når det går for lang tid siden de har sovet. Da er det om å gjøre å gjøre alt som fungerer for å få de til å sovne. Elllers blir det bare verre jo lengre tid det går...

Dette er iallefall mine erfaringer!

Skrevet

Hei.

Dette er slitsomt for deg! Spesielt siden du er alene med jentene dine. Her i huset merker vi litt det samme som du beskriver. Prinsessa her er litt over 4 uker, og har blitt mer og mer urolig på kveldene. Jeg tror hun her plages litt med magen for tiden, men det er ikke uvanlig med uro på kvelden når de er så små.

Natt-måltidene er heller ikke noen dans på roser. Tar det mindre enn 2 timer å få henne til å sove igjen er jeg kjempefornøyd!

Har du prøvd å ha henne i en bæresele eller lignende på kvelden slik at du har armene fri til å gjøre andre ting? Jeg har av og til suksess med å legge tulla her i vogna og kjøre den rundt i leiligheten. Da får jeg også en hånd fri til å gjøre andre ting. En sikker vinner med alle våre 3 har vært å legge dem i vogna og kjøre den fram og tilbake over en dørstokk. Får ikke gjort så mye annet da heller, men det er litt lettere enn å bære hele tiden.

Tror den beste trøsten jeg kan tilby er at det vil endre seg når prinsessa blir litt eldre. Jeg trøster meg med at hver dag bringer oss en dag nærmere 3 mnd-alder. Det har vært en "magisk" alder på guttene våre, og vi satser på at det gjentar seg med denne også ;)

Til slutt et kanskje oppbrukt råd... :) Prøv å få sove så mye som mulig når lillemor sover på dagen :) Vet at det ikke er enkelt, for det er alltid tusen ting å ordne :) Lykke til!

Skrevet

Takk for deres erfaringer kjære dere:=)

Ja det er slitsomt når jeg er alene med 2 jenter. Eldstejenta mi er 9 år og hjelper til så godt hun kan, men hun blir veldig sliten om kveldene hun også når lillemor skriker så mye og lenge. Og om natta våkner hun også når hun skriker.

Dere som har samboere som kan avlaste dere om kveld og natt er heldige.

Jeg har tenkt på sånn bæresæle...Vurderer å kjøpe meg en sånn. Men jeg plages med vond rygg..Så jeg håper ikke det blir værre med det??? Kan det være en mild form for koloikk hun har kanskje?? Lillemor kan også sovne inntil meg og så fort jeg legger henne ned i senga si, så våkner hun. Til og med når jeg legger henne inntil meg i senga om natta så kan hun skrike en del før hun tilslutt sovner og jeg er helt utslitt.

Blir det ikke bedre etter en tid, så bør jeg vel kanskje oppsøke kiropraktor eller manuelterapaut.

Uff, jeg vil så gjerne kunne føle at jeg koser meg mer..Men når jeg blir helt oversliten, så blir alt et ork og slit:(

Jeg vet at det er mer vanlig at mange barn er mer urolig om kveldene. Men er så rart at hun er mer rolig om dagen og sover godt enn om kvelden og natta. (Om hun plages med noe).

Jeg bor i 2.etasje med en ganske lang og bratt trapp opp, så vogna kan jeg ikke ha her inne. Det er dumt.

Skrevet

Dette høres helt normalt ut, og kalles vel for typisk "kveldsuro". Vi har noe av det samme selv her hos oss, selv om hun ikke gråter så mye da, heldigvis. Men hun er som regel ganske så urolig på kvelden, skal ligge ved puppen hele tiden, og kan ofte sutre en del. Ligge alene er ikke noe stas, så det blir vanskelig å få gjort så mye annet på kveldstid- da er det bare pupping og raping og gulping og bleieskift som gjelder.

Jenta mi er også veldig rolig på dagen (sover mye, spiser godt), men ofte mer urolig på natten. Ikke spesielt sulten nødvendigvis, men kan likevel klinke til og være våken og presse og stønne i 1-2 timer, før hun til slutt sovner igjen. Synes det har gått litt bedre siste uken (hun er 7 uker), så kanskje vi er over den verste kneika nå!

Av råd har jeg bare dette; kjøp et bæresjal, hvis du ikke allerede har det!! Det er helt genialt, og roer babyen ned med en gang- samtidig som du får hendene fri til å gjøre andre ting. Jeg digger dette, fordi det ikke krever noe knyting, men bare tas på som en genser og strammes enkelt med to ringer;

http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=332

Annonse

Skrevet

Hvis hun skriker mye, ville jeg forresten ikke nølt med å ta henne en tur til en manuellterapeut- det er gratis og krever ingen henvisning, så kan ihvertfall ikke skade=)

Skrevet

Tusen takk for gode tips Lykkelig og gla.

Så på linken nå med bæresal. Men der var det mange og forskjellige typer. Er det noen du anbefaler??? Har ikke erfaring med sånt. Er det bra for ryggen? Sliter med vond rygg.

Er manuelterapaut virkelig gratis for babyer???

Skrevet

Close Baby Carrier heter det, jeg har det selv og eeelsker det=) Bruker mitt hver dag i flere timer, og jeg får ihvertfall ikke vondt i ryggen av det! Imidlertid viktig å stramme det godt nok, og ha litt bredde på skulderstroppene!

Man.terapeuter er gratis for små barn ja, pga refusjonsordning. Sjekk ut denne;

http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85

Skrevet

Oi, den var jammen meg dyr. Men det er vel verdt penga med sånn bæresal:) Kanskje jeg skal bare bestille meg det da.

Angående dette med manuellterapaut...Kan man bare bestille en time for at manuellterapauten kan se på henne for eventuelt noe som kan hjelpe eller utelukke at det er noe??? Eller må en lege/helsesøster vurdere først?

Er jo ikke sikkert det er noe..Bare at hun er mye urolig om kveldene og en del netter. Men kanskje greit å sjekke ut om det ikke er noe hun plages med.

Skrevet

Bare å bestille time direkte, trenger ikke henvisning. Koster heller ingenting. Skulle ønske jeg visste det tidligere. Veldig spent på om de finner ut noe...

Skrevet

Da har jeg bestilt time til manuellterapaut. Fått time til neste uke. Så får se om det kan hjelpe, eller om det må noe annet til.

Takk for dette tipset. Blir jo helt desperat for å finne ut hva som kan hjelpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...