Gå til innhold

Stimulerer jeg nok, kan det bli for mye? Hva gjør du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har veldig lyst til å høre hva dere gjør for å stimulere babyen deres. Mitt lille gull er bare 17 dager, og eneste jeg har gjort er å sette opp en bok med ansikter på stellebordet, han følger med på det :)

Han ligger bare på magen når han rapes, og ellers ligger han på fanget når han er våken. Prøver forøvrig å "snakke" med han ved alle anledninger.

Hva gjør dere, og fortell gjerne hva til hvilke alder/måned?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for barn som er såpass nyfødte er det viktigste å få se ansikter, høre deres stemmer og få kroppskontakt. Å få ligge litt på magen er fin avveksling når de er våkne. Lillegull er strax 5 mnd, og da er det ganske mye mere de "krever". Her er det å ligge på magen å leke, å ligge på ryggen med babygym, å sitte på fanget, synging, prating, tøysing, rim og regler. Innimellom er det babymassasje. Og av og til får hun se 5-10 min av barnetv hvis det er fine farger og sånn. (fy?)

Skrevet

Har en gutt på 8 uker.

Jeg har tegninger som han ser på stellebordet (store firkanter,trekanter,rundinger o.l i sort og rødt, da det er de fargene de ser best i starten). Dette har jeg hatt siden han var 2-3 uker. Virker som han begynner å bli litt lei de nå, men lenge var han svært konsentrert om disse, og smilte og "pratet" med dem;)

Prater til han både på stellebordet og ellers når han er våken. Men selvfølgelig ikke hele tiden, det klarer man ikke.

Begynte med babygym for et par uker siden, og det liker han veldig godt nå.

Når han ligger på sofaen henger jeg alltid noe over sofaryggen som han kan se på (lenge var det evig nok med en hvit klut;)

Han ligger ganske mye på magen, har alltid likt det.

Så er han endel på fanget og får masse kos, muss og klemmer;)

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Ja, vil nok bare kose og snakke med en så liten baby! :-) La han se ansiktet ditt og høre stemmen din. Det er stimulering i massevis, husk at alt er nytt! Syng for han og kos deg! Jeg gleder meg til å få en nyfødt igjen, tiden går jo så vanvittig fort!!

Min er 4,5 mnd. Jeg gjør vel mye av det samme som vimse og lillegull over her. Men han her er dritt lei babygymmen da, han blir skikkelig hissig fordi han ikke får ned de lekene som henger der, han vil så gjerne putte dem i munnen! :P Så min ligger mye på matta si og leker med rangler og alt annet som er godt å smake på... Han har også blitt veldig flink til å rulle, så bruker mye av tiden på matten. Han har vært veldig selvstendig hele veien, så jeg har nesten ikke brukt vippestolen eller bært han rundt og slik, han trives på matten, men nå merker jeg at han blir mer og mer opptatt av å få kontakt med menneskene rundt seg og at han elsker å se nye fjes som tuller med han og gir han oppmerksomhet! :-)

Skrevet

Jeg brukte de første 6 - 8 ukene egentlig til å amme og gi nærhet. Snakket masse med han og koste mye med han.Jeg bar han en del i mai tai når jeg gjorde småarbeid i huset. Etter hvert som han begynte å interessere seg for babygym, så har han ligget mye på teppet og lekt med den. Noen ganger i vippestolen også. Jeg bruker alltid litt tid sammen med han hver gang jeg legger han i fra meg, og så må han slå seg til ro med å være litt alene også. korte økter av hvert Jeg sørger for at han får kos og nærhet i løpet av dagen så han skal ha roen og tryggheten på det når det er leggetid. Jeg har handlet etter hjertet og hva jeg føler er riktig for oss. Han er en utrolig blid unge med jevnt godt humør, så vi må jo ha gjort noe bra da :-)

Det eneste jeg kan si jeg skulle gjort annerledes er å ha trent mye mer på å ligge på magen for det liker vår aldeles ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...