Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #26 Skrevet 7. november 2010 Må bare helt ærlig innrømme at jeg syns det er synd at fanatikerne er der ute jeg...Ikke bare fordi de mener at dyrene heller "burde løpe rundt i skogen og drikke vann og melk og spise bær og sånt"(og med det også gå den sikre døden i møte like mye som de gjør i burene) som en virkelig gluping så lurt klarte å skrive i bloggen sin, men også fordi jeg nå om dagen pga seriøse økonomiske problemer prøver å få solgt arvepelsene etter min grandtante Og det er så å si umulig å få til pga at det nå er så stort fokus på pelsnæringen....De pelsene er fra den tiden hvor dyr faktisk BLE bedre behandlet, og resten av dyret også ble brukt til nyttige ting. Men, å få solgt de, så jeg skal få betalt regninger slik at jeg akkurat blir nok i pluss til å kjøpe julegaven datteren min ønsker seg, det kan jeg tydeligvis bare glemme...Ikke at jeg egentlig VIL selge de heller, for de er arv fra ei jeg var veldig glad i, men har ikke noe annet valg
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #27 Skrevet 7. november 2010 Det finnes mennesker som er mostander av pelsdyræringen, helt uten å være fanatiske. Ellers klarer jeg ikke føle noe medlidenhet med deg som ikke får solgt pels. Det betyr at flere begynner å få et bvisst forhold til pelsdyrnæringen. Pels er i tillegg skikkelig stygt.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #28 Skrevet 7. november 2010 Jeg er det man kan kalle en fanatisk pelsdyrmotstander! Grunnen er så enkel og grei at jeg har større samvittighet enn å kle meg meg med døde dyr,som har hatt ett forferdelig liv i fangenskap,og har blitt torturert fra fødsel til død! Var veldig mye historikk du kunne om pelskåpa til tanta di da,regner med det lukter død og fordervelse av hele deg,både med og uten pelskåpe,og jeg er fantastisk heldig som har ett så vakkert utseende at jeg slipper og bruke dyrenes forferdelige skjebne til å fjonge meg... BURN!!!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #29 Skrevet 7. november 2010 Norske pelsdyr er slett ikke ville. De har bodd i bur i like mange generasjoner som de fleste kaniner her til lands har... Det blir nesten som å sammenlikne en ku med en afrikansk bøffel...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #30 Skrevet 7. november 2010 Nei, det er ikke det. Spørsmålet er jo ikke hvor lenge de har stått i bur, men hvor godt tilpassa de er til det livet. Pelsdyrene er fremdeles ville, selv om de har stått i bur i generasjoner. De lider, forøvrig noe de har til felles med burhøns.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #31 Skrevet 7. november 2010 Hadde jeg gidda å leite, skulle jeg glatt ha funnet ganske mange flere sauefjøs, hundegårder, gnagerbur osv som ser like jælig ut som de revefarmene som har florert i media i det siste. Selvfølgelig skal grusomheter mot dyr straffes, men de fleste pelsbønder er faktisk kjempeflinke. Noe som igjen fører til at Norge produserer verdens fineste pels. Hvis politikerene nå bestemmer seg for å legge ned alt som heter pelsdyrhold, så er det bare for å redde sin egen ræv i forhold til at mattilsynet og dyrevernnemder bestående at valgte lekfolk ikke funker som kontrollorgan. Synd de aktivistene ikke valgte å vise alt som foregår av grusomheter mot dyr, men heller lar det gå ut over ei lita næring...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #32 Skrevet 7. november 2010 Hahahaha... Stakkats uvitende menneske... Ja du 21.01!!!
Gjest Skrevet 7. november 2010 #33 Skrevet 7. november 2010 Pussig at dere tror at det faktum at jeg går med pels øker etterspørselen- siden dere syns det ser så forferdelig ut mener jeg. Tror dere at dersom jeg begynner å gå med batikkmønstrete klær så vil etterspørselen øke?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #34 Skrevet 7. november 2010 Nei, vær så snill. Ikke kom inn på batikk, tenk på de stakkars barna som står over bøtter med klor for at du skal kunne kle deg i fargesprakende klær. Guuuud a meg...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #35 Skrevet 7. november 2010 Kan ikke svare for andre her, men slik jeg ser det øker en etterspørsel ved å kjøpe en pels, i og med at butikken må bestille nytt for å erstatte den solgte, og pelsfarmeren må slakte et par dyr og ta inn flere dyr for tortur. Å bruke en eksisterende pels du har arvet øker ikke lidelsene i det hele tatt, og tilsvarende ville det ikke hjelpe et eneste dyr å brenne pelsen.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #37 Skrevet 7. november 2010 Haha, kødder du?? Hadde det vært OK om jeg hadde drept deg for å bruke huden din til å holde meg varm? Jeg virkelig HÅPER noen dreper deg, være seg fordi du er tett i pappen eller for å bruke deg til noe... Hva som helst! Pels er vakkert PÅ dyr, på mennesker ser det patetisk ut, og jeg støtter drap på mennesker som våger å vise seg med pels... Patetiske gnom...
Gjest Skrevet 7. november 2010 #38 Skrevet 7. november 2010 21.19! Oppsøk legevakten, du er ikke frisk!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #39 Skrevet 7. november 2010 Barre spør. Star det stemplet i kåpen det ? For 60 år siden er den norsk produset eller fra utlande ? Dersom utlande kan det ha hvore slike mishandlinger for dyr. Kven veit ?
Gjest Antarctica Skrevet 7. november 2010 #40 Skrevet 7. november 2010 Ville dyr som ekorn, hare, kanin, mår, rev og sobel som er blitt pels har ikke noe med pinsler å gjøre. De har levd et naturlig liv utendørs og avlives kjapt og renslig. Mener man det er umoralsk, vel, i så fall må man også slutte å bruke sko av skinn, og selvsagt droppe all kjøttspising. Å kle seg er et basalbehov på samme måte som det å ete, og dersom noen nå kommer og sier at man kan erstatte skinn- og pelsklærne med materialer som ikke er animalske, vel, så gjelder det også for maten. Det er ikke på noen måte tegn på større "moral" å drepe dyr man vil ete enn å drepe dyr man vil kle seg med. Men å drepe dyr og utnytte dem maksimalt - f eks dyr som rein, sel, ku og sau, der både kjøttet og skinnet kan brukes, er selvsagt bedre enn å drepe dyr som man bare kan bruke en liten del av. Å fange fisken for å klemme rogna ut av den og lage russisk kaviar, er dårlig ressursutnyttelse og dermed dårlig moral. Men å drepe selen, spise kjøttet, lage klær av skinnet og smelte spekket til olje, er god ressursutnyttelse, og dermed (i MIN bok) bedre moral enn å bare bruke litt av dyret. For ikke å snakke om umoralen ved kvasimiljøvern som bl a består i å slippe mink ut av burene. De rømte eller frislupne minkene/revene gjør massiv skade på fugleliv dersom de slippes fri i landskap der de ikke har noen naturlige fiender. De er heller ikke vant til livet i det fri og har aldri lært å overleve en hel vinter aleine. Så sulter de langsomt i hjel... det er pinsler, det! Forresten er det ikke "luksus" å bruke pels i enkelte deler av Norge. Det vet de som har venta på bussen en vinterdag på Røros, i Kautokeino eller på Haukeli!
Gjest Skrevet 7. november 2010 #41 Skrevet 7. november 2010 21.20! Tuller du eller skriver du slik? Ikke lett å forstå deg. Kåpen ble laget til min tante så jeg kjenner opphavet.
ellen-propellen Skrevet 7. november 2010 #43 Skrevet 7. november 2010 Du er i overkant drøy 21:19 Holder du fast ved den tankegangen din vil noen låse deg inn.. Jeg er for pels av "ville" dyr fordi naturen trenger at vi beskatter den på best mulig måte. Det er mange pelsdyr i norsk fauna som bør jaktes på,men siden etterspørslen er såpass dårlig er det ingen som leverer skinn. Det er trist,for det gr utover mangfoldet i den norske fauna. Jeg er imot alle former for dyrehold der dyr lider,og jeg håper virkelig næringen klarer å rydde opp.Ellers er den ikke liv laga. Og noen av de verste pinsler som blir påført pelsdyr i fangenskap er når en skikkelig luring av en dyreverner slipper de løs. Makan til dumskaller! Er det liksom bedre for dyret å sulte ihjel,bli drept av ville dyr,fryse ihjel osv? Idiotisk.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #44 Skrevet 7. november 2010 Pels er bare kvalmt, ikke er det pent på et menneske og bare tanken på å kle meg i et dødt dyr er frastøtende. Men...det er 1000 ganger bedre å kle seg i pelsen fra et dyr som vi likevel ville ha spist. Stor forskjell på sauepels og mink for å si det sånn.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #46 Skrevet 7. november 2010 Pels ser forferdelig ut. Sist gang jeg så en dame i pelskåpe var sist vinter, og det var på en rappkjeftet nordlending godt opp i 40 åra. Det ble ikke akkurat noe mindre harry i mine øyne etter det. Nei, jeg tror ikke på noen som helst måte at du alene vil føre til økt etterspørsel. Hallo..? Èn løk i pels er ikke nok, men mange løker i pels derimot... Håper det blir en miiild vinter i år. Jeg er forresten ikke fanatisk, dette er ikke noe som opptar store deler av min hverdag, men enhver med litt inni skallen kjenner at det river litt i magen når man møter på sånne som deg, overlord.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #47 Skrevet 7. november 2010 Mulig, mulig... Men heller meg enn uskyldige dyr som ikke kan forsvare seg selv...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #48 Skrevet 7. november 2010 Jeg verken spiser dyr eller har de på meg. For det valget har jeg. At eskimoer kler seg i selpels og spiser sel synes jeg er helt greit. Det blir noe helt annet. Det er INGEN av oss som har noen som helst grunn til å bruke pels. Pels er flaut og bare sååååå 80-talls.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #49 Skrevet 7. november 2010 Nei, det finnes jo ikke rev på pelsdyrfarmer.
Gjest Antarctica Skrevet 7. november 2010 #50 Skrevet 7. november 2010 Sølvrev fins det på farmer. det nevner jeg også mot slutten. Men det er en annen historie enn f eks vill rødrev. Den sitter ikke i bur, og en rødrevpels er dermed ikke sammenlignbar. Men jeg brydde meg ikke om å spesifisere det, regner med dere er så oppegående at dere skjønte forskjellen selv om navnet på arten er det samme. OK Nå, eller ville du pirke i noe mer du ikke skjønte helt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå