Gå til innhold

Flere som har/har hatt amminger som ender med gråt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så fortvila noen ganger...har daglig amme-seanser som ender med gråt! Mistenker at det er fordi det kommer for mye melk ut og baby blir stressa, men jeg VET jo ikke at det er det som er problemet. Er blitt slik at jeg nesten gruer meg til å amme for jeg vet aldri om det blir fredfylt, eller hyl og skrik.

Synes det er så trist, for det skal jo bare være hyggelig....er heldigvis ikke hver amming som ender dårlig, men som sagt daglig.

Noen med lignende erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min ender med gråt, på dagtid når jeg sitter og ammer. Tror ikke det er utdrivingsrefleksen med meg. Det var det en gang før, men nå er det annerledes. Av og til ender det ikke med gråt, og av og til er det fordi han har en kjemperap på lur. Så, samme som med deg. Min er 4,5 mnd nå, og han har vært slik siste 2 ukene :(

Skrevet

Åhh, godt å lese at det er flere en oss to her! Det skjer nemlig daglig med meg også, men hvis han er veldig veldig sulten så går det greit. Det skjer først og fremst i kveldingen, når han allerede er survete. Når jeg da prøver å legge han til, blir han helt vill og gal og hylskriker. Det skjer kanskje et par ganger om dagen, og er forferdelig frustrerende. For det virker som om han "hater" puppen til tider, og jeg lurer jo selvfølgelig på om han får i seg nok mat da da.. Han her er 6 uker. Jeg trodde også det var for kraftig utdrivningsrefleks, for grining begynner når melken kommer, og da er det bare smukken som kan trøste han. huff, og huff.

Skrevet

Hadde en del ammeseanser i begynnelsen som endte med gråt.. Men da var det jeg som gråt. Amming kan være et h...... styr! Gikk 2 mnd før jeg følte jeg mestra det.. Ga nesten opp men er nå glad jeg holdt ut.

Min på 5 mnd gråter noen ganger når vi ammer. Av og til er det fordi han ikke var sulten likevel, andre ganger fordi det kommer for sakte melk ut, mens andre ganger så ville han ha andre puppen.. Ikke lett det der. Må nesten bare prøve seg fram. Kan jo hende melka smaker av noe du har spist også.. Prøv å gi andre puppen og se om han gråter da ;)

Skrevet

Min er også 6 uker! Akkurat slik er det her også, hun slipper puppen idet jeg kjenner melken kommer. Jeg ser jo at det kommer mye ut akkurat da. Men ikke slik som jeg har sett på bilder, type at spruten står ut av puppen. Bare at det renner i strie strømmer, liksom. Men etterhvert som strømmen stilner skulle en tro at hun ville ta puppen igjen, men slik er det ikke. Kan ende i timelang gråtestund hvis jeg er riktig uheldig. Hun tar ikke smokk, så jeg har ikke noe som kan roe henne heller. Er flink til å rape henne underveis, så tror ikke det er luft. Hun har flott vektoppgang, så jeg er ikke så bekymret for om hun får i seg nok. Jeg synes bare det er så leit at det som skulle være så deilig har blitt så utrivelig... sukk...

Skrevet

Uansett godt å vite at det ikke bare er meg. Føler meg som en mislykket melkeku til tider. Men jeg gir ikke opp av dette, det blir nok bedre etterhvert, trøster jeg meg med. Når hun blir litt større tåler hun kanskje bedre at det kommer mye melk på en gang?

Skrevet

Nå ammet jeg kun frem til lillemann var 8uker, gav mme iblant for han ble liksom ikke mett.. Og her var det hyl, skriking de siste 4ukene.. Det gikk for sent, hadde nesten ikke melk og kun tørstemelk, han fikk heller ikke til å suge ordentlig.. :s Her så gikk jeg som sagt over til kun mme, men var ikke bare derfor.. :P Har ingen råd, men vet hvor fælt det er..

Om du har for mye melk, så er det kanskje noen råd på www.ammehjelpen.no som kan funke for dere.. :) Er jo ikke noe godt når det bare er hyl og skrik.. :s

Skrevet

Babyen kan av og til bruke puppen som "smertelindring" hvis den har litt vondt i magen f.eks, dvs at den gir signaler på sult, og begynner å suge på puppen, selv om den egentlig ikke er sulten. Da kan det ofte bli litt hyl og skrik underveis, litt "draging" i puppen og generell uro. Opplever ikke dette så ofte selv, men det skjer av og til på kvelden, når hun sliter litt m magen.

Skrevet

Tatt fra ammehjelpen.no

Ny metode

En nederlandsk ammespesialist har utarbeidet en egen metode for å hjelpe mødre til å få ned for stor melkeproduksjon. På engelsk kaller hun det ”Full drainage and block feeding method”, FDBF, på norsk blir det omtrent : ”hel tømming og blokkammings-metoden”:

1. Man begynner med å pumpe brystene så tomme som mulig. Det går an å håndmelke, men en dobbeltpumpe er mest effektiv. Det fylles på med melk hele tiden, så helt tomt blir det jo aldri.

2. Med en gang man har pumpet, legger man barnet til brystet, og lar det die fra begge brystene så lenge det vil. Dette vil antagelig få barnet til å sovne, mett for første gang etter å ha ligget til et bryst som ikke sprutet melken inn på høytrykk.

3. Resten av dagen ammer man etter barnets ønske, men deler opp dagen i tidsintervaller på for eksempel 3 timer. Man skal ikke pumpe brystene på forhånd da. De tre første timene ammer man bare på det ene brystet, de tre følgende timer på det andre osv. Dersom ikke 3 timer er lenge nok hvile for det andre brystet, kan man øke tidsintervallet med en time og se om det hjelper. I noen ekstreme tilfeller har mødre måttet amme et halvt døgn per bryst før det hjalp.

For en del mammaer er det nok å foreta "heltømming" av brystene en gang, mens andre kan ha behov for flere tømminger for å unngå melkespreng.

Den melken du pumper ut, kan du fryse med i små porsjoner til senere bruk.

Kan kanskje hjelpe litt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...