Gå til innhold

Er det noen her som har ammet fram til 12 mnd? (Samme som småtroll 1-2)

Anbefalte innlegg

Jeg sniker inn fra småtroll 0-1 med et spørsmål...

Jeg hadde vel planer om å fullamme sønnen vår til han blir 6 mnd og delamme da til han blir 12 mnd. Jeg skal å hjemme til han er 14 mnd, så for meg er ikke det ikke stress å amme han så lenge. Men altså...

...jeg lurer på når dere begynte å innføre mat og hvordan gikk det med ammingen frem til dere sluttet å amme? Når kuttet dere f.eks. helt ut ammingen på dagtid? Jeg trenger å høre noen erfaringer.. Her har faren i huset veldig lyst til å begynne å gi gutten vår litt grøt, fordi han ønsker å være litt med delaktig. Han fikk smake bittelitt i går, men jeg er litt redd for å innføre mat så tidlig da jeg er redd han vil avise brystet etterhvert som måltidene blir større... Hvordan gikk det med dere?

Fortsetter under...

Jenta mi er bare 7.5 måneder, og jeg jobber. Jeg ammer morgen og ettermiddag/kveld, samt i helgene - alltid før måltid. Hun spiser en del grøt og middagsglass. Når hun får flaske, får hun den etter måltidet. Litt usikker på hvorfor helsesøster gav beskjed om at det var riktig rekkefølge (da pappaen spurte) - også for morsmelkflasker - men grunnen til amming FØR måltid er iallfall å opprettholde produksjonen.

Ang fast føde så er anbefalingen fullamming til 6 mnd. DERSOM det er behov for mer mat enn melk før den tid så anbefales fast føde fremfor MME fra tidligst 4 mnd dersom man fullammer. For MME-barn kan fast føde introduseres ved 4 mnd fremfor å øke mengden MME.

Det står masse om dette i et tykt hefte som heter "Mat for spebarn" og som du helt sikkert kan få på helsestasjonen. La far lese dette (gjerne før deg, så har han "eksklusiv kunnskap") og lære masse om mat og spebarn.

Uansett så kan du iallfall satse på amming før fast føde, og fortsette med det så lenge han vil ha. Kanskje vil han ha til han er 8 mnd, kanskje til han er 20 (måneder ;-)) - det finner du ut etterhvert (og da finner du ut om du vil avvenne også....)

Jeg fullammet (med unntak av smaksprøver) til nærmere 8 mnd. Deretter var "hovednæringen" brystmelk frem til ca 12 mnd. Ved 18 mnd måtte jeg dessverre slutte pga egen helse.

Jeg begynte å gi smaksprøver av mat. Deretter ble grøt innført (hun nektet før vi fant frem til en grøt hun ville ha).

Grøt morgen og kveld. Smakte litt på vår mat ved andre måltider.

Etterhvert som ammingen skal trappes ned er det lurt å tenke hva som skal være hovednæringen - hvis pupp - amme først - smake mat etterpå - hvis motsatt - mat først, amme etterpå.

Jeg kuttet kveldspuppen sist.

De siste 2 mnd fikk hun ikke hver dag.

Jeg var ute av huset når hun skulle legge seg, så da ble det jo ikke noe spørsmål.

• 1 måned senere...

Jenta mi har akkurat fyllt ett år, og morsmelk er fremdeles hennes hovednæring. Ammer vel 6-7 ganger i døgnet på en 'dårlig' dag, mye mer på dager/perioder der hun ber om det. Hun var forkjølet i et par uker nettopp, og da endte jeg med å mer eller mindre fullamme, for hun mistet matlysten helt.

Ammer fremdeles om natten, men ikke oftere enn det jeg synes er greit. Til vanlig, iallefall, iblandt vil han ha melk om natten veldig ofte. Men det er unntak.

Vi begynte å innføre fast føde da hun var 5-5,5 mnd. Hun var kjempenyskjerrig på det vi spiste, og da var det ikke greit for henne å vente lenger. Men begynte ikke med faste måltider før hun var ca 7 mnd. Hun er veldig glad i mat, men 'gidder' skjelden å spise store mengder, og fyller heller på med melk mellom måltidene. Hadde jeg kutet ut ammingen hadde hun sikkert begynt å spise mye mer fast føde, men ser ingen grunn til det, så lenge hun legger godt på seg.

• 2 uker senere...

Jeg fullammet førstemann til han var 6 mnd. Han fikk såvidt smake litt fruktmos noen få dager før han var 6 mnd. Beynte da forsiktig med litt grøt på formiddagen etter amming. La veldig godt på seg på bare mm fram til 6 mnd (ca 1 kg i mnd) så behøvde ikke å stresse med innføring av fast føde. Brukte vel et par uker tror jeg på å komme opp i halv porsjon grøt. Flyttet den etterhvert til kvelden. Måltid nr 2 med fast føde begynte vi ikke på før han var over 7 mnd. Han var ekstremt glad i puppen da, så hadde ikke noe å si for ammingen at han fikk litt mat. Største problemet var vel at han ikke ville drikke av flaske/kopp.

Etterhvert som mengden mat økte ble det mindre amming. Når vi var oppe i en full porsjon grøt på formiddagen med vann til kuttet jeg ut en amming på formiddagen. Han fikk etterhvert regulere ammingen selv siden han ikke tok melk på flaske i det heletatt. Ammet mye på dagtid til han var ca 9 mnd, da ville han ikke (hadde ikke tid) ta puppen annet enn i senga morgen og kveld. Da han var rundt 11 mnd ville han ikke ha kveldspuppen heller og rett før han var året var det helt slutt. Da nektet han totalt. Så jeg fulgte egentlig bare hans behov for puppen, og heldigvis samfalt det med mitt ønske om å amme til rundt året.

(Denne gangen kommer jeg vel til å prøve å fullamme til 6 mnd, men flaske er innført og heldigvis tar hun den i motsetning til broren. Jeg skal IKKE bli like låst til å være tilgjengelig for mating døgnet rundt helt til 6 mnd og mye lenger enn det også.)

Annonse

Ta det pent og rolig, og det er vel ikke noe poeng i å slutte helt før ved 2 år (som er anbefalingen).

Innfør litt av gangen. Begynn gjerne med smaksprøver.

I begynnelsen ammer du først og gir smaksprøver etterpå. (velg deg ut et måltid - mest vanlig er det å begynne om kvelden tror jeg). Etterhvert som du har gjort det på noen måltider og vil trappe ned mer, så gir du mat først og ammer etterpå.

Nattamming var ikke noe problem for meg da snupp nattavvente seg selv i svært ung alder...

Lykke til!

• 2 uker senere...

Ammet i ca. 13 mnd men det var veldig lite på slutten.

Introduserte fast føde såvidt fra ca. 5 mnd, men ikke noe mengder før ved 6 mnd.

Sluttet med nattamming så fort som mulig, det må vel ha vært ved 5-6 mnd alder, men da ammet jeg veldig seint på kvelden og tidlig på morgenen (ca. når pappaen spiste frokost), og så la vi oss igjen etter den første amminga.

Begynte å jobbe litt da småen var ca 9 mnd, hadde da 2 timer ammepermisjon pr dag fra jobben. Tok disse to timene først på dagen. Ble en del puming da, var ikke alltid han ville tømme brystet før jeg gikk på jobb. Gikk greit å jobbe, hadde ikke noe særlig melkespreng såpass seint, men var snart med å amme og få tømt skikkelig når jeg kom hjem.

Vil pappaen bli mer delaktig så kan du kanskje pumpe deg en gang pr. dag og stikke en tur ut mens han gir det måltidet? Ikke lurt å starte med fast føde for tidlig bare på grunn av at han skal bli delaktig. han kan jo skifte alle bleiene når han er hjemme? Bade, stelle, legge, synge osv..

Hei alle sammen og takk for svar! :-)

Det er en stund siden jeg skrev dette innlegget (7.nov), så vi er jo over den "6.mnd grensa" og han har begynt med fast føde. Interessen for puppen varierer, men jeg klarer stort sett å amme han før alle måltidene han får! :-) Det er kun kveldspuppen han ikke er så glad i, men så lenge jeg får ammet han 4 ganger om dagen, så forsøker jeg å ikke stresse med det.

Jeg syns det nesten var litt trist å begynne med fast føde, for da hadde han liksom blitt så stor at han ikke trengte meg lenger! :-( Ja, ja.. Jeg får jo kosen litt til da, han har bare ikke så god tid lenger! ;-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...