Gjest Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 Hvordan gjør dere dette? Hvordan skal dere gjøre det? Ta med babyen på badet å skifte, i stua for å amme? Eller bare gjøre alt på soverommet med minst mulig lys? Tar dere bare babyen oppi senga og legger dere til for amming eller har dere en stol? Har babyen eget rom kanskje?
Dette er lykken på jord! Skrevet 7. november 2010 #2 Skrevet 7. november 2010 Minst mulig styr for liten og stor. Skifter kun om han er gjennomvåt. Og løfter han opp i senga, slenger ut puppen, og løfter han tilbake i senga si etterpå.
Makko med to små gutter Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 Jeg gjorde som "Dette er lykken på jord!". Om jeg måtte skifte hadde jeg alt klart ved senga. Hadde et lite, svakt lys som jeg brukte...
lotte-liseliten Skrevet 7. november 2010 #4 Skrevet 7. november 2010 Jeg ammet i senga vår og la ho tilbake i vugga etterpå. Den første tiden skifta jeg bleiene, og da skifta jeg de på badet med lite lys på. Dette vil jeg imidlertid IKkE anbefale dvs, jeg fant jo ut som de andre, at det er ikke noe vits i å skifte bleia om den ikke er gjennomvåt, og da bare gjøre det i vugga, med våtservietter eller noe. Denne gangen skal jeg prøve å unngå å amme i sengen også, fordi jeg sovnet veldig ofte, og fikk smerter i rygg, og det er jo ille anbefalt å samsove før poden har blitt øitt større heller. Så nå har jeg satt inn en lenestol ved vugga, men når han blir litt større havner han nok oppi med oss, eller i sprinkelseng inntil vår seng Men uansett må man ha litt nattlys!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 7. november 2010 #5 Skrevet 7. november 2010 Skifter ikke tissebleie på natta med mindre det har blitt lekkasje. Bæsjebleie skifter man selvsagt. Jeg unngår også å prate med babyen. Det er om å gjøre å ha mest mulig ro om natten, det er ikke tiden for å være "sosial". Jeg ammet på soverommet vårt. Hadde en nattlampe med svak belysning, slik at man kunne se, men ikke blende babyen;) I starten ammet jeg sittende i senga, men det var et styr å få henne til å sovne igjen, i sin egen seng. Endte opp med samsoving, slik at jeg kunne sove mens babye diet. Veldig behagelig. Jeg fikk ihvertfall bedre søvnkvalitet og mer overskudd av det, selv om man ofte må ligge i litt ubekvemme stillinger. Babyen har ikke eget rom. Det blir mest bare styr å gå fra rom til rom flere gang for natta når man er stuptrøtt og det er kaldt. Men det må man jo se an selv. Kanskje får man en baby som sover natta igjennom. Jeg kommer til å gå for samsoving denne gang også, om han ikke har lett for å sovne. Sovner han lett, legger jeg han i vugge ved siden av senga. Og uansett om han sover natta igjennom, så tror jeg ikke at jeg får helt roen den første tiden ved å ha han på eget rom. Veldig greit å i det hele tatt slippe å stå opp om natten. Det gjør det enklere å sovne igjen etter amming også.
Sunshine med småtroll:) Skrevet 7. november 2010 #6 Skrevet 7. november 2010 Med storebror foregikk alt på soverommet, i mørket.Trengte jeg lys så hadde jeg lommelykt. Gjorde det slik for at han skulle lære seg å skille mellom natt og dag og ikke blir for våken
vimm Skrevet 7. november 2010 #7 Skrevet 7. november 2010 Hvordan gjør dere det mht raping etter nattmåltid dersom dere sovner mens barnet dier? Blir det ikke trøbbel med gulp og luft i magen hvis barnet ikke får rapt?
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 7. november 2010 #8 Skrevet 7. november 2010 Kan jo få trøbbel med det. Før jeg begynte med samsoving, prøvde jeg å rape henne etter hvert ammemåltid, men det tok kjempelang tid før det kom noen rap, så etterhvert gav jeg opp. Fikk ingen problemer med gulp og luft i magen på natta. men dette er nok individuelt fra baby til baby selvsagt. Kan jo hende det blir noe annet for vår del denne gang. Uansett, gjør minst mulig på natten. Er man nødt til å rape babyen fordi den viser tydelig ubehag igjennom natten og gulper mye, så ikke dropp rapen selvsagt Etterhvert vil dere selv finne ut hvilke metoder/løsninger som vil passe best for dere. Det er en læringsprosess som det egentlig ikke finnes noe fasitsvar på. Lykke til
Gjest Skrevet 7. november 2010 #9 Skrevet 7. november 2010 Hva med det at barnet skal spise hver 3. time da? Bør man vekke barnet? Eller kan han sove til han selv våkner?
Gjest Skrevet 7. november 2010 #10 Skrevet 7. november 2010 Kan dette være noe? http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70150982
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 7. november 2010 #11 Skrevet 7. november 2010 Dette med å ammes hver 3. time kunne vi slutte med så fort vi dro fra sykehuset sa jordmora. Men babyen vår våknet allikevel hver 2. eller 3. time på natta automatisk for mat. Jeg blir uansett ikke å vekke babyen for å gi mat. Jenta vår sov absolutt nada på dagtid og jeg ammet hele dagen. Noe jeg syns var veldig slitsomt. De første 2 ukene sov hun masse. Husker vi vekket henne for å gi mat, da hun hadde sovet 4-5 timer i strekk. Hadd jeg visst da at hun skulle slite med dagsovingen, så hadde jeg aldri i livet vekket henne Så når babyen sover skal han virkelig få sove så lenge han vil. Med mindre det går mange mange timer, det er jo ikke bra det heller. Jeg får kjenne litt på magefølelsen og fornuften, det har funket veldig fint iløpet av dette året jeg har vært mamma.
Gjest Skrevet 7. november 2010 #12 Skrevet 7. november 2010 Blir sikkert veldig hønemor i begynnelsen tror jeg siden det er førstemann Tar jo sikkert litt tid å komme inn i rutiner osv, men vi får bare la han bestemme når han er sulten og når han vil sove
Gulljentene Skrevet 7. november 2010 #13 Skrevet 7. november 2010 Tenkte å ha en lommelykt ved senga og sette meg på sengekanten og amme.Muligens ha inn en kurvstol dersom det blir en bay som spiser leeeenge, he he Kun skifte bleie ved bæsjing og ved tissing igjennom klær.Snakke minst mulig med baby siden det er natt og jeg vil gjøre forskjell på dag og natt.
tine0810 Skrevet 8. november 2010 #14 Skrevet 8. november 2010 Vi hadde minimalt med lys på...nattbordslampe med dimmer er et must. Skiftet bare hvis det var bæsj eller gjennomvåt.....og amming foregikk liggende i sengen med lyset av, ja... prøvde innimellom å sitte å amme, men funket bedre for meg å "sove meg gjennom det"..... (hadde en baby som ammet mye om natten).
Ziz Skrevet 8. november 2010 #15 Skrevet 8. november 2010 Frøkna har eget rom, og skal inn på eget rom. Der har jeg en fantastisk god stol som jeg skal amme i. Har og en liten nattbordslampe som gir i fra seg minimalt med lys. Skift om natten vil jeg helst unngå, men må jeg, så kommer jeg til å ta dette på soverommet, for på badet er det flombelysning.
mortilgutt Skrevet 8. november 2010 #16 Skrevet 8. november 2010 Me hadde guten vår mellom oss til han var godt o vel eit halvt år! Han hadde sjølvsagt si eiga dyne. Ingen problem. Så var det berre for meg å gje han då han vakna. Som regel bæsja han minst to gonger kvart måltid, dag og natt, og då gjekk me på badet og skifta! Ville ikkje ha det i senga mi! Så sovna me begge to så fint etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå