tante grusom master of law Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 Skal på røntgen og CT av lungene i morgen, og skal komme fastende. Gjelder dette bare fast føde eller også drikke? Det skal jo ikke tas noen blodprøve for å sjekke nivåre eller noe. Fasten er grunnet kontrastvæsken. Jeg skal jo ikke ta røntgen av magen heller... Pokker at jeg ikke tenkte på å spørre om dette da jeg bestilte timen, finner ingen relevante svar på nett heller. Liker ikke å gå glipp av morgenkaffen.
Kate77 Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 Jeg hadde nylig en operasjon der jeg skulle møte fastende. Kunne ikke engang drikke vann de to siste timene. Så det kan godt gjelde morgenkaffen også. Kan du ikke bare ringe plassen du skal ta bildene i morgen tidlig å spørre?
NormaJean Skrevet 7. november 2010 #4 Skrevet 7. november 2010 Som Nyul sier, ikke drikke eller spise! Fastende betyr at du ikke skal innta fastføde etter kl 24 dagen før og ikke drikke 6 timer før
Musemor med tre søte små Skrevet 7. november 2010 #5 Skrevet 7. november 2010 Når du skal faste kan du hverken spise, drikke, røyke eller lignende. Eller rettere sagt, ingenting skal inn i munnene din utenom tannbørsten...
tante grusom master of law Skrevet 7. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 7. november 2010 Takk for svar. Nei, får ikke ringt, da jeg må dra hjemmefra før klinikken åpner. Fikk egentlig svar som forventet. Hadde bare ett litet håp om en kaffeslurk i morgen:)
hit og dit Skrevet 7. november 2010 #7 Skrevet 7. november 2010 He he, forstår den kaffetørsten. Skal ta en slurk for deg fra kruset mitt i morgen =)
Gjest ->>- Skrevet 7. november 2010 #8 Skrevet 7. november 2010 Jeg har brukt å få beskjed om at klare væsker er ok inntil to timer før undersøkelse. Altså kaffe greit, men ikke melk i.
tante grusom master of law Skrevet 7. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 7. november 2010 Hehe, takk nyul:) Ja, mulig du har rett pila, hun damen mumla noe om at jeg ikke skulle spise fast føde, men jeg var så i ørska at jeg ikke helt fikk med meg hva hun sa. Jeg er forsåvidt fortsatt i ørska... Jeg greier ikke svart kaffe, så da er jeg uansett like langt. Takk for svar:)
NormaJean Skrevet 7. november 2010 #10 Skrevet 7. november 2010 Pila, kaffe går ikke under klare væsker, iallefall ikke på Riksen...
lille sprelle Skrevet 7. november 2010 #11 Skrevet 7. november 2010 Nei! Og det er et helvete når du ligger på sykehus i timesvis og kanskje skal opereres! Vær glad for at det er planlagt og at du forhåpentligvis kommer inn når du skal. Kjenner til folk som har vært nødt til å "faste" for babyen og hvor operasjonen ble utsatt..... Tygg tygggegummi om du blir helt tørr i kjeften for å få i gang spyttproduksjonen.
hjerterom Skrevet 7. november 2010 #12 Skrevet 7. november 2010 Man kan ikke tygge tyggis heller hvis man skal faste. Det fikk jeg beskjed om sist jeg skulle faste.
Gjest ->>- Skrevet 7. november 2010 #13 Skrevet 7. november 2010 Jeg har ikke tatt verken CT eller MR på Riksen annet enn som innlagt totalfastende, så det vet jeg ikke noe om. Men det har vært nevnt i rekka med klare væsker i skriv jeg har fått før undersøkelser flere andre steder. Jeg tenker vel uansett at de fleste klarer seg med å drikke bare vann en morgen, jeg. Sånn for enkelhets skyld.
tante grusom master of law Skrevet 7. november 2010 Forfatter #14 Skrevet 7. november 2010 Men er det ikke litt forskjell på "fastenivåer" avhengig av hva man skal gjøre? Jeg skjønner jo at hvis man skal opereres aller sjekke nivåer i blodet, at man ikke skal påvirke med noe som helst. Men for lungerøntgen? Hva er vitsen med faste da? Noen som kan opplyse meg?
Gjest Skrevet 7. november 2010 #15 Skrevet 7. november 2010 Hos oss betyr faste: ingen mat,drikke,tyggis eller røyk.
NormaJean Skrevet 7. november 2010 #16 Skrevet 7. november 2010 Nei, er litt spesiellt at du skal faste til det! Eneste som detter inn er kanskje hvis du skal ha kontrastvæske at de vil ha deg fastende i tilfelle komplikasjoner? Men min sønn fikk kontrastmiddek forrige uke uten å være fastende, så tror vel egentlig ikke det, hehe! Nóyaktig hvilken undersøkelser er det du skal gjøre?
Helverine Skrevet 7. november 2010 #17 Skrevet 7. november 2010 www.legemiddelverket.no Definisjon av klare væsker; Væsker uten faste partikler eller fett (melk defineres som fast føde i denne sammenheng): o Saft o Brus o Te o Kaffe o Juice uten fruktkjøtt
Helverine Skrevet 7. november 2010 #18 Skrevet 7. november 2010 Vanligvis tilrås du å faste fire timer før undersøkelsen hvis det skal gis kontrast. Dette for å dempe eventuelt ubehag fra kontrastinnsprøytingen.
tante grusom master of law Skrevet 7. november 2010 Forfatter #19 Skrevet 7. november 2010 Jeg har jo tatt MR av hodet med kontrastvæske tidligere i år, og da var det ikke noen snakk om faste. I morgen skal jeg ta røntgen og CT av lungene pga lungebetennelse og pustevansker. Jeg forstår jo at man må faste ved røntgenundersøkelser av fordøyelsessystemet, men lungene er jo noe helt annet.
tante grusom master of law Skrevet 7. november 2010 Forfatter #20 Skrevet 7. november 2010 Takk, da tror jeg jeg drister meg til en kopp te imorgen tidlig!
Aliena Skrevet 7. november 2010 #21 Skrevet 7. november 2010 Det er forskjellig hva man kan spise og drikke alt etter hva slags undersøkelser man skal ta. Men får du beskjed om å faste så kan du verken spise eller drikke noe som helst i et visst tidsrom før undersøkelsen (vanligvis faster man etter midnatt hvis man skal noenlunde tidlig til undersøkelse) Da kan du heller ikke drikke klare væsker. Når det er sagt så kan jeg ikke skjønne hvorfor det skulle være noen som helst slags begrensninger når du skal ta rtg og CT av lungene. Du skal ikke ta bronkoskopi?
tante grusom master of law Skrevet 7. november 2010 Forfatter #22 Skrevet 7. november 2010 Det jeg har fått beskjed om er rtg og ct. Jeg begynner å lure på om hun damen har sagt feil til meg, men det finner jeg uansett ikke ut av før jeg møter opp i morgen tidlig. Så da er det vel bare å faste. Jeg må si jeg stusser veldig over dette.
♥Klumpen og Lillesnuppa♥ Skrevet 7. november 2010 #23 Skrevet 7. november 2010 Begrensningene er der pga kontrastmiddelet. )
♥Klumpen og Lillesnuppa♥ Skrevet 7. november 2010 #24 Skrevet 7. november 2010 Hun damen har nok ikke tatt feil. Man må være fastende i tilfelle allergisk reaksjon på kontrastmiddelet (heldigvis svæææært sjeldent).
tante grusom master of law Skrevet 7. november 2010 Forfatter #25 Skrevet 7. november 2010 Jaha! Da ble jeg litt klokere. Håper jeg ikke får noen reaksjon da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå