Scarlette Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 Tenkte jeg skulle dele min erfaring med rift. Fødte for en uke siden, og det var jo kjempe vondt å i det ungen kom ut, hodet og kroppen. Men tenkte jo ikke på rift. Han var stor. 2990 og 52 cm Så forteller jordmor at hun vil en lege skal komme å se på riften. Jeg tenker jo bare på lille gutten min, så jeg brydde meg ikke. Men legen syr, jeg kjenner ingen ting, kjenner jo tråen blir dratt, men ikke noe vondt eller ubehag. Og legen virket kjempe fornøyd med syingen. Fremdeles vet jeg ikke noe om omfanget av riften, men skjønte jo at det ikke var noe lite, eller få pyntesting. Men så var jo jeg så opptatt av gutten min, at når jeg kom opp på barsel så kommer en jordmor inn med et bekken og diverse smertestillende. Jeg hadde revnet i mellomkjøttet grad 4. Som er visst ganske omfattende. Ja, det er ømt, vondt å sitte. Svir litt når jeg tisser, men det er ikke "SÅ" gale som alle ville ha det til. Alle jordmødrene jeg traff på syntes så synd på meg, men jeg skjønte liksom ikke greien. Men jeg var heldig. Ingen muskelskader. Så alt i alt virker det som om alt skal bli bra.. Så ikke vær livredd for å rivne. Det er ikke verdens undergang..
M ♥ ♂-2010 Skrevet 7. november 2010 #2 Skrevet 7. november 2010 Hei! Så godt at du er så positiv. Jeg husker jeg faktisk tenkte litt det samme som deg. Jeg fikk rift grad 3 etter 2,5 timer med avtagende pressrier under min fødsel i mai. Ble i tillegg feilsydd, så det grodde "åpent" i mellomkjøttet. Måtte derfor inn å operere nå for tre uker siden, og sy sammen på nytt. Jeg ble spurt mang en gang på barsel om jeg var redd for å føde igjen o.l., men jeg tror nok faktisk det går bra:-) Man overlever:)
Plutselig_gravid Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 Så bra du kom deg fort Venninnen min hadde ingen problemer nedentil etter en totalruptur og operasjon. Jeg derimot kunne hverken gå normalt eller sitte på over en mnd etter min første fødsel. Bare det å snu seg i sengen var et mareritt. Gikk rundt med konstante smerter. Har etter dette hatt smerter ved sex pga mye arrvev. Og dette er over 7 år siden. Da jeg fikk nr 2 revnet jeg enda verre enn med nr 1. Dvs alt revnet opp igjen + enda mere til. Mellomkjøtt er så og si ikkeeksisterende. Bare tynn hudflik mellom de to hullene. Men etter den fødselen hadde jeg INGEN smerter i stingene og kunne både gå, ligge og sitte rett etter fødselen. På sykehuset kom de med masse smertestillende og så rart på meg da jeg sa jeg ikke trengte dem. Poenget mitt er at det er veldig individuelt hvordan smertene er etter å ha revnet og blitt sydd. Har opplevd begge deler og smertene hadde ingen ting å si i forhold til omfanget av rupturen (merkelig nok).
Lillevenn33 Skrevet 7. november 2010 #4 Skrevet 7. november 2010 Må bare spørre litt, du sier at du ikke har muskelskader, da har du ikke hatt en ruptur grad 4, fordi da revner du i muskelen. Og som regel blir dette sydd på operasjonsstua. Er helt enig at en rift ikke trenger å bety verdens undergang, men synes det var litt rart at du fikk en ruptur grad 4 (som er en totalruptur) og ble sydd på fødestua og ikke hadde en muskelskade... Det er noe som ikke stemmer! Gratulerer med baby! Synes forresten 2990g var en ganske så liten baby jeg da....
Camelot Skrevet 7. november 2010 #5 Skrevet 7. november 2010 Bra at du ikke har hatt noe særlig med plager etterpå! Men, ved grad 4 rift er det alltid muskelskade involvert, det skal sys på operasjonsstue og det gis antibiotika profylaktisk.
Scarlette Skrevet 8. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 8. november 2010 Hehe..jeg må lese bedre igjennom det jeg skriver ser jeg.. Jeg fikk ikke ruptur. men de kalte det for perineum 4. Så det er en rift. Også var ikke babyen 2990. Men 3990.. Så er en forskjell fra en 3kg baby og en 4 kg baby.. Men verdt alt sammen..
Lillevenn33 Skrevet 8. november 2010 #7 Skrevet 8. november 2010 Rift og ruptur er det samme. Grad 4 rift/ruptur involverer fullstendig rift i endetarmsmuskelen, både ytre og indre sfinkter ryker. Hadde jeg vært deg hadde jeg undersøkt hvilken rift du faktisk fikk. Kanskje det var en rift grad 2? Eller du har misforstått og du faktisk fikk en muskelskade. En rift i perenium grad 4 er som sagt en totalruptur fram til endetarmen. Jeg sier dette ikke for å være kverulant, men fordi det er viktig å være godt informert over skaden du fikk og det virker ikke som om sykehuset har gitt deg god nok informasjon. Og ja, 3990g er en stor baby Kos deg med babyen og gratulerer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå